Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nye skjermråd fra Helsedirektoratet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-25, 08:45   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nye skjermråd fra Helsedirektoratet

Jeg må si at jeg var veldig positivt overrasket over hvor konkrete de nye skjermrådene til Helsedirektoratet er. https://www.helsedirektoratet.no/nyh...sedirektoratet

Samtidig trekker jeg et lettelsens sukk for at mine unger ikke trengte å forholde seg til dette da de var så små. Det fantes jo rett og slett ikke skjermer med så mye innhold da de var i barnehagealder. (Men fra småskolealder kom det i full fart.)

For jeg kjenner at jeg blir litt skremt over helt små unger på restaurant og i familieselskaper som overhodet ikke deltar fordi de er opptatt av skjerm; lenge. Jeg tenker at de må gå glipp av en god del interaksjon som de hadde hatt godt av.

Og så setter jeg pris på at rådene er så tydelige på at vi foreldre må huske å ikke forsvinne inn i det digitale når vi er sammen med ungene våre. Det var en nyttig påminnelse. Også for meg som har nesten voksne barn.

Gammel 11-06-25, 09:47   #2
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nye skjernråd fra Helsedirektoratet

Ja, jeg er delt i møtet med yngre foreldre og angsten for skjerm. Jeg blir 30 % boomer (det gikk da bra med mine, og "kaller du meg en dårlig mor!") og 70 % lettet over at det tydeligvis var en annen normalitet for særlig de eldste av mine barn.

Jeg mener å huske at det har vært diskusjon om skjerm: TV-tid og spilling fra eldste var liten (født 2004). Vi så litt på barne TV, og ble glad når NRK-super kom. Mellomste har vokst opp med drømmehagen. Mens yngste kunne velge hva og når hun skulle se på TV. Mormor kjøpte I-pad til ungene mine, og de ble gradvis yngre når de fikk det. Men innholdet var ikke så avansert. Vi har aldri greid/orket å være superkonsekvente på x antall timer skjerm/spilling, men styrt det litt etter behov og tilstand. Kuttet ned når de ble usmakelige grønnsaker, og gitt litt mer i periode der det var viktig med litt mer spillerom.

Jeg blir skremt av overskrifter om at småbarn snakker youtube-engelsk og lurer på hva som har gått tapt. Og det er meget mulig at jeg har hatt flaks med tiden da jeg selv og ungene mine vokste opp...

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-25, 11:41   #3
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nye skjernråd fra Helsedirektoratet

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg blir skremt av overskrifter om at småbarn snakker youtube-engelsk og lurer på hva som har gått tapt. Og det er meget mulig at jeg har hatt flaks med tiden da jeg selv og ungene mine vokste opp...

Er dette noe som kan henge sammen med en generell anglifisering her i Norge? Svært mange av mine på alle mulige måter norske venner syns det er helt naturlig å skrive engelsk på sosiale medier. Det samme med profesjonelle steder som LinkedIn - selv om de jeg kjenner kun ønsker å jobbe her i Norge.

Hvis man ønsker å bli influencer på et eller annet vis, så er det jo engelsk man bruker. Youtube-videoer er på engelsk. Når man spiller sammen på nett, så foregår det ofte på engelsk. Dagens unge fletter ofte engelske ord inn i språket sitt.

Det norske språket har ikke samme verdi som det før hadde. Jeg ser det over alt. Selv på nrk.no er det mange artikler som har dårlig norsk språk ved at ordstilling er feil, at ord mangler, at setninger starter med en tid og slutter i en annen.

Merker at jeg føler meg litt gammel ...

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-25, 11:52   #4
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nye skjermråd fra Helsedirektoratet

Joda, 12-åringen snakker innimellom norsk, på engelsk. Hun bruker engelske ord (felt - i stedet for filt) fordi hun ser på engelskspråklige videoer om håndarbeid (eller diy/arts&craft). Og noen ganger er setningene bygget som i det engelske språket.

Husker også hvor overrasket vi ble da hun kom hjem fra barnehagen og snakket om wainbowkålåd junicån (Rainbow coloured unicorn - med nesten perfekt engelsk uttale).

Gammel 11-06-25, 12:08   #5
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

wainbowkålåd junicån (Rainbow coloured unicorn - med nesten perfekt engelsk uttale).

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-25, 12:10   #6
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Mine har alltid snakket engelsk, men de har britisk far, så skylder på det. Men de snakket engelsk med overraskende mange av vennene sine fra de var ganske små, selvom vennene ikke hadde tospråklig bakgrunn. Har inntrykk av at det er ganske vanlig?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-25, 12:31   #7
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har sånne YouTube-engelsktalende barn. Mine er 10 og 12 og jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke om det. De har i praksis lært engelsk og norsk parallelt. Altså de lærte norsk først men før jeg visste ordet av det snakket, leste og forsto de engelsk og norsk like godt og akkurat lesing av engelsk har vært lettere enn norsken. De kan også bruke en del engelske ord og begreper fordi de ikke kan det norske eller det ikke finnes gode norske alternativer.

Jeg tror ikke jeg har vært spesielt slapp, men ikke særlig streng på det med skjerm. De to minste hadde egne iPader fra de var kanskje 4 -5 og har brukt dem til spilling og tv/film. Den største forskjellen på deres oppvekst og min eldste (17) er fraværet av lineær tv. De har aldri hatt det og jeg måtte forklare konseptet for noen uker siden. Det innbyr til en helt annen måte og forholde seg til tv-titting på der det gjerne er et hav av influensere som snakker om akkurat det de interesserer seg for. Min eldste så på det som var på NRK Super og når det kom noe han synes var kjedelig så var det ikke noe mer. De to yngste følger folk som snakker om Zelda, PokemonGO og Premier League (for å ta noen store interesseområder) og ser på det på you tube på Apple-tv/telefon like mye som de ser film eller serier på Netflix. Det jeg ikke kjenner oss igjen i er skjermbruk på skolen. Mine barn har fått utdelt Chromebook som arbeidsverktøy i 6. trinn. Før det har det vært fagbøker og skrivebøker.

Jeg er ambivalent til skjermråd og smarttelefonfri barndom (som FAU ønsker seg på mine barns barneskole nå). Det er greit med retningslinjer på mengden skjerm og å vite hvor mye/lite skjermtid små barn skal ha, men innimellom får jeg en følelse av at vi går baklengs inn i fremtiden. At det vi egentlig ønsker oss er at man skal ta tilbake oppfinnelsen av streamingtjenester og smarttelefoner noe jeg ikke helt ser er realistisk. Det er innholdet jeg tenker at foreldrene skal være observante på og da tror jeg på å lære ungene opp når man fremdeles kan påvirke bruken litt. Også synes jeg det er viktig at dette blir tem/fag på skolen. At de snakker om kildekritikk, redaktørstyrte media, at noen sin mening ikke er det samme som fakta osv. DET føler jeg barn trenger å lære tidlig.

Gammel 11-06-25, 13:27   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg er ambivalent til skjermråd og smarttelefonfri barndom (som FAU ønsker seg på mine barns barneskole nå). Det er greit med retningslinjer på mengden skjerm og å vite hvor mye/lite skjermtid små barn skal ha, men innimellom får jeg en følelse av at vi går baklengs inn i fremtiden. At det vi egentlig ønsker oss er at man skal ta tilbake oppfinnelsen av streamingtjenester og smarttelefoner noe jeg ikke helt ser er realistisk. Det er innholdet jeg tenker at foreldrene skal være observante på og da tror jeg på å lære ungene opp når man fremdeles kan påvirke bruken litt. Også synes jeg det er viktig at dette blir tem/fag på skolen. At de snakker om kildekritikk, redaktørstyrte media, at noen sin mening ikke er det samme som fakta osv. DET føler jeg barn trenger å lære tidlig.

Dette kjenner jeg også på. Datteren min fikk lov til å opprette bruker på instagram da hun var 11. (På den tiden var det ganske vanlig.) I ettertid er det en beslutning jeg er veldig fornøyd med. Hun aksepterte og tillot at jeg fulgte bruken hennes ganske tett. Jeg opplevde at jeg fikk mange gode samtaler med henne, både om hva hun la ut, kommenterte på og ting hun trykket "liker" på. Da hun var 13 var hun så langt inni ungdomsopprøret at den typen samtaler var helt umulig. Da var jeg godt fornøyd med at jeg hadde fått kommet med en del innspill i årene i forkant.

Gammel 11-06-25, 13:47   #9
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Vianne - du satte ord på det jeg tenker. Mine barn fikk tilgang til spillkonsoll, mens andre foreldre mente at "spill kommer ikke inn i mitt hus". Når det kommer til sosiale media, så tenker jeg at det også kan være en fordel at de unge får tilgang, mens vi voksne fortsatt har tilgang til barneværelset. Det er lettere å veilede en 13-åring enn en 15-åring som naturlig nok har mer krav på privatliv.

Jeg har også vært på foreldremøte der vi blir enige om innetider, spilltid eller når de skal få ulike sosiale media - og innsett at etter et år eller tre, er vi de eneste som fortsatt følger disse reglene. Kanskje det gjør meg litt hardhudet med tanke på alle disse kontraktene. Men på den andre siden, det ser ut til å være en nasjonal bølge - og jeg unner både voksne og barn et mer bærekraftig forhold til skjerm.

Gammel 11-06-25, 15:57   #10
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Ein ting eg kjenner på mtp skjermtid og aldersgrense på some er dei borna som av ulike årsaker har dette som si moglegheit til å ha eit sosialt liv. No er den aktuelle ungdommen min straks myndig, men digital sosialisering var det einaste ho fekk til i fleire år. Hadde dette vore utilgjengelig så hadde ho ikkje hatt noko som helst. Det er ganske skummelt å tenke på og det er ei gruppe barn og unge som ikkje blir tenkt på og tatt hensyn til i debatten.

Gammel 11-06-25, 18:06   #11
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Bare i min omgangskrets synes jeg ting har snudd litt. Flere småbarnsforeldre som praktiserer tv/ NRK super, og da på stua. Ikke nettbrett, ikke headset, ikke på rommet. Og klokke en kan ringe med i stedet for mobil tidlig.

En kan jo lure på hva som utgjør forskjellen på aktiv skjermbruk fra, si, 2 års alder kontra 8-10.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-25, 20:03   #12
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig positiv til anbefalinger når det gjelder skjerm, og jeg deler langt på vei bekymringen for YouTube-engelsk hos barn. Jeg synes også det er pinlig når foreldre er veldig stolte av at små barn «snakker engelsk». Det er ikke noe hokus pokus involvert.

Jeg har en 14-åring som har vært mye mer skjermbarn enn jeg skulle ønske og under covid ble det helt ekstremt. Så jeg er mye mer påpasselig med Lillesøsteren. Likevel kan hun også en god del engelsk, hun lærer av de andre barna i barnehagen. Det er jeg ikke noe bekymret for, selvfølgelig.

Jeg er generelt ganske bekymret for hva den ekstreme skjermbruken gjør med oss mennesker.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-25, 21:38   #13
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg er så glad for de nye skjermrådene! Jeg har jo barn i flere generasjoner og har noen helt andre utfordringer med hun som nå er 11 år, det er så mye press om smartmobil og sosiale medier, og det skjer altså så mye rart i barns skjermliv. Jeg har også lenge stusset veldig over at barn sitter og glor på foreldrenes mobil fra de klarer å holde telefonen ved 1 års alder eller noe, i situasjoner med med måltider, eller bare inne p butikken. Tror det kan være greit med en realitetssjekk!

Gammel 12-06-25, 11:38   #14
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor dere er glade for disse rådene! Hva tror dere at det vil innebære i praksis?

I tillegg til at jeg generelt synes det er morsomt å høre hva folk tenker om regler og retningslinjer tenker jeg selv at vi visste dette fra før og at det kanskje ikke hjelper så mye at Helsedirektoratet har skrevet det ned som råd?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-25, 17:00   #15
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Tenker litt som deg Maria Singer. Ikke noe nytt som ligger i rådene.

Når det kommer til barn som lærer engelsk av YouTube synes jeg det er snålt og mene det er pinlig. Når ble det flaut at barnet ditt kan to språk liksom Jeg gidder iallfall ikke skamme meg over det. De er i praksis flytende to språk fra de er 6-7 år og det er nå uansett en bra ting i mine øyne. Jeg skjemmes ikke av å ha brukt/bruke skjerm som barnevakt og middel mot kjedsomhet på restaurant heller jeg. Det er begrenset hvor lenge mine bråkebøtter orker å sitte pent og pyntelig og det er også mye mer som kan skje på voksenpremisser om de kan scrolle litt i mellom. Så da er jeg fleksibel.

Gammel 12-06-25, 17:47   #16
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg er glad fordi det er mange voksne som lar barna sine bruke alt for mye tid foran skjermen og at det trengs noen råd til folket.

Gammel 12-06-25, 18:04   #17
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg er redd for at de som trenger skjerm ikke lenger får lov. Det er mye viktigere hva som er på skjermen enn minuttene/timene.

Jeg har barn i flere generasjoner, selv vokst opp med mobil fra barneskolen. Internett, chat og skjerm i ungdomstiden. For både meg og de eldste har det vært der vi fant vårt crew. Siden vi er på et nettforum regner jeg med flere her inne har lent seg mot internett i lenger tid.

Mine barnehagebarn ser litt tv, har noen norske spill på ipad. Men kan like gjerne sitte og bla i barnesanger. Er spotify verre enn cd spiller? Når er ting skjerm, og når er det telefon, cdspiller/radio.

Hva er mye viktigere enn når og hvor mye i mine øyner.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-25, 18:38   #18
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Ein ting eg kjenner på mtp skjermtid og aldersgrense på some er dei borna som av ulike årsaker har dette som si moglegheit til å ha eit sosialt liv. No er den aktuelle ungdommen min straks myndig, men digital sosialisering var det einaste ho fekk til i fleire år. Hadde dette vore utilgjengelig så hadde ho ikkje hatt noko som helst. Det er ganske skummelt å tenke på og det er ei gruppe barn og unge som ikkje blir tenkt på og tatt hensyn til i debatten.

Viktig å huske på, for ja mange har det sosiale livet gjennom Gaming, hvordan blir det for de fremover da.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-25, 18:40   #19
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor dere er glade for disse rådene! Hva tror dere at det vil innebære i praksis?

I tillegg til at jeg generelt synes det er morsomt å høre hva folk tenker om regler og retningslinjer tenker jeg selv at vi visste dette fra før og at det kanskje ikke hjelper så mye at Helsedirektoratet har skrevet det ned som råd?

Tenker det samme som deg, ser ikke helt at dette vil endre så mye.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-25, 19:14   #20
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Enig. Det er sånn magefølelse-politikk. Noen syns noe er galt, vet ikke helt hva, men velger noe symbolsk symptombehandling som er gratis og verken definerer eller løser de ekte problemene.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:16.