Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd #20

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-25, 15:12   #901
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gruffetråd #20

Blæh.

Gammel 29-01-25, 15:17   #902
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Må jo lov å være overrasket over noe eller synes noe er merkelig uten å kalle det hysteri/idioti/provoserende/idiotisk. Spesielt når de fleste steder det ikke lees på et øyelokk over samme værvarsel.
Amerikanske tilstander skulle jeg nok forklart men at trafikken stopper opp, elevene er hjemme fra skolen når det snør tenkte jeg på.

Det har mye å si hvor snøen kommer da, så det er ikke så rart. Store byer har mer finmasket vegnettverk, så det er mange flere meter med veg å brøyte på samme areal som mindre tettbygde steder (og ja, også på små steder i nord må det brøytes når det kommer 15 cm med snø, det høres ikke så mye ut, men det når over skoene når man går, og mange biler vil få problemer, særlig i bakker), i tillegg til at det er færre steder å gjøre av snøen, så syklister og fotgjengere tvinges ut i kjørebanen fordi fortauene brukes til midlertidig snølagring. Flere biler på vegene gir også flere farlige situasjoner på grunn av dårlig sikt i tett snøver, kombinert med glatte veger. Så det er mer komplisert i tette byer enn andre steder, når det kommer mye snø på en gang. Alternativet til kollektivtransport som kneler et par ganger i året er jo i realiteten å ikke ha kollektivtransport i det hele tatt. Men det er vel også formålet med varslene, å få folk til beregne ekstra god tid, og at de som kan lar bilen stå, slik at det blir enklere for kollektivtrafikk, utrykningskjøretøy og varebiler å komme fram.

Jeg skjønner heller ikke hva det har med amerikanske tilstander å gjøre. Også i USA som her kommer det vel an på hvor, om snøen kommer ute på landsbygda eller i en tettbygd by. Og om den kommer i et område som får masse snø hver vinter, eller et område hvor snøen legger seg en gang hvert sjette år. Om snøen konsentreres i dunger i gatenettet på Manhattan blir det et hakk mer kaotisk enn på landsbygda nord i Wisconsin. Så en advarsel der, med oppfordring om at de som ikke absolutt må bruke bil lar den stå, og at de som har mulighet til å ha hjemmekontor benytter seg av det, er jo bare å være i forkant, så man slipper at alt stopper opp. Jeg tviler på at de stenger skoler overalt i USA, hvis det kommer litt snø.

Sist redigert av My : 29-01-25 kl 15:41.
My er aktiv nå  
Gammel 29-01-25, 15:39   #903
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Det står jo i det vanlige værvarselet at det kommer nedbør, og for meg er det helt utenkelig at 10-15 cm på en dag fører til store problemer i trafikken etc. Ja en må ta hensyn, men ikke behov for ekstra varsel. Men har nå erfart gjennom dere og media at det faktisk er behov for ekstra varsel når det kommer snø. Og da er vi på vei mot amerikanske tilstander om 10-15 cm skaper store trafikale problemer. Jeg sier ikke at vi er der men på vei mot.
Jeg tenker det er litt upraktisk at i vinterlandet Norge har vi kollektivtransport som kneler så fort mot noe som kan komme temmelig ofte i løpet av en vinter.

Jeg har bodd i Osloområdet i hele mitt liv. Før hadde alle piggdekk, for eksempel. Det var få innvandrere og mindre transport inn fra utlandet. Nå har nesten alle blitt beordret over på piggfritt (med gebyrer om man kjører noe annet), befolkningsveksten er enorm, veiene de samme, mer slaps og is enn før, moderne busser som er mer miljøvennlige (men derfor ikke kjører permanent med kjetting), mange nyinnflyttede folk som ikke har tatt lappen på vinterføre og mye tungtransport fra utlandet.

Alt dette gir lett effekt på det sentrale Østlandet.

Der vi bor blir det lett veldig glatt, der bor noen tusen mennesker med en skole og barnehage på toppen. Svigermor jobbet før i samme område, og forteller historier om like glatte tilfeller på 70- og 80-tallet. Da fikk de sette bilen på butikken nederst i bakken og gå opp. Nå går ikke det, for der det før var en nærbutikk er det nå en stor Kiwi med parkeringsbilletter og et kjøpesenter. Det er ikke noe sted å sette bilen om du ikke kommer opp bakken. Da skaper det trøbbel for andre biler og folk kommer ikke frem dit de skal, lærere er ikke på skolen til rett tid osv.

Samfunnet har vært i en enorm endring, som påvirkes av snøfall. Ihvertfall her vi bor.

Gammel 29-01-25, 15:42   #904
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som gjør at det ser så rart ut er jo at disse varslene er regionale, slik at varselet også kommer på små steder på østlandet, hvor det ikke er noen problemer med en slik snømengde i det hele tatt. Men det er vel ikke verre enn at folk i f.eks Vormsund eller Flateby bare får bære over med varslene, hvis det er uproblematisk der, på samme måte som jeg overser orkanvarslene som sendes ut i hele Trøndelag og Møre og Romsdal, fordi jeg vet at det vil slå helt annerledes ut på Smøla enn inne i byen hos oss. Det betyr ikke at varslene ikke er på sin plass likevel. Mange på småstedene rundt på Østlandet reiser ofte inn til Oslo, og mange som bor i Trondhem har hytte på Frøya eller yttersida av Fosen. Så kan man tenke seg om en ekstra gang før man bestemmer seg for å dra.

Sist redigert av My : 29-01-25 kl 15:53.
My er aktiv nå  
Gammel 29-01-25, 15:48   #905
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg bor på bøgda litt utenfor Oslo, og 15 cm kan fint skape problemer her, så setter pris på varsel. (Ja, kan også lese værmeldingen da). Bussen fordi oss blir for eksempel innstilt støtt og stadig fordi glatt, senest sist fredag. De salter ikke av miljøhensyn, ingen har piggdekk lenger, og da blir det fort speilblankt. Og for glatt for bussen, for de har helårsdekk og bruker ikke kjetting (mener de gjorde det i gamle dager?)

Neket er ikke aktiv  
Gammel 29-01-25, 15:58   #906
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjørte fra Norefjell og sånn sett på bygdeveier den ettermiddagen det er snakk om her, og det er noen av de verste kjøreforholdene jeg noengang har vært ute for. Det er ikke bare antall cm det kommer an på, det er litt hvordan d kommer også.

Folk kjørte jevnt over veldig kompetent og bra.

Gammel 29-01-25, 16:04   #907
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid (siden jeg flyttet til Norge i 1996) tenkt at man burde bygge en tunnel fra området rundt Vinterbro/Ski til et eller annet sted nordøst for Oslo, Skedsmo eller lignende. Da slipper vi at all trafikk, som kommer øst og sørfra og som skal nordover og vice versa, må kjøre igjennom Oslo.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Tunnel.jpg (91,3 KB, 18 visninger)
Pelen er ikke aktiv  
Gammel 29-01-25, 18:51   #908
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

At det kostet 299 kr å få satt inn en ny trykknapp i en turbukse. Det er nesten like mye som buksen kostet ny (riktignok på salg, men lell...).

Gammel 30-01-25, 21:42   #909
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Hoste! Blæh! Og feber. Kjennes ut som sånn godis som smeller i munnen. Nede i brystet liksom. Og jeg som akkurat hadde kommet meg i gang med løpingen igjen.

Gammel 30-01-25, 23:24   #910
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

God bedring.

Gammel 31-01-25, 05:20   #911
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke så gøy å rote med søvn. I dag måtte jeg stå opp klokka fire, etter å ha vridd meg en stund. Veldig unyttige våkentimer.

Gammel 31-01-25, 12:40   #912
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Møkkahals. Den rasper. Den insisterer på at jeg har noe nedi der som må ut. Jeg hoster og det gjør bare vondt og slimer. (men jeg har ikke feberfølelse!!!)

Strå er ikke aktiv  
Gammel 31-01-25, 12:41   #913
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Standard

God bedring, Strå.

Gammel 31-01-25, 16:23   #914
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

God bedring, Strå.

Takk got omtanken.

Strå er ikke aktiv  
Gammel 31-01-25, 22:13   #915
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er mer fortvilelse enn gruff, men siden vi ikke har fortvilelsestråd så går den her.

Jeg står i en utrolig vanskelig situasjon som pårørende, og at jeg er helsepersonell gjør saken så mye mer komplisert.
Alle mennesker bestemmer over eget liv og egen helse, men jeg kan ikke velge å la være å forholde meg til lovverk og etikk.

Gammel 31-01-25, 22:31   #916
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Nextlife: Så utrolig vanskelig

Gammel 31-01-25, 22:36   #917
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Standard

Nextlife,

Gammel 31-01-25, 23:09   #918
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 31-01-25, 23:41   #919
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

All medfølelse, Nextlife! Jeg er ikke helsepersonell, men sto i noe lignende med moren min før hun døde nå. Utrolig vanskelig å stå på siden.

Gammel 01-02-25, 10:02   #920
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Standard

Kondolerer, Blondie

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:21.