Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Emojibruk for gamlinger som meg

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-25, 16:56   #41
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Emojibruk for gamlinger som meg

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Og det er fryktelig irriterende når Apple-brukere gjør det på sms, for da får Android-brukere ikke en tommel opp på meldinga, men en lang tekst-sms hvor det står "liefje har satt et tommel opp ved din melding "og så står hele meldingen man selv har skrevet". "

Jeg får stadig slike, og fryktelig irriterende synes jeg da ikke det er. Det bare er slik det er. Ikke noe jeg gidder å bry meg med.

Gammel 25-01-25, 18:32   #42
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg får stadig slike, og fryktelig irriterende synes jeg da ikke det er. Det bare er slik det er. Ikke noe jeg gidder å bry meg med.

Samme her.

Gammel 25-01-25, 19:36   #43
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Joda, men hei og hilsen i hver eneste lille sms som handler om når og hvor man skal møtes, og i en samtale som går kontinuerlig?

Ja, det er det jeg tenker er litt rart, at det ER rart i sms, men samtidig IKKE rart i epost?

Gammel 25-01-25, 21:27   #44
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Synes det ville vært rart i e-post og.
Men på jobbmail ligger jo gjerne hilsen xxxx som standard signatur.

Gammel 26-01-25, 06:14   #45
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg har tidvis lange epost frem og tilbake og der er det i alle fall helt vanlig at det er en "hei igjen" og under minste navn nederst, eller hilsen. Det hører liksom med. Men på sms ville det vært helt rart. Og det bare er rart i mitt hode at jeg ser så ulikt på de to kommunikasjonsformene. (Jobbmail er jo på pc da. Privat epost leser jeg i praksis også bare på telefon)

Gammel 26-01-25, 09:01   #46
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Må vi sette oss inn i dette? Jeg holder meg unna ananas og frukt og grønnsaker, den er grei. Men liker å avslutte med punktum uten å bli tatt for å være sur. Får jeg «k» eller bare punktum har jeg gjort meg upopulær, det er vel som å vise fingeren.

Hørte fenriken fra Kompani Lauritsen på scenen i forrige uke, han var innom dette. Og har du med noen fra barneskolen å gjøre skal visstnok «k» være supert.

Jeg nekter å la unger diktere hvordan jeg skal kommunisere. Jeg har instruert mine ungdommer i at om jeg sette punktum etter en setning i melding, så betyr ikke det at jeg er sur.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-25, 09:20   #47
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Men hvorfor i all verden mener ungdommen at vi trenger enda en «grineler» emoji? Vi har da vitterlig to fra før. Hvorfor kunne ikke bare den som tårene renner på få lov til å forbli trist liksom?

Gammel 26-01-25, 10:10   #48
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Men hvorfor i all verden mener ungdommen at vi trenger enda en «grineler» emoji? Vi har da vitterlig to fra før. Hvorfor kunne ikke bare den som tårene renner på få lov til å forbli trist liksom?

Fordi de er ... ungdommer? Og det er sånt ungdommer gjør.

Gammel 26-01-25, 10:57   #49
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Neida, det var en overdrivelse, det plager meg ikke nevneverdig, og irritasjonen er over systemet, ikke folka som gjør det.

Gammel 26-01-25, 11:50   #50
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Neida, det var en overdrivelse, det plager meg ikke nevneverdig, og irritasjonen er over systemet, ikke folka som gjør det.

Noe som faktisk gjør meg skikkelig fnisete, og framkaller latter i bilen, er når handsfree-systemet leser meldinger høyt, og mannen spiller av meldinger som hans mor sender. For hun bruker alltid en drøss med emojier og tegn, bare for helt vanlige meldinger. Som for eksempel, når vi er på vei dit: "Vil dere ha pannekaker når dere kommer fram???!!!" krydret med fire-fem emojis på slutten. Og handsfree-stemmen leser alle opp med alvorlig, robot-aktig stemme.

Gammel 26-01-25, 14:33   #51
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg kommer ikke til å slutte med det.

Jeg slutter fordi jeg ikke vil misforstått, enkelt valg for min del. Det er ikke barnet mitt som har sagt noe om den altså.

Sist redigert av Chablis : 26-01-25 kl 22:18.
Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-25, 20:58   #52
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min datter dør av i meldinger fra meg. Så jeg har tenkt fortsette med det. Jeg lar ikke de der n00bsene av noen unger få diktere min emoji-bruk. Jeg har tross alt drevet med det siden slutten av 1900-tallet …

Gammel 27-01-25, 07:38   #53
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kom jeg på at mine barn mener at tommel opp er passiv-aggressivt.

Jeg mener også det. Bruker den nesten aldri og nesten utelukkende bare til eksen.

Gammel 27-01-25, 08:38   #54
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kom jeg på at mine barn mener at tommel opp er passiv-aggressivt.

Familien har en egen liten chat som heter "familiechatten" hvor vi skriver meldinger som skal deles mellom alle oss 4 i kjernefamilien. Der er tommel opp helt lov. Den kan forstås som enten "jeg er positiv til dette forslaget" eller bare "jeg har nå registrert hva du har skrevet". Både fra ungdommen og oss voksne.

Det er godt mulig at de oppfatter tommel opp fra jevnaldrende som "feil", men vi har helt tydelig lov til å bruke det. De pleier ikke å legge noe imellom når jeg gjør "feil" ting på sms. Les: å skrive ok med punktum etter, er nesten å regne som en drapstrussel. Visstnok.

Gammel 27-01-25, 08:50   #55
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler meg som en fjortenåring når jeg leser her. Ok med punktum hadde jeg blitt svært skremt av også.

Gammel 27-01-25, 10:02   #56
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

What, har tommel opp også blitt feil, nå?

Gammel 27-01-25, 10:18   #57
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Jeg har alltid oppfattet den som passiv-aggressiv jeg, altså. Tror det er veldig delt, både med generasjoner og kjønn.

Gammel 27-01-25, 11:23   #58
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Tommel opp bruker jeg massevis. Bryr meg ikke om hva andre mener. Jeg står i en rulletrapp, venter på å betale i en butikk osv, og er positiv og har lest.

Gammel 27-01-25, 11:29   #59
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Tommel opp bruker jeg massevis. Bryr meg ikke om hva andre mener. Jeg står i en rulletrapp, venter på å betale i en butikk osv, og er positiv og har lest.

Jepp. Aldri tenkt på den som passiv-aggressiv.
Brukes mye av oss voksne og ungdommen i felles chat som hos Tjorven.

Gammel 27-01-25, 11:43   #60
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Samme her.

Jeg synes det er frustrerende at kommunikasjon er blitt så mye vanskeligere av noe som egentlig burde gjort det enklere. For sånne som meg, som er ganske dårlig sosialisert og bruker veldig mye energi på å "passe inn", er det veldig tungt. Jeg håper jeg ikke fornærmer kollegaer eller elever, men det gjør jeg sikkert, med tommel opp og og punktum etter alle setninger. Jeg skriver også "Ok." til familiemedlemmer, men til elever og kolleger, legger jeg på "det er greit/det går fint/det høres bra ut" eller noe annet.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:59.