Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2025

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-25, 08:23   #81
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hage 2025

I helgen satte jeg ut maisplantene, ca 30 stk, og sådde sukkererter sammen med dem. Etter litt herding skal squashplantene få flytte ut mellom maisen.

Ville (nov. 07)
celebelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-07-25, 11:21   #82
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da skriver vi juli og jeg har begynt å høste litt, to agurker og to bitteminigulerøtter er testet så langt. Har vært en begredelig juni her i Trøndelag, veldig lite sol, så det blir nok en stund å vente på tomatene, men hvitløken står fint og kan nok høstes om noen uker. Potet får jeg visst også, må ha oversett noen da jeg plukket potet i fjor, ihvertfall vokser det masse potet i pallekarmen jeg ikke helt visste hva jeg skulle plante i, så det var en hyggelig overraskelse.

Ellers så blomstrer staudene vakkert, jeg koser meg med å plukke inn en favn liljer og lupiner (svartlistet, ja jeg vet, men jeg har arvet dem med hagen og holder dem under kontroll) annenhver dag og setter dem i en stor mugge på kjøkkenbordet - skikkelig sommerfølelse. Blomsterenga blomster vakkert og når nok toppen i løpet av juli.

Hagedam er årets prosjekt her, gropa ble gravd i påska, men så stoppet det litt opp... Må få kjøpt en duk for å tette bunnen, og fylle opp med vann så kan vi fikse med planter og naturstein og prøve å få det til å se mest mulig naturlig ut. Så kan gullfiskene til ungene får sommerferie utendørs i år.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-25, 11:59   #83
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Så hyggelig, Galathea.
Det går smått med innhøstingen her, så langt, men det nærmer seg sukkererter, og jeg har plukket ut én bitteliten tidligpotet og en liten kvast brokkoli. Men jeg er ferdig med å plante alt som kommer til å bli plantet i kjøkkenhagen i år, i det minste. De største georginene har fått knopper også.

Det er fortsatt mye grunnleggende anleggsgartneri på gang her. Så langt i år har jeg planta tre trær, og laget kantbed rundt totalt sju trær. Nå holder jeg på med å grave stauder opp av et overgrodd bed og flytte dem trygt til et nytt sted. Det overgrodde bedet skal jeg få en gravemaskin til å grave gjennom før det blir plantet busker, og forhåpentligvis blir det en liten oase for hengekøya i det bedet til neste år. I tillegg skal vi plante en ny hekk, jevne ut plenen og sette opp en hagebod.

Det blir veldig fint, da, og veldig deilig at det endelig blir litt orden på hagen etter mange år med unntakstilstand og dealing med kommuner, naboer og fandens oldemor.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-25, 13:45   #84
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det er artig å høste. Jeg så det var noen mini gulrøtter her og. Jeg har høstet mye salat, spinat og reddik. Og chili. Startet kjempetidlig med det i år! Det er mye snegler i år syns jeg. Jeg plukker og plukker. Må ta meg en sjau i drivhuset, har fremdeles noen tomatplanter som trenger oppbinding, og noen som trenger større potte også. Jeg ser at jordbæra driver og blir rød snart, det er gøy. Jeg skal lage ny bringebær-«åker» så det står også på programmet. Litt slitsomt å grave bare.

Gammel 02-07-25, 13:51   #85
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Lykken er å kjenne en fyr med minigraver som gir venners-venner-rabatt, sier jeg bare.

Ulempen er naturligvis at man da må vente på at han har tid, som er en prøvelse når man helst skulle ha gjort alt ferdig i går. Da hender det blir litt graving likevel, mens man venter. Graving er nok veldig godt for helsa.

Gammel 02-07-25, 22:56   #86
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg trenger en minigraver, send han hit! Har en teit hekk som må vekk som er for grov til å spa opp med egen kraft.

Gammel 03-07-25, 11:00   #87
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Hehe, tror det kan bli en drøy kjøretur!

Men det er garantert noen som har kjøpt seg en minigraver fordi det er så innmari gøy med maskiner der du bor også. Min gravemaskinmann er utvikler på dagtid og leier ut seg og minigraveren på kveldstid og i helger for å forsvare at han har kjøpt seg et så dyrt leketøy.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:45.