Sv: Bruker du varmepumpen til å kjøle ned når det er varmt?
Opprinnelig lagt inn av frukt, her.
Det har jeg aldri gjort. Jeg slår den av på våren når det ikke er kaldt lenger, og bruker den ikke om sommeren. Det blir sjelden drepende varmt inne, så jeg har ikke behov for det.
Vår varmepumpeinstallatør anbefalte oss å ha den på hele året. Ikke med oppvarming eller nedkjøling på sommeren (om det ikke trengs), men mer som vifte. Angivelig har varmepumpen det best av å stå på (eller være i bruk) jevnlig gjennom hele året, selv om du ikke aktivt bruker kjøling. Det forlenger levetiden og sikrer mer stabil drift.
Argumentene for det var:
Sitat:
Jevnlig bruk holder systemet i gang og smurt
– Kompressor og bevegelige deler har godt av å brukes jevnlig. Å stå lenge stille kan føre til at komponentene tørker ut eller setter seg fast over tid.
Elektronikk og styringssystem holder seg aktive
– Programvaren og sensorer fungerer ofte mer stabilt når pumpen er i drift.
Unngår oppstartsproblemer
– Hvis pumpen står av i mange måneder, kan det føre til treg oppstart, feilkoder eller behov for service når du skrur den på igjen til vinteren.
Luftsirkulasjon og filtrering
– Selv uten varme/kjøling kan pumpen bidra til å sirkulere og filtrere luften i boligen hvis du setter den i viftemodus (fan).
Jeg vet selvsagt ikke om det gjelder din, men kan være greit å nevne i denne tråden.
|