|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nye skjermråd fra HelsedirektoratetFor de eksemplene jeg kjenner til så er det slik at barna snakker bedre engelsk enn norsk, ordforrådet er utrolig mye større på engelsk enn norsk. Men det er kanskje den minst farlige konsekvensen av mye skjerm bruk. Det at hvert måltid inntas bak en skjerm tenker jeg er et større problem og hvordan en lærer seg å regulere følelser |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nye skjermråd fra HelsedirektoratetJeg er veldig glad for rådene, og håper på snarlig aldersgrense på sosiale medier. Spesielt glad for rådene for de under 2 år, og at vi voksne blir rådet til å bruke minst mulig skjerm når vi er sammen med barna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nye skjermråd fra Helsedirektoratet
Hvorfor lage et poeng av at noen er stolte av ferdighetene til barnet sitt? Klart det er både kult og fint at barna til Vianne er tospråklige. Det er mange barn som ikke er det. Jeg synes det er imponerende når små barn sjonglerer mellom foreldrenes to språk også, jeg, selv om det er en naturlig konsekvens av oppvekstmiljøet deres. Hjernen deres kan jo åpenbart gjøre ting som enspråklige barn ikke kan.
![]() |
#45 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Nye skjermråd fra HelsedirektoratetJeg må si jeg var ganske stolt når den nå 19 år gamle ungen min snakket bedre engelsk enn de fleste av 10. klassingene jeg hadde når han gikk i 3-4. klasse. (I følge han som var engelsklæreren til elevene våre.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nye skjermråd fra HelsedirektoratetKlart det er en stor fordel å være tospråklig, men er det en så stor fordel å være tospråklig at det veier opp for at barnet omtrent ikke kan innta et måltid uten å se på skjerm eller om noe blir vanskelig, dumt, trist eller leit så må en se på skjerm for det er det en har lært? |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Nye skjermråd fra HelsedirektoratetJeg synes det er fint at vi har fått skjermråd fordi det gjør det lettere å finne ut hva som er lurt å gjøre. Og det er basert på en faglig vurdering, ikke bare synsing.
![]() |
![]() |
#48 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Nye skjermråd fra HelsedirektoratetDet var interessant, Tjorven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
|
De barna som har lært enkelte ord og fraser fra YouTube er ikke tospråklige. Det er en helt absurd definisjon av tospråklighet.
![]() |
![]() |
#50 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Nye skjermråd fra HelsedirektoratetDet siste året med utbrenthet og med dårlig søvn er mobilspill eller se på noe, stort sett Friends til jeg blir så trøtt at jeg sovner med engang vært og er min sovemedisin.
![]() |
#51 |
|
![]() Sv: Nye skjermråd fra HelsedirektoratetHos oss har det jo vært litt begge deler med skjermbruk. Ungene har fått hatt ipad på senga, fordi det var det som funket best for oss. Først lesing og slik, også alt fra 5 minutter og opp til 1 time når de ble ungdommer. Storebror legger fortsatt fra seg iPaden etter 1 time og 1 sekund. (Det ene sekundet var visst viktig for noen år siden)
![]() |
![]() |
#52 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Haha, bytt ut Teletubbies med Sauen Shaun, og vi hadde nøyaktig samme situasjon.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : I går kl 11:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Nye skjermråd fra HelsedirektoratetEnig der. Fordi de som må tenke litt mer rundt hva som brukes og valg som tas må hele tiden begrunne dette opp mot andre foreldre, lærere, ppt. Vi får slengt etter oss at barna våre er autister fordi de har fått se på skjerm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nye skjermråd fra HelsedirektoratetDet er viktig å ha i mente at det er ikke du selv/barnet ditt som selv velger hva du ser på på sosiale medier, det er det algoritmene som gjør, og det er for å holde på "kunden" som dessverre i mange tilfeller er mindreårig. Det kan ikke sammenliknes med å se på NRK super. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jeg synes alle foreldre bør være stolte av barna sine. Og vi snakker vel ikke om barn som har lært enkelte ord og fraser på et annet språk? Det har jo ingenting med tospråklighet å gjøre. Jeg snakker i hvert fall om barn som er funksjonelt tospråklige, eller er flytende i et andrespråk, ved å ha lært seg et språk gjennom digitale flater. Det begynner å bli en del av dem.
![]() |
|
|