Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-25, 09:45   #661
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråd

Jeg må innrømme at jeg irriterer meg ganske mye over det motsatte også. Folk som legger ting ut til salgs, med bilder som ikke engang viser hele plagget, så du ser ikke om buksa har smale eller vide ben, om kjolen eller jakka er lang eller kort. Som ikke skriver hva slags materiale plagget er laget av, eller som skriver ull på alle slags strikkegensere, uansett om de er laget av ull eller ikke etc. Bilde av en enkel veske, uten mål, eller avbildet på en person eller med noe ved siden av som gir en ide om størrelsen. Eller for ikke å snakke om alle som bare legger inn produktbilder fra nett, og ingen egne bilder av den faktiske varen. Klær og ting jeg ellers godt kunne vurdert å kjøpe, men som jeg bare blar rett forbi fordi jeg gidder ikke å spørre. Folk gidder uansett ikke å svare. Og mange gidder ikke engang å svare når man spør om å få kjøpe. Hvordan i alle dager tror de at de skal få solgt tingene? Ta ordentlige bilder og skriv god informasjon i utgangspunktet, så blir det også lettere å få solgt.

Sist redigert av My : 30-05-25 kl 10:01.
My er ikke aktiv  
Gammel 30-05-25, 09:46   #662
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg gir også nesten alltid bort ting i stedet for å selge. Da kan jeg være helt kategorisk på at førstemann som kommer får det, de får det som det er og kan ikke klage i ettertid, og jeg slipper å bruke krefter på å få det ut av huset sjøl.

Gammel 30-05-25, 09:55   #663
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har gått all in på finn den siste mnd og lagt ut klær til en billig penge. Jeg har tatt bilder av plaggene forfra, bakfra og lapper med str., merke og tekstilsammensetning. Jeg har kun hatt en henvendelse om å måle etc. Jeg tar det som et tegn på at jeg har klart å legge ut ganske tilstrekkelig informasjon

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv  
Gammel 30-05-25, 10:04   #664
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Jeg har gått all in på finn den siste mnd og lagt ut klær til en billig penge. Jeg har tatt bilder av plaggene forfra, bakfra og lapper med str., merke og tekstilsammensetning. Jeg har kun hatt en henvendelse om å måle etc. Jeg tar det som et tegn på at jeg har klart å legge ut ganske tilstrekkelig informasjon

Samme her, jeg får sjelden spørsmål om ekstra bilder, mål o.l. Jeg synes det er mindre jobb å legge inn litt ekstra informasjon i utgangspunktet, enn å svare på masse spørsmål i etterkant.

Gammel 30-05-25, 10:22   #665
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Joda, enig der. Men dette er en Nudie-bukse med oppgitt størrelse. Jeg gidder ikke måle livvidde og lårvidde for å oppgi i teksten - folk vet vel stort sett hvilken størrelse de bruker i jeans?

Musemus er ikke aktiv  
Gammel 30-05-25, 10:25   #666
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg gir også nesten alltid bort ting i stedet for å selge. Da kan jeg være helt kategorisk på at førstemann som kommer får det, de får det som det er og kan ikke klage i ettertid, og jeg slipper å bruke krefter på å få det ut av huset sjøl.

Samme her. Det overrasker meg ofte at folk gidder styret med å selge ting for 50-100-200 kr.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 30-05-25, 10:28   #667
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Men. Det irriterer meg ikke at de spør, det irriterer meg at de ikke svarer. Jeg hadde klart meg med et «takk».

Musemus er ikke aktiv  
Gammel 30-05-25, 10:29   #668
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Samme her. Det overrasker meg ofte at folk gidder styret med å selge ting for 50-100-200 kr.

Fordi at hvis man har flere varer, f.eks, så kjøper noen flere varer samtidig. Jeg legger ut billigere for å være sikrere på å få solgt.

Musemus er ikke aktiv  
Gammel 30-05-25, 10:33   #669
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Jeg gidder sjelden å selge noen ting, gir heller bort på lokal Facebook gruppe, klescontainer eller loppemarkedene vi har vår og høst. Jeg vil bare bli kvitt ting.

Gammel 30-05-25, 10:37   #670
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Ubeskrivelig irriterende! Tiden og kreftene man bruker på å få lagt ting til salgs overgår dessverre litt for ofte de pengene man eventuelt får inn ved salg.

Jeg har sett en god del ryddevideoer på YouTube (planlegging er halve jobben ), og jeg så et sted at ei dame ikke orka å legge ting ut for salg med mindre den potensielle salgsverdien var over en viss sum. Husker ikke helt om det var rundt 200 eller rundt 500 kroner. Hvis salgssummen var under dette, så gav hun det heller bort.

Jeg har begynt å gjøre det. Min grense er satt ved 200 kroner. Om jeg ikke får solgt varen for 200 eller mer, så putter jeg den i en "gi bort"-boks. Når boksen er full tar jeg den med meg til en gjenbruksstasjon for ombruk.

Da slipper jeg å måtte deale fram og tilbake med folk. Jeg slipper å måtte vente hjemme på at noen skal komme for å hente ting. Jeg slipper at noen i etterkant sutrer over at tingen ikke virker likevel, eller at de slitte skøytene til en femtilapp ble ødelagt etter to timers gåing (heeeelt hypotetisk tilfelle).

Jeg har så utrolig mange andre ting å bli sur, sint, irritert og grinete for i hverdagen. Dette er min metode for å i alle fall fjerne én ting.

Jeg gjør det nå. Gir bort fremfor å styre med å selge det. Bruker side "arvesentral" på facebook og har bare gode erfaringer derfra.

Gammel 30-05-25, 10:42   #671
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Småpenger for noen, essensielt for å få et månedsbudsjett til å gå rundt for andre.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 30-05-25, 10:45   #672
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Småpenger for noen, essensielt for å få et månedsbudsjett til å gå rundt for andre.

Det er jammen en viktig ting å tenke på.

Musemus er ikke aktiv  
Gammel 30-05-25, 10:51   #673
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

For oss er det egentlig essensielt for å få månedsbudsjettet til å gå opp for tiden (særlig med ferien som kommer), men jeg orker bare ikke styret nå. Og i ryddesjau må vi bli kvitt så mye.

Kunne gjerne gruffet litt over hvor mye "skit" man tar vare på når man bor på samme plass i 20 år og har plass til alt mulig - og så flytter til en plass der det ikke er plass til like mye. Hvem trenger 22 ringpermer liksom? Notater fra norsktimer i 1995? Setter de i hyllen ja, kan jo komme til nytte en dag. Vel ...

Gammel 30-05-25, 11:04   #674
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Garasjesalg, hagesalg eller bare et bord et sted hvor man får lov til å sette opp ting burde vært vanligere i Norge. Da vi flyttet fra USA, solgte vi alt mulig av brukte ting (inkludert møbler) for flere tusen dollar. Man betalte rundt 20 dollar til kommunen, og fikk tillatelse til å sette opp et visst antall skilt med informasjon om salget i nærområdet — litt som skiltene som står ute ved visninger.

Noen ganger har jeg lyst til å sette opp et bord utenfor huset med ting jeg håper noen andre kan få glede av. Jeg kunne skrevet nummeret mitt og bedt folk Vippse om de synes det de tar med seg er verdt noe. Hvis ikke, kan de bare ta det gratis. Da slipper jeg å kjøre det bort, og noen andre kan få bruk for det. Det blir som et lite mini-loppemarked med alt mulig rart. I helgene går det en del folk forbi her, så det kunne fungert.

På hytten satte jeg opp et gi bort bord ute ved veien og det meste forsvant, men det var ting som enten var vanskelig å selge eller ting med lav verdi.

Pelen er ikke aktiv  
Gammel 30-05-25, 11:12   #675
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den løsningen ser jeg med halvjevne mellomrom i vårt område, Pelen. Synes det er fint!

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 30-05-25, 11:17   #676
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har blitt ganske vanlig med garasjesalg rundt oss i det siste. Folk "annonserer" det på de lokale salgsgruppene på FB.

Gammel 30-05-25, 11:43   #677
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Samme i vårt område. Tidligere i våres var det arrangert kjøp/salg/bytte hvor privatpersoner kunne selge unna ting. Kommunisert ut på lokal Facebook gruppe og det var masse folk der.

Gammel 30-05-25, 12:09   #678
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg har sett noen få slike løsninger, og det er egentlig en veldig grei måte å gjøre det på. De jeg har sett i området her har vært litt mer forseggjorte, med dyrere ting som smykker, sko og klær.

For min del hadde det vært en fordel å kunne gjøre det på samme måte, uten å måtte stå der hele dagen. Jeg har en del ting som jeg synes det er leit å kaste, og det blir litt mye styr å legge ut annonser på Finn for hver eneste ting. Derfor vurderer jeg å sette opp et bord med et skilt hvor det står at folk kan ta det de vil, og hvis de synes det er verdt noe, kan de Vippse et beløp til xxx xx xxx. Samtidig er jeg litt usikker på om det føles litt grådig (finner ikke bedre ord)? Det må jo være ting som man kan være helt greit å gi bort, noen kan jo komme og ta med seg alt. Det er jo ikke noen ulempe om det tross alt kommer inn penger på helt kurante ting som i seg selv har en verdi, men som ikke brukes hos oss.

Jeg kommer å ha masse ting i fremtiden som skulle være veldig praktisk å selge på denne måten. Noen litt dyrere som man kan ha åpen garasjesalg for (der jeg var tilstede).

Ved hytta føles det mer ok å gjøre noe slikt, der går det også forbi en hel del folk.

Sist redigert av Pelen : 30-05-25 kl 12:19.
Pelen er ikke aktiv  
Gammel 30-05-25, 12:09   #679
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Bilen.

Gammel 30-05-25, 12:13   #680
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

JJa, jeg har sett noen få slike løsninger, og det er egentlig en veldig grei måte å gjøre det på. De jeg har sett i området her har vært litt mer forseggjorte, med dyrere ting som smykker, sko og klær.

For min del hadde det vært en fordel å kunne gjøre det på samme måte, uten å måtte stå der hele dagen. Jeg har en del ting som jeg synes det er leit å kaste, og det blir litt mye styr å legge ut annonser på Finn for hver eneste ting. Derfor vurderer jeg å sette opp et bord med et skilt hvor det står at folk kan ta det de vil, og hvis de synes det er verdt noe, kan de Vippse et beløp til xxx xx xxx. Samtidig er jeg litt usikker på om det føles litt grådig (finner ikke bedre ord)? Det må jo være ting som man kan være helt greit å gi bort, noen kan jo komme og ta med seg alt. Det er jo ikke noen ulempe om det tross alt kommer inn penger på helt kurante ting som i seg selv har en verdi, men som ikke brukes hos oss.

Ved hytta føles det mer ok å gjøre noe slikt, der går det også forbi en hel del folk.

Dette er helt vanlig i området der jeg bor. Tenker ikke på det som grådig i det hele tatt, tvert i mot som raust.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:25.