Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Trenger tips til vin til bryllup

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-25, 10:39   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Spørsmål

Trenger tips til vin til bryllup

Jeg skal gifte meg i august, og vi skal kjøpe inn vin. Tenker kjøpe 3-litere i Sverige så langt det lar seg gjøre.
Rødvin har vi landet på, men vi drikker ikke så mye hvitvin (når vi først drikker hvitvin er jeg glad i Chablis) så der vet jeg ikke helt hva vi skal gå for. Det bør være en grei vin som passer de fleste som drikker hvitvin. Og ikke for dyr, det er lite vinsnobber som kommer så det gidder jeg rett og slett ikke.

Noen tips?

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-25, 10:43   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger tips til vin til bryllup.

Hva serveres av mat?
Vi har fått tips om noen ulike Riesling til vårt bryllup, der er det en blanding av fisk og kjøtt (buffet).

Gammel 26-05-25, 10:55   #3
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal ha asiatisk buffet så det blir en god blanding av smaker, men mat med mye smak i hvertfall.

-Pippi
Gammel 26-05-25, 11:12   #4
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Til asiatisk mat synes jeg det er godt med en frisk hvitvin f.eks. viner laget på riesling(Tyskland) eller pinot gris (Alsace) eller også gewürztaminer.
Er ikke så kjent med hva de har på Systembolaget, men det er sikkert noen å spørre. Viktig at vinen er frisk slik at den ikke virker tung mot de syrlige smakene i asiatisk. Lykke til!

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-25, 13:06   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger tips til vin til bryllup

Hm. Det er jo en liten nøtt. Til asiatisk mat med en del krydder, så er det passende med en del sødme i vinen. Men hvis det er vin som skal drikkes etter maten, så ønsker jeg at vinen skal være helt tørr. Så jeg foreslår å kjøpe noen kartonger til maten og noen andre til etter maten. Selvfølgelig litt avhengig av hvor mange dere skal være og hvor mye vin dere tror at det skal drikkes.

Det er et litt annet utvalg på Systembolaget. Jeg synes de er mer fokusert på lav pris enn de er på Vinmonopolet. Men det er fullt mulig å kjøpe god vin også i Sverige.

Forslag til vin til maten: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/crudo-2014208/
Forslag til noe etter maten: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/icon-218108/

(I parentes bemerkes at jeg er av typen som for tiden leter etter hvitvin med "smør og nøtt". Det er jo ikke en fascinasjon som alle deler, men jeg synes det er veldig digg.)

Gammel 26-05-25, 13:20   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Vi skal ha asiatisk buffet så det blir en god blanding av smaker, men mat med mye smak i hvertfall.

Da vil du ha riesling og gjerne en med litt restsødme. Ca. 15 gram sukker blir bra til sånn mat og det smaker IKKE søtt!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-25, 13:21   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

(I parentes bemerkes at jeg er av typen som for tiden leter etter hvitvin med "smør og nøtt". Det er jo ikke en fascinasjon som alle deler, men jeg synes det er veldig digg.)

Det er litt for viderekommende, Tjorven.

Noe lett og friskt etter maten er nok lurt ja. Se etter en Muscadet for eksempel, ev. en hvit Bordeaux. De er både rimelige og ofte ganske lette.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-25, 13:38   #8
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

I tillegg til gode råd om Muscadet eller Riesling vil jeg gjerne legge til Alvarinho

Jeg har en favoritt til alt asiatisk, men aner ikke hva som er tilgjengelig som boksvin i Sverige.

Soalheiro Primeras Vinhas Alvarinho 2023.

Denne er også en god all rounder:
Quinta do Regueiro Alvarinho Reserva.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-25, 17:14   #9
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Tusen takk for alle gode innspill, da har jeg noe som gjør det litt enklere å navigere!
Tenker jeg godt kan kjøpe noen ulike til før og etter mat, usikker på hvor mange som faktisk drikker hvitvin, men noen regner jeg med det er.

-Pippi
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:00.