Sv: Hva er galt med å være offer? (Kilden)
Så norske kvinner har vært utatt for vold, og skal styrkes gjennom empowerment-tankegang, mens utenlandske kvinner må være ofre (av god gammeldags sort) og også ha tatt så mye skade av samlivet at de kommer til å lide av det etter endt forhold også dersom de skal få hjelp? Dette var ytterst ubehagelig å lese.
Ellers, så er jeg jo enig i det at man bør bruke empowerment-tankegang, det er noe av det beste man kan gjøre. Men man må ikke bli så blind på det at man ikke ser individer oppi det hele. Det er ikke alle mennesker som i alle livssituasjoner er mottakelig for den type hjelp. Noen ganger trenger man at noen ordner opp for en også, for så å kunne bygge seg opp igjen og bli selvstendig. Men jeg er uenig i det at et offer alltid er passivt og ikke tar ansvar. Det synes jeg blir for snevert. Man er ikke nødvendigvis passiv fordi om man er offer for noe. Og det er vel kanskje der begrepet utsatt kommer inn i bildet? Det jeg prøver å si er at man kan være redd, eller handlingslammet, eller kjempe, men ikke komme noen vei, og det er helt andre ting enn det å være passiv. I ordet passiv ligger det en likegyldighet som jeg mener er helt umulig å koble med vold. Det er alltid følelser inni bildet. Å være handlingslammet kan ses som passiv, men man blir ikke handlingslammet av likegyldighet.