|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#901 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gruffetråd #20Blæh.
#902 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Gruffetråd #20
Det har mye å si hvor snøen kommer da, så det er ikke så rart. Store byer har mer finmasket vegnettverk, så det er mange flere meter med veg å brøyte på samme areal som mindre tettbygde steder (og ja, også på små steder i nord må det brøytes når det kommer 15 cm med snø, det høres ikke så mye ut, men det når over skoene når man går, og mange biler vil få problemer, særlig i bakker), i tillegg til at det er færre steder å gjøre av snøen, så syklister og fotgjengere tvinges ut i kjørebanen fordi fortauene brukes til midlertidig snølagring. Flere biler på vegene gir også flere farlige situasjoner på grunn av dårlig sikt i tett snøver, kombinert med glatte veger. Så det er mer komplisert i tette byer enn andre steder, når det kommer mye snø på en gang. Alternativet til kollektivtransport som kneler et par ganger i året er jo i realiteten å ikke ha kollektivtransport i det hele tatt. Men det er vel også formålet med varslene, å få folk til beregne ekstra god tid, og at de som kan lar bilen stå, slik at det blir enklere for kollektivtrafikk, utrykningskjøretøy og varebiler å komme fram.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 29-01-25 kl 15:41. |
![]() |
![]() |
#903 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Gruffetråd #20
Jeg har bodd i Osloområdet i hele mitt liv. Før hadde alle piggdekk, for eksempel. Det var få innvandrere og mindre transport inn fra utlandet. Nå har nesten alle blitt beordret over på piggfritt (med gebyrer om man kjører noe annet), befolkningsveksten er enorm, veiene de samme, mer slaps og is enn før, moderne busser som er mer miljøvennlige (men derfor ikke kjører permanent med kjetting), mange nyinnflyttede folk som ikke har tatt lappen på vinterføre og mye tungtransport fra utlandet.
#904 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Gruffetråd #20Det som gjør at det ser så rart ut er jo at disse varslene er regionale, slik at varselet også kommer på små steder på østlandet, hvor det ikke er noen problemer med en slik snømengde i det hele tatt. Men det er vel ikke verre enn at folk i f.eks Vormsund eller Flateby bare får bære over med varslene, hvis det er uproblematisk der, på samme måte som jeg overser orkanvarslene som sendes ut i hele Trøndelag og Møre og Romsdal, fordi jeg vet at det vil slå helt annerledes ut på Smøla enn inne i byen hos oss. Det betyr ikke at varslene ikke er på sin plass likevel. Mange på småstedene rundt på Østlandet reiser ofte inn til Oslo, og mange som bor i Trondhem har hytte på Frøya eller yttersida av Fosen. Så kan man tenke seg om en ekstra gang før man bestemmer seg for å dra.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 29-01-25 kl 15:53. |
![]() |
![]() |
#905 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Gruffetråd #20Jeg bor på bøgda litt utenfor Oslo, og 15 cm kan fint skape problemer her, så setter pris på varsel. (Ja, kan også lese værmeldingen da). Bussen fordi oss blir for eksempel innstilt støtt og stadig fordi glatt, senest sist fredag. De salter ikke av miljøhensyn, ingen har piggdekk lenger, og da blir det fort speilblankt. Og for glatt for bussen, for de har helårsdekk og bruker ikke kjetting (mener de gjorde det i gamle dager?) |
![]() |
![]() |
#906 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Gruffetråd #20Jeg kjørte fra Norefjell og sånn sett på bygdeveier den ettermiddagen det er snakk om her, og det er noen av de verste kjøreforholdene jeg noengang har vært ute for. Det er ikke bare antall cm det kommer an på, det er litt hvordan d kommer også.
#907 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Gruffetråd #20Jeg har alltid (siden jeg flyttet til Norge i 1996) tenkt at man burde bygge en tunnel fra området rundt Vinterbro/Ski til et eller annet sted nordøst for Oslo, Skedsmo eller lignende. Da slipper vi at all trafikk, som kommer øst og sørfra og som skal nordover og vice versa, må kjøre igjennom Oslo. |
![]() |
![]() |
#908 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Gruffetråd #20At det kostet 299 kr å få satt inn en ny trykknapp i en turbukse.
#909 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Gruffetråd #20Hoste! Blæh! Og feber. Kjennes ut som sånn godis som smeller i munnen. Nede i brystet liksom. Og jeg som akkurat hadde kommet meg i gang med løpingen igjen.
#910 |
Klare sjøl
![]() Sv: Gruffetråd #20God bedring.
#912 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Gruffetråd #20Møkkahals. Den rasper. Den insisterer på at jeg har noe nedi der som må ut. Jeg hoster og det gjør bare vondt og slimer. (men jeg har ikke feberfølelse!!!) |
![]() |
![]() |
#913 |
Klare sjøl
![]() Sv: Gruffetråd #20God bedring, Strå.
#915 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Gruffetråd #20Dette er mer fortvilelse enn gruff, men siden vi ikke har fortvilelsestråd så går den her.
#916 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Gruffetråd #20Nextlife: Så utrolig vanskelig
#917 |
Klare sjøl
![]() Sv: Gruffetråd #20Nextlife,
#920 |