Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lettvint selskapsmiddag til 9

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-25, 08:44   #41
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettvint selskapsmiddag til 9

Hvis kjøttet er mørt, altså at det er lett å «dra» fra hverandre er det ikke noe poeng å la det koke lengre. At det fremstår tørt kan enten være selve kjøttstykkes kvalitet eller at det er litt mye kokt.
Jeg ville bare kokt opp og hatt i rømmeblandingen og varmet godt opp, det er ingen gode poenger ved å la rømme/fløte putre en stund.
Smaken på kjøttet er ganske ordinær, jeg synes det er blandingen som gjør smaken. Smak evt. til etter blanding med salt, pepper og kanskje litt chilipulver om du fortsatt synes den trenger noe.
Det er svært, svært lite sannsynlig at gryten blir sur om du har brukt ferske råvarer, kjølt ned og oppbevart kjølig og ikke latt den stå i halvannen uke.

Gammel 07-02-25, 08:57   #42
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok. Det høres greit ut. Det er kanskje også litt at jeg ikke fikk tak i røkt paprika. Jeg brukte vanlig, men det blir jo ikke det samme. Kan kanskje derfor være ekstra lurt å hive i litt chili? Jeg tror kjøttet blir helt greit altså, når resten kommer oppi.

Takk igjen for bra veiledning. Var faktisk ikke klar over at kjøtt kan bli for mye kokt. Men det er kanskje også fordi jeg kjøpte høyrygg i biter, og de er litt små. Har sett før at det egentlig er bedre med et stort stykke.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-25, 11:02   #43
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Noe av det positive med å bo i Trøndelag er at sodd regnes som selskapsmat. Det serverte jeg til middagsgjester i dag, da vi feiret 25-årsdagen til min niese. Spann fra frysedisken, med kjøttboller og kjøttbiter i kraft, og med kokte poteter og gulrot på siden. Og flatbrød (skjenning hadde jeg glemt å kjøpe). Enkelt, og veldig godt.

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Nå skal jeg være kjip Oslo boer, som har vært sammen med trønder i 25 år. Jeg vet at sodd er stas i Trøndelag, men som østlending er det ikke mye å rope hurra for.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har jo bodd i Trøndelag så jeg har smakt det flere ganger. Jeg liker det, men det er i kategori med grønnsakssuppe for meg .

Hahaha. Jeg har hatt den samme diskusjonen med mamma som alltid vil "diske opp med" sodd som noe ekstra godt når jeg kommer på besøk. For meg er det en ganske kjip suppe: Poteter, gulrøtter, tynn buljong og noen kjøttboller og kjøttbiter, liksom. Mamma er bergenser, men har tatt til seg sodd fordi det er så lettvint. Den kjøper jeg, men at dette skal være festmat, skjønner jeg virkelig ikke.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-25, 14:29   #44
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil bare oppdatere med at det ble veldig vellykket med stroganoffen fra Gladkokken. Takk for tips og veiledning, Nextlife. Jeg fikk tak i røkt paprika og tok i etterpå, og smakte til med litt mer sennep. Ble veldig bra og fikk mye ros. Kjøttet var ikke tørt når alt ble servert samlet. Stekte en langpanne med små poteter i ovnen til, og et brett med brokkoli. Fungerte supert. Kommer til å lage den igjen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-25, 15:09   #45
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg vil bare oppdatere med at det ble veldig vellykket med stroganoffen fra Gladkokken. Takk for tips og veiledning, Nextlife. Jeg fikk tak i røkt paprika og tok i etterpå, og smakte til med litt mer sennep. Ble veldig bra og fikk mye ros. Kjøttet var ikke tørt når alt ble servert samlet. Stekte en langpanne med små poteter i ovnen til, og et brett med brokkoli. Fungerte supert. Kommer til å lage den igjen.

Så bra!

Gammel 08-02-25, 15:48   #46
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Nå skal jeg være kjip Oslo boer, som har vært sammen med trønder i 25 år. Jeg vet at sodd er stas i Trøndelag, men som østlending er det ikke mye å rope hurra for.

Min eldste som nå er på folkehøgskole i Trøndelag fikk sodd der. Hun likte det, men mente at lapskaus var bedre.

Jeg har fått sodd servert av trønder på 17.mai og anser det absolutt som festmat.

Gammel 08-02-25, 17:10   #47
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så flott at det ble vellykket apan! Høres godt ut, og lagres til en annen gang.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:12.