Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kan vi snakke litt om Iran - Israel/USA - krigen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel I går, 14:49   #1
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Kan vi snakke litt om Iran - Israel/USA - krigen?

Jeg syns utviklingen i midtøsten nå er mildt sagt skremmende.
Og jeg må innrømme at jeg slites litt i flere retninger her. All krig er dumt, og det går mest utover uskyldige sivile.
Jeg anerkjenner at Ukraina må få lov til å forsvare seg selv når Russland invandere. Den er liksom enkel. Russland er den store stygge ulven. Svart -hvitt.

Så anerkjenner jeg jo på ett sett at Israel måtte få lov til å forvare seg etter at Hamas angrep dem i oktober i 2023. Men Hamas er en terrorgruppe, ikke et land/en stat, og å drive med nærmest utrydding av hele Palestina det er jo virkelig ikke å "forsvare seg selv".
Og så nå det plutselige angrepet på Iran. Fordi Iran er nær ved å kunne anrike uran som kan brukes i atomvåpen.
Men hvorfor er det så mye værre at Iran sitter på atomvåpen enn Israel og USA?? Det er jo fortsatt bare USA som faktisk har brukt atomvåpen mot en annen stat.
Og USA som slutter seg til dette angrepet nå ved å bombe atomanleggene sønder og sammen.
Altså, det er jo USA vi må frykte her?

Til syvende og siste, så handler krig som oftest om penger og rådighet over ressurser.
Hva har USA å tjene på disse krigene? Det er vel som tidligere kriger i midtøsten, rådighet over olje og stabilitet for dolleren som er knyttet opp i oljen.

Jeg liker ikke denne stadig økende konflikten, og er bekymret for utvikling.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 15:10   #2
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan vi snakke litt om Iran - Israel/USA - krigen?

Sånn verdenskrigmessig; hvis Iran nå angriper USA, og USA peker på artikkel 5 i NATO: Må vi sende tropper til midt-Østen da?

Gammel I dag, 11:12   #3
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg anerkjenner at Palestinernes land ble okkupert og anektert av Israel da Israel ble etablert i et område palestinerne allerede bodde i. Etter det har Israel fortrengt palestinerne og i stor grad også okkupert mange boligere som faktisk var palestinsk eide. Hvem i helsikes trodde at å gi jødene et landområde som allerede var bebodd skulle gå bra og uten konflikter? Jeg anerkjenner også at områdene er tapt for palestinerne, og at de nå er utsatt for et folkemord.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 16:47   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg anerkjenner at Palestinernes land ble okkupert og anektert av Israel da Israel ble etablert i et område palestinerne allerede bodde i. Etter det har Israel fortrengt palestinerne og i stor grad også okkupert mange boligere som faktisk var palestinsk eide. Hvem i helsikes trodde at å gi jødene et landområde som allerede var bebodd skulle gå bra og uten konflikter? Jeg anerkjenner også at områdene er tapt for palestinerne, og at de nå er utsatt for et folkemord.

Jepp. Vi er langt forbi «forsvare seg». Det pågår et folkemord som vi ser på med åpne øyne fordi vi har berøringsangst.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:04.