Sv: Den store valpetråden
Vi har valp og er nybegynnere føler vi, har hatt valp en gang før men det er 18 år siden.
Når vi fikk han så begynte han å sove i bur fra dag 1, og fra dag 2 sov han på eget rom i buret, det går kjempefint. De første ukene var vi lynraskt ute med han tidlig om morgen, men nå haster det ikke like mye lenger. Nå sover han på eget rom med døra til rommet igjen. Vi har åpen dør til buret hans også nå, i tilfelle det blir veldig varmt der inne, eller han trenger litt mer plass. Han er uansett inne på et eget rom.
Han ble etterhvert stueren, og nå er det ikke noe problem. Vi ordnet raskt slik at vi kan slippe han rett ut, uten bånd. Vi har derfor en port ut av gårdsplassen nå, og bruker kompostgjerder som midlertidig gjerde et annet sted ved søppelkassene der det var åpent. Resten av eiendommen har skikkelig gjerde. Veldig deilig å bare kunne slippe han ut! Vi har gått valpekurs og vi sosialiserer med andre hunder. Han er stor nå, 22,5 kg og sterk, og han kan trekke en del i bånd, så det øver vi mye på. Han er også ekstremt snusete opptatt av lukter. Han har blitt trent på blodspor allerede og vi tenker bruke han på det (jakt). Han kan sitt og bli og ligg og vent. Han elsker mat, og sluker tørrforet på sekunder. Gir han mat to ganger om dagen. Han er hjemme alene fra ca 11-14 nå, da kommer datter hjem fra skolen. Enten har jeg hjemmekontor eller mannen har han med seg, frem til 11. Han klarer helt fint å være alene hjemme. Ikke noe lyd. Vi stenger han inne i gangen og kjøkkenet, så han får ikke være i hele huset, men mer enn nok plass tenker jeg. Jeg pleier å gi han en sånn kong med fryst våtfor i når han er hjemme alene. Akkurat nå øver vi mye på at han skal gå på plassen sin når vi spiser, men det har han ikke særlig lyst til. Vil ikke at han skal tigge så vi får bare øve på.
Han får ikke være i sofaer eller stoler, men han får besøke datteren i sin seng. Det er superkoselig å ha hund! Er spent på hvor mye jeg klare å lære han. Han er supersnill og veldig tålmodig.