Sv: Nye skjermråd fra Helsedirektoratet
Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.
Jeg er ambivalent til skjermråd og smarttelefonfri barndom (som FAU ønsker seg på mine barns barneskole nå). Det er greit med retningslinjer på mengden skjerm og å vite hvor mye/lite skjermtid små barn skal ha, men innimellom får jeg en følelse av at vi går baklengs inn i fremtiden. At det vi egentlig ønsker oss er at man skal ta tilbake oppfinnelsen av streamingtjenester og smarttelefoner noe jeg ikke helt ser er realistisk. Det er innholdet jeg tenker at foreldrene skal være observante på og da tror jeg på å lære ungene opp når man fremdeles kan påvirke bruken litt. Også synes jeg det er viktig at dette blir tem/fag på skolen. At de snakker om kildekritikk, redaktørstyrte media, at noen sin mening ikke er det samme som fakta osv. DET føler jeg barn trenger å lære tidlig.
Dette kjenner jeg også på. Datteren min fikk lov til å opprette bruker på instagram da hun var 11. (På den tiden var det ganske vanlig.) I ettertid er det en beslutning jeg er veldig fornøyd med. Hun aksepterte og tillot at jeg fulgte bruken hennes ganske tett. Jeg opplevde at jeg fikk mange gode samtaler med henne, både om hva hun la ut, kommenterte på og ting hun trykket "liker" på. Da hun var 13 var hun så langt inni ungdomsopprøret at den typen samtaler var helt umulig. Da var jeg godt fornøyd med at jeg hadde fått kommet med en del innspill i årene i forkant.