|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#982 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan forbereder du deg på apokalypsen?Jeg bruker mye radioen, den er koblet til strøm og har batteri. Samme type som Karamell
#983 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hvordan forbereder du deg på apokalypsen?Her er saken, og så er det er i første episode av «katastrofen»-serien som det er lekket til det. https://www.nrk.no/trondelag/xl/norg...orm-1.17324036
#984 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hvordan forbereder du deg på apokalypsen?Vannrens er vel mest aktuelt dersom det blir mer langvarig enn man har lagret vann til ? Evt for å ikke lagre så mye vann, dersom man har tilgang til vann ute ?
#985 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan forbereder du deg på apokalypsen?Spørsmålet er jo hvorfor man ikke har vann. Jeg ser den det lenkes til renser for virus, så om vannforsyningen blir forutensa med virus av noe slag vil jo det funke. Radioaktivitet tar den åpenbart ikke, typ det vi opplevde med Tsjernobyl. Da er det lager som gjelder. Bakterier kan jo også være en greie. Med de fleste virus og bakterier vil koking være nok. Så kan man selvsagt tenke sabotasje eller uhell der drikkevann forurenses av gift av noe slag. Da hjelper hverken koking eller rensing. Så noe vann på dunk bør vi alle ha i tilfelle sånne hendelser, men rensing og koking, eventuelt privat brønn eller elv kan være gode tilleggskilder i enkelte scenarier. |
![]() |
![]() |
#986 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hvordan forbereder du deg på apokalypsen?Helt klart.
#987 |
Svada
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan forbereder du deg på apokalypsen?Endring i planer her. Vi skal installere solcelleanlegg. Vi har eget vann, grunnvann, så hvis vi har solcellepanel blir vi selvforsynt med strøm og har derfor både vann også har vi da strøm til elbil. Derfor skal ikke elbilen byttes inn.
#988 |
Trøtt
|
![]() Sv: Hvordan forbereder du deg på apokalypsen?Vannrensesystemet jeg linket til fjerner bakterier, ikke virus. Og det stemmer at det ikke funker om vannet blir forgiftet, men jeg finner det beroligende å forberede meg der jeg kan, ikke å la det beste bli den godes fiende i denne sammenheng.
#989 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hvordan forbereder du deg på apokalypsen?Det står en god del enheter for veldig bra vannrensing rundt i de tusen hjem, særlig i Trøndelag. De enhetene krever en del energi, men vannet blir helt rent - faktisk destillert - når det har vært gjennom apparatet. Fullt lovlig er det også, så lenge man kun bruker det til vann. Men skulle man samtidig ha behov for å fylle opp lageret av sukker og gjær så kan det hende at noen stusser litt.
#990 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Hvordan forbereder du deg på apokalypsen?
|
![]() |
![]() |
#992 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Hvordan forbereder du deg på apokalypsen?gajamor fikk meg til å le lenge og vel. Takk. |
![]() |
![]() |
#993 |
can-jur
|
![]() |
#994 |
|
![]() Sv: Hvordan forbereder du deg på apokalypsen?Søstersen har eget vann som kommer fra typ 100 meters dyp. Så om det ikke holder er vi i deep shit uansett. De driver gård og har aggregat, tonnevis med ved og fulle frysere. Våpen og dyr. De vil dessuten trenge hjelp om noe skulle skje så planene til storfamilien er å samles på hjemgården. Der er det to bolighus også . Vi driver med beredskapsplaner på jobb. Vi ser at bortfall av all kommunikasjon er mest kritisk. Vi yter helsehjelp og praktisk bistand til mennesker som i liten grad kan i vareta seg selv og mange mangler språk. Så dersom noe skjer må jeg på jobb som leder. Sikkert 24/7 så da må kidsa iavretas av andre i familien. |
![]() |
![]() |
#995 |
I mål
|
![]() Sv: Hvordan forbereder du deg på apokalypsen?I helgen har jeg endelig fått vasket de vannkannene, kloret dem og fylt dem med rent vann og slept dem ned i boden og ryddet plass til dem. Så da har vi 80 liter vann i det minste. Satser på at renholdet holdt og at det holder seg. |
![]() |
![]() |
#996 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Hvordan forbereder du deg på apokalypsen?Jeg har bestilt en frøpakke kalt Beredskapshage, med frø nok til to års dyrking av en rekke nyttevekster, samt bok ved samme navn. Frøene skal kunne lagres i fryser. Kostet flesk. Men nå kan jeg ha mitt eget Frølager hjemme. |
![]() |
![]() |
#997 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
Lurt! Har lest litt men lurer på om du kanskje ligger foran meg og vet: Hvor lang er lagringstiden, altså holdbarhet?
#998 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvordan forbereder du deg på apokalypsen?Den frøpakken har jeg tenkt på også. Kommer nok til å kjøpe den. |
![]() |
![]() |
#999 |
Fjellpiper
|
Usikker, men skal altså kunne brukes for to års avling og lagres i forkant. Frøene er pakket for lengre holdbarhet enn vanlige frøposer. Kan rapportere når jeg har mottatt pakken. |
![]() |
![]() |
#1000 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
Gjør gjerne det!
|
|