|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nye skjermråd fra HelsedirektoratetMen, nå har ikke jeg lest så mange artikler om dette, men omhandler det ikke de minste barna?
![]() |
#22 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Nye skjermråd fra HelsedirektoratetJeg syns det er trist når man ser hvordan ungene bare ønsker å holde på med mobilen, og det smitter over på de som ikke egentlig «trenger det». I mine øyne er det alt for mange unger som bare velger å «glo» når det er en mulighet for det. Og ja, klart det betyr noe hva de glor på.
![]() |
#23 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Nye skjermråd fra Helsedirektoratet
Mulig jeg er fordomsfull her, men mistenker at de som lar barna sine bruke alt for mye tid foran skjermen kanskje ikke er de som er mest opptatt av å følge rådene fra helsedirektoratet.
![]() |
#24 |
søt
![]() Sv: Nye skjermråd fra HelsedirektoratetJa, men jeg tror likevel det blir enklere for flere å holde igjen, det blir i alle fall ikke verre. Mitt inntrykk er at det har sklidd ut mye. For barn mellom 6-12 år så er det anbefalt 1-1,5 time og jeg tror mange bruker veldig mye mer tid enn det.
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Nye skjermråd fra HelsedirektoratetJeg tror det er viktig at myndighetene har tydelige og konkrete råd for f.eks. helsesykepleiere som skal snakke med foreldre til barn de er bekymret for, for barnehager og skoler, og liknende. Disse rådene er faglig funderte, og det er rart å si at det er symbolpolitikk, synes jeg.
![]() |
![]() |
#26 |
|
Det er selvfølgelig ikke flaut å kunne to språk, men det er flaut å tro at barnet er spesielt smart fordi hen plukker opp engelske gloser fra YouTube. Barn lærer de språkene de blir utsatt for, det er ikke isolert sett vanskeligere å lære å telle på engelsk enn på norsk.
![]() |
![]() |
#27 |
Drømmer
|
Det kan være mange grunner til at man ikke er sosial eller har sosial kontakt med andre , jeg synes det er rimelig arrogant å si man ikke kan akseptere det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
søt
De fleste unger kan være sosial, men har sluttet å være det i mye større grad enn før fordi skjermen tar for stor plass. Det er alltid noen unntak, men nå snakker vi om de barna som klarer fint å være sosiale og være med på aktiviteter.
![]() |
#29 |
|
Ok, det må du gjerne mene. Å være uten sosial kontakt blir man syk av. Mennesket er flokkdyr, vi trenger hverandre. Det kommer man ikke unna.
![]() |
![]() |
#30 |
koko
|
I alle dagar, kva er det du seier?? Skal vi ikkje akseptere barn og unge som blir sjuke så fysisk sosial kontakt ikkje er tilgjengelig?? Kva skal vi gjere då? Tvinge dei? Be dei skjerpe seg frå angsten eller kva som feiler dei? Unnskyld, men no vart eg rett og slett både opprørt og forbanna her.
![]() |
#31 |
koko
|
1. Det er ikkje så ekstreme unntak dei tilfella
![]() |
#32 |
søt
![]() Sv: Nye skjermråd fra HelsedirektoratetHm? De fleste barn takler sosial omgang med andre barn og andre kreative aktiviteter som ikke inkluderer skjerm, men det har sklidd ut for mange. Er dere ikke enige i at det er fint å ha fokus på at det har blitt for mye skjermtid for mange, og at man bør begrense tiden små/mange barn glor i skjerm?
![]() |
#33 |
Drømmer
|
Det skjønner jeg godt at du ble. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Drømmer
|
Mange barn og ungdom takler ikke sosial omgang , enten du vil innse det eller ei, jeg synes fortsatt det er arrogant å uttale seg sånn som du og Input gjør og nei man må ikke ha diagnoser for å ikke klare å være sosial. Sist redigert av Chablis : 12-06-25 kl 23:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
koko
|
Du seier det sjølv. Dei fleste. Men kva med dei som ikkje er dei fleste?
![]() |
#36 |
|
Hva mener du med «ikke så farlig»? De som trenger det, skal selvfølgelig få det. Men vi gir ikke rullestol til ALLE barn fordi noen trenger det. Det er også helt stuerent å si at på generelt grunnlag trenger barn fysisk aktivitet, selv om noen barn har utfordringer som gjør fysisk aktivitet vanskelig, umulig eller farlig. Det er akkurat det samme her. Det er dumt at du blir provosert av det, men det er faktisk sånn at mennesker trenger sosial kontakt i den virkelige verden. Altså utover digitalt. Det er mulig det finnes de som ikke gjør det, jeg har aldri hørt om det, men tar gjerne i mot dokumentasjon om du har, for det er jeg veldig interessert i å lære mer om.
![]() |
![]() |
#37 |
|
Mennesker er flokkdyr. Sosial kontakt er avgjørende for vår overlevelse, like viktig som mat, vann, søvn osv. Det er vel ingen foreldre som ØNSKER at barna skal være isolert fra samfunnet? Når jeg sier «ikke akseptere» mener jeg at foreldre plikter å jobbe for at barna skal ha en sunn tilknytning til samfunnet. Det er en av deres viktigste jobber, det kan man aldri slutte å jobbe for. Den kontrakten må være mer enn bare digital.
![]() |
![]() |
#38 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nye skjermråd fra HelsedirektoratetDet her blir jo som å krangle på at kostholdsrådene er dårlige for dem anbefaler å spise fisk og noen er allergisk mot fisk. Selvfølgelig er det noen unntak der noen bare kan være sosiale via skjerm. Men det betyr ikke at vi ikke trenger retningslinjer for skjerm bruk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Nye skjermråd fra HelsedirektoratetMine barn er 15 og 18, og for store. Men jeg husker da den kuleste dronningen i barnehagen arvet en iPhone da hun var 5 år og kunne sende meldinger. Helt uaktuelt for oss med offentlig jobb, men maset var i gang i tre år før vi ga etter. Slik begynte det hos oss. Det tar bare EN familie, som ikke gidder å følge regler.
![]() |
#40 |
|
Nettopp!
![]() |
![]() |
|
|