|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Fortell meg om å male husVi har fått oss en bitteliten hytte som trenger ganske mye vedlikehold. Den er relativt nymalt med butinox, men vinduskarmene trenger å males, og vi skal sette på nye vindskier.
![]() |
#2 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Fortell meg om å male husBygg og bevar har mye info, også om (linolje)maling.
![]() |
#3 |
Erfaren
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fortell meg om å male husMal med veldig tynne strøk og tenk lang tørketid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Fortell meg om å male husTakk! Hos bygg og bevar fant jeg endelig setningen jeg har lett etter overalt ellers.
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Fortell meg om å male husEr det malt med linolje før? Har mye å si, for er det malt med noe annet oppå linolje så vil det boble, samme hva.
![]() |
#6 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fortell meg om å male husMen hvorfor vil du male nytt treverk med linolje ? Det er jo både mere arbeid å påføre, mere helseskadelig for de som skal male og må males på nytt tidligere.
![]() |
#7 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Fortell meg om å male hus
Ja, dette er greit å sjekke. Og hvis dere ender med linoljemaling og så kvitter dere med huset, si nå endelig fra til neste eier. (
![]() |
#8 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Fortell meg om å male hus
Ja, det stemmer. Vårt hus er malt med linoljemaling tidligere, og det er nå ingen annen maling som henger på, uansett hva så bobler det og flasser av etter kort tid.
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Fortell meg om å male husGjøco herregård exclusive, var det jeg fikk anbefalt nå, som er mest kompatibelt for oss som har linolje pluss diverse miks fra før. Det vil jo boble til evig tid, men det er det minst ille. Det å mikse med owatrol er deres måte å få den mest mulig samarbeidsvillig på.
![]() |
#12 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Fortell meg om å male husNå fikk du jo ikke svar på noe av det du lurte på.
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Fortell meg om å male husJeg vet at det ikke er noen «turning back», men det er veldig små flater jeg skal male da. Vinduskarmer og vindskier på noe tilsvarende er litt stort dukkehus. Siden veggene allerede er malt med butinox har jeg ikke tenkt til å endre på det med det første.
![]() |
#15 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Fortell meg om å male husEr du sikker? Den inneholder alkyd, akkurat som annen alkyd basert maling, og det brukes ofte oljebasert løsemiddel,det kan værelinolje. Skal du ha lyse farger brukes sink eller titaniksider, og det må tilsettes sopp eller algedreper i malingen. Det måogså tilsettes sikkater,men de stoffene er OK unntatt i partikkelform.
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Fortell meg om å male husNei, ikke helt sikker. Jeg prøver å lese meg opp på det, men det er mange påstander fra alle de ulike malingsprodusentene, både de store og små, de «vanlige» og de som lager linoljemaling. Og alle påstår at akkurat sin maling er miljøvennlig.
![]() |
#17 |
Peppy!
|
![]() Sv: Fortell meg om å male husDet er sikkert et dumt spørsmål, men er ikke vannbasert maling uten plast? Sånn for å velge et miljøvennlig alternativ? Jeg står midt i husmaling selv, og har fått den store linoljedepresjonen, hvor alle fagfolk mener det beste alternativet jeg har er å bytte kledning på huset fordi det tidligere er malt med linolje og det er tydeligvis katastrofe. (Så skjønner jeg at det ikke er det samme når du skal male vinduskarmer og ikke et stort hus.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Fortell meg om å male husNei, vannbasert maling er akrylmaling og både hus og vasking av pensler lekker mikroplast ut i naturen.
![]() |
#19 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Fortell meg om å male husKan jeg få spørre om et spørsmål vedr. maling og forurensning?
![]() |
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Fortell meg om å male husJeg vet ikke Izzi, og føler at dette er noe som er fullstendig oversett i mikroplast-sammenheng.
![]() |
|
|