Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hva strikker du nå? (2)

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-25, 19:49   #281
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 317
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva strikker du nå? (2)

Jeg har gått i gang med to kombinerte bursdags- og julegaver til min svigerdatter og søster som begge hadde bursdag i juli. Svigerdatter skal få olivengrønn islender, etter denne oppskriften: https://www.raumagarn.no/produkt/opp...ender-til-dame. Og søster skal få skjerf og vanter fra Petite Knit. Jeg hadde bedt henne velge seg noe, og døde litt da jeg skjønte at det ble en kjempekjedelig oppskrift i et kjempedyrt garn. Men er i gang med skjerfet nå, har ikke giddet å kjøpe oppskriften engang siden det var nok å lese anbefalt strikkefasthet og mål for å skjønne hva jeg skulle gjøre. Har valgt et resirkulert kashmir-garn fra Onion sammen med en tråd følgealpakka fra Sandnes, det ble fortsatt mer enn dyrt nok men mykt og godt å ha i hendene i alle fall.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-25, 19:50   #282
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 317
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg har gått i gang med to kombinerte bursdags- og julegaver til min svigerdatter og søster som begge hadde bursdag i juli. Svigerdatter skal få olivengrønn islender, etter denne oppskriften: https://www.raumagarn.no/produkt/opp...ender-til-dame. Og søster skal få skjerf og vanter fra Petite Knit. Jeg hadde bedt henne velge seg noe, og døde litt da jeg skjønte at det ble en kjempekjedelig oppskrift i et kjempedyrt garn. Men er i gang med skjerfet nå, har ikke giddet å kjøpe oppskriften engang siden det var nok å lese anbefalt strikkefasthet og mål for å skjønne hva jeg skulle gjøre. Har valgt et resirkulert kashmir-garn fra Onion sammen med en tråd følgealpakka fra Sandnes, det ble fortsatt mer enn dyrt nok men mykt og godt å ha i hendene i alle fall.

Her er oppskriften som jeg ikke har kjøpt enda. https://www.petiteknit.com/no/products/vienna-set

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-25, 21:19   #283
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke bilder av alt jeg har strikket i det siste, for jeg har gitt bort før jeg har rukket å ta bilder. Islender til svigerinne etter oppskrift jeg fikk av sol her inne var en stor suksess og passet perfekt til henne. Allerede tatt i bruk på jobb, som var tanken.

Har også strikket en god del sokker og noen småskjerf, også gitt bort.

Akkurat nå holder jeg på med en ulldress til en bitteliten grand-nevø, denne her: https://lillemiriam.no/products/eikenott-heldress

Strikker i to tråder Sunday, som gir den fleksibilitet og hold på samme tid.

Planen for høsten er å i stor grad fortsette med gavestrikk, da jeg har mer enn nok til meg selv nå til høsten.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Skjermbilde 2025-08-28 kl. 20.13.34.jpg (87,1 KB, 308 visninger)
Gammel 28-08-25, 21:34   #284
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Jeg har lyst til å strikke denne.
Men har ikke lyst på den følgetråden. Har noen erfaring med å bytte ut med alpakkafølgetråd? Eventuelt strikke i et rent ullgarn?

Gammel 28-08-25, 21:46   #285
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Så mye fint!!

Gammel 28-08-25, 21:55   #286
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Kul

Opprinnelig lagt inn av Nada, her.

Men har ikke lyst på den følgetråden. Har noen erfaring med å bytte ut med alpakkafølgetråd? Eventuelt strikke i et rent ullgarn?

Jeg har byttet ut mohair med alpakka følgetråd på et par prosjekter. Det blir ikke like fluffy, og jeg bommet også litt på strikkefasthet, fordi følgetråd ikke gav like mye volum. Den røyter litt mindre enn med mohair, men den røyter fortsatt.

Gammel 28-08-25, 22:22   #287
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Åå den sikler jeg på og.

Gammel 28-08-25, 22:25   #288
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Akkurat nå holder jeg på med en ulldress til en bitteliten grand-nevø, denne her: https://lillemiriam.no/products/eikenott-heldress

Strikker i to tråder Sunday, som gir den fleksibilitet og hold på samme tid.

Planen for høsten er å i stor grad fortsette med gavestrikk, da jeg har mer enn nok til meg selv nå til høsten.

Den var kjempefin.

Er den veldig ulik denne?

https://www.sandnesgarn.no/babydress-med-raglanfelling

Gammel 28-08-25, 22:46   #289
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også strikket en liten Selmas sovedrakt.

https://www.petiteknit.com/no/products/selmas-sovedragt

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-25, 23:00   #290
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Den var kjempefin.

Er den veldig ulik denne?

https://www.sandnesgarn.no/babydress-med-raglanfelling

Mønsteret er litt ulikt, her går mønsterrapporten over 8 omganger, så det er større avstand mellom omgangene med vrange masker på retten.

Gammel 29-08-25, 00:29   #291
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har gjort det på porselensgenseren fra samme designer. Jeg ville ha mindre fluff og mindre pus. Jeg beholdt samme pinnetykkelse som oppskriften. Jeg synes det ble veldig bra. Genseren er litt løs i strikken, men ikke slaskete. Jeg strikker også litt løst denne gangen og det passer fint.

Gammel 29-08-25, 08:37   #292
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Min vår/sommerstrikk.

Resteskjerf etter porcelain sweater, restelappeteppe og cardigan til minstesnupp

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 20250531_184723_resize_20.jpg (795,1 KB, 4 visninger)
Filtype: jpg 20250603_090229_resize_70.jpg (934,2 KB, 14 visninger)
Filtype: jpg 20250527_065858_resize_75.jpg (528,4 KB, 16 visninger)
Gammel 29-08-25, 08:40   #293
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Litt mer
Enda et resteskjerf, og restelue og sjal etter cardigan til snuppa

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 20250527_111716_resize_75.jpg (59,8 KB, 7 visninger)
Filtype: jpg 20250614_103733_resize_34.jpg (431,3 KB, 8 visninger)
Filtype: jpg 20250614_102423_resize_9.jpg (434,9 KB, 4 visninger)
Gammel 29-08-25, 08:47   #294
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

"Lisbeth" topp

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 20250829_063249_resize_53.jpg (513,2 KB, 2 visninger)
Gammel 29-08-25, 15:03   #295
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Jeg er snart ferdig med en Mariusdress med lue til tantebarn som skal begynne i barnehagen til høsten.

Etter det står en Olga Jacket i to blåfarger på planen. Bestillingsprosjekt fra eldste.

Gammel 31-08-25, 09:25   #296
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Vurderer å strikke den i Hillesvåg Ask.
Må bare bli ferdig med et par andre ting først.

Gammel 13-09-25, 15:05   #297
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Standard

Ivy Blouse fra Petite Knit ferdig.
Elsker den fargen altså.

IMG_6292.jpg

Nå er det en Zipper Sweater på pinnene og så er jeg nettopp ferdig med Aftenstrikkpledd i Finull.
Med egen vri…Jeg har prøvd, men. Har virkelig ikke tålmodighet å lage de vertikale stripene med nål og tråd.
Så det blir litt sånn one of a kind

Gammel 16-09-25, 11:54   #298
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg strikker en skikkelig fin jakke - Chunky Mollie - fra Lene Holme Samsøe, i et tykt garn med kasjmir fra Ulldesign i Skjærhalden. Jeg har strikket med garn derfra før, det er så fine kvaliteter! Også en følgetråd i alpakka for å få beefet opp tykkelsen litt og jevnet fargen.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-25, 17:06   #299
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Standard

Fy søren så lekker jakke.
Den er det mulig jeg må herme etter.

Gammel 16-09-25, 18:46   #300
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne strikker jeg:

https://ull.no/produkt/efterar-no-4-norsk/

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:42.