Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva leser du nå? Tråd tre

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-25, 20:43   #661
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Heim av Johan B. Mjønes.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-25, 23:40   #662
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg holder visst fortsatt tempoet med nærmere en bok i uka og starter på Ursula K. Le Guin sin "The Left Hand of Darkness" (eg fra 1969, dette er en justert versjon fra 2017, slik jeg tolker infosiden).

Denne fenget meg ikke i det hele tatt, så jeg la den fra meg. I steden har jeg startet på tidsskrifthaugen fra 2024. Astronomi årgang 2024 er ferdig og nå er jeg på Scientific American fra januar 2024. Litt treg kanskje.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-25, 00:01   #663
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg holder på med Murderbotserien til Martha Wells. Tro på hypen.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-25, 09:51   #664
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Kronprinsessen av Hanne-Vibeke Holst.

Gammel 12-01-25, 13:36   #665
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Den gode doktoren fra Warszawa av Elisabeth Gifford.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-25, 10:49   #666
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg holder visst fortsatt tempoet med nærmere en bok i uka og starter på Ursula K. Le Guin sin "The Left Hand of Darkness" (eg fra 1969, dette er en justert versjon fra 2017, slik jeg tolker infosiden).

Og i år kommer den endelig på norsk! Mørkets venstre hånd, oversatt av Simen Hagrup.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-25, 12:38   #667
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Heim av Johan B. Mjønes. En vakker overraskelse som frembragte mange følelser.

Gammel 25-01-25, 14:42   #668
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Og i år kommer den endelig på norsk! Mørkets venstre hånd, oversatt av Simen Hagrup.

Kanskje jeg skal prøve oversettelsen? Jeg ga opp den engelske, jeg fant ikke ut av hva den egentlig handlet om.

Gammel 27-01-25, 08:12   #669
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser Spuria, Johan Mjønes.

Veldig nært opp til mitt liv om dagen, en slags oppsummering av levd liv sett fra en eldre dames synspunkt. Jeg koser meg med den.

Gammel 27-01-25, 08:16   #670
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser Mark Twains Adventures of Huckleberry Finn (lader opp til å lese Percival Everetts James etterpå).

Gammel 27-01-25, 08:24   #671
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg binger Murderbot-bøkene, har nå kommet til Network Effect.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-25, 08:40   #672
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Marions Slør av Roy Jacobsen på e-bok og Små branner overalt av Celeste Ng på lydbok i bilen.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-25, 09:01   #673
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har akkurat avsluttet Kan du høre byen puste ut av Don Martin og Zeshan Shakar. Den anbefaler jeg alle å lese, kanskje særlig hvis du bor i Oslo, for den gir et innblikk i en del av byen min som jeg ikke kjenner så godt til.

Tidvis føler jeg meg jo litt kritisert for å faktisk lese den og at dette er problemstillinger som interesserer meg, men det hever jeg meg over. Jeg må få lov til å både lese hvilke bøler jeg vil og høre på den musikken jeg vil.

Gammel 27-01-25, 09:07   #674
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Skriften i vattnet av John Ajvide Lindqvist.

Gammel 27-01-25, 09:10   #675
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har akkurat avsluttet Kan du høre byen puste ut av Don Martin og Zeshan Shakar. Den anbefaler jeg alle å lese, kanskje særlig hvis du bor i Oslo, for den gir et innblikk i en del av byen min som jeg ikke kjenner så godt til.

Tidvis føler jeg meg jo litt kritisert for å faktisk lese den og at dette er problemstillinger som interesserer meg, men det hever jeg meg over. Jeg må få lov til å både lese hvilke bøler jeg vil og høre på den musikken jeg vil.

Hvorfor i alle dager skulle noen kritisere det?

Tror ikke forfatterne er tjent med at kun folk som er oppvokst i Groruddalen (eller andre drabantbyer) har lov til å lese boka. Jo flere som leser boka, jo bedre er det vel?

Gammel 27-01-25, 10:20   #676
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kritisert for å lese den? Særlig Zeshan Shakar har jo uttalt på flere bokbad jeg har vært på at det viktigste for ham er at flere får et bredere syn på hva det norske samfunnet og spesielt Oslo er.

Gammel 27-01-25, 16:06   #677
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Jeg begynte på "Senk skuldrene! Gjør mindre for helsa og bli friskere" av Kaveh Rashidi. Helt grei så langt, jeg er nesten halvveis. Akkurat så "lettvint" og interessant som jeg ønsket meg.

Gammel 30-01-25, 19:58   #678
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Helten fikk Adrian Tchaikovsky sin Service Model til jul av Yngste. Den har jeg tatt fram nå. Plottet er en robot som ved et uhell knerter eieren sin. Nå må den finne ut av "livet" på egen hånd. Helten anbefalte den, så jeg satser på at den er god.

Gammel 10-02-25, 09:15   #679
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest Jussi Adler Olsen "Hun takket gudene", fordi den allerede lå på Kindlen (tror mannen har lastet den ned). Ikke helt min type bok, og litt slitsom, men grei nok.

Nå leser jeg Han Kang "Vegetarianeren". Fikk den i julegave.

Gammel 10-02-25, 15:10   #680
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser James av Percival Everett, og dessuten Neuromancer av William Gibson.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:49.