Sv: Tenker du over hvordan du snakker og hvilke ord du bruker?
Jeg snakker fort, spontant og kan nok bli litt mumlete. Nå skal jeg være en slags konferansier på en korpskonsert, og veit med meg selv at jeg må konsentrere meg veldig for å være tydelig og ikke lese for fort. (Det er (selvsagt) limericker, ikke "vanlig" tale.) Jeg ble en gang trukket en tidel på en muntlig eksamen for å snakke for fort.
Dessverre kan jeg være fæl til å avbryte og iblant til og med fullføre andres setninger. Det er ikke en god egenskap, og skyldes nok både utålmodighet og en mer godartet vilje til å markere forståelse og fellesskap. Tror ikke jeg bruker mange fyllord eller "ødemarker", som det kalles når f.eks. sportsreportere innleder med "øøøh", "æææh" osv.
Følger med interesse andres tydelige markører, f.eks. hun som markerer at hun følger med og er enig ved å si "mmm, mmm, mmm, mmm, mmm" parallelt med absolutt alt motparten sier, dama ved siden av meg på bussen som sier "ja, riktig" omtrent 12 ganger i minuttet og kompisen som innleder annenhver setning med "holdt på å si".