|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#802 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Gruffetråd #20Når armene ikke er helt med og reaksjonen er alt for treig så gikk en Denby bolle i gulvet. Stakkars gulvet mitt som ble dekorert med 2 stygge riper.
![]() |
#803 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gruffetråd #20Nesten hele familien nede for telling med feber,forkjølelse og det som hører til Jajaneinei.
#805 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gruffetråd #20Gruffer over at melding om 10-15 cm snø gir gult farevarsel. Tror dere vi kommer dit at vi får amerikanske tilstander med stengte skoler ved det minste snøfall ? |
![]() |
![]() |
#806 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Gruffetråd #20
Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror derimot at mange ikke helt har fått med seg de nye (dvs for noen år siden) definisjonene av fare, som er ulike rundtom i landet avhangig av type vær, befolkningstetthet og natur. Farevarsel betyr ikke nødvendigvis at noe ER farlig. Mulig det rett og slett burde hete noe annet.
#807 |
![]() Sv: Gruffetråd #20Men er 10-15 cm snø moderat farlig situasjon som kan forårsake lokal skade??? |
![]() |
![]() |
#808 |
Unik
![]() Sv: Gruffetråd #20Aner ikke, dette er det jo Meteorologisk institutt som forvalter, i tråd med internasjonale retningslinjer. Eller noe sånt. Mulig økt bilkræsj og biler som står fast regnes som lokale skader som kan forekomme mer enn ellers? (For min del betydde varselet at jeg i dag sjekket togtidene før jeg skulle gå hjemmefra og oppdaget at togene nok en gang er innstilt og forsinket, så jeg ventet litt for å rekke et tog som faktisk gikk fremfor å vente i 20 min på stasjonen. Fint for meg. Selv om dette ikke hadde noe med snøen å gjøre, kun elendig jernbanedrift)
#809 |
heimføing
|
![]() Sv: Gruffetråd #20Lurer på det samme som deg, Isprinsessen. Det som er normalt, normale vinterveier, er plutselig blitt "ekstremt". |
![]() |
![]() |
#810 |
koko
|
![]() Sv: Gruffetråd #20Auka trafikk/annleis trafikkbilete kombinert med brøyting på nesten ikkje-eksisterande budsjett gjer jo at mindre snø blir meir ekstremt. Utan at eg skal seie at dette har noko med åtvaringane å gjere.
#811 |
![]() Sv: Gruffetråd #20Litt komisk da at bombesyklon og full storm er gult farevarsel på Vestlandet da og 10-15 cm snø er farevarsel på østlandet. |
![]() |
![]() |
#812 |
Unik
![]() Sv: Gruffetråd #20Det ER jo helt andre grenser for Vestlandet og Østlandet, både mht vind og flom. Hus bygges på andre måter for å tåle mer/mindre vind, vann renner unna ulikt pga ulik topografi, annen natur som er mer/mindre vindbestandig, flere/færre folk som blir påvirket, ulik fare for ras osv.
#813 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Gruffetråd #20
Det er jo jevnt over mer snø på østlandet enn på vestlandet da, i tillegg til at det ikke er samme fare for snøskred fordi det ikke er like høye og bratte fjell. Så jeg synes også det er underlig at normale mengder snø (som det faktisk er) skal utløse gult farevarsel noe sted i Norge. Spesielt på østlandet. Hadde skjønt det bedre om det var på sørvestlandet, hvor det er mye sjeldnere snø, og derfor ikke samme beredskap når det gjelder vinterdrift på veger m.m.
#815 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Gruffetråd #20Ja, godt poeng, det har mye å si hvor lang tid nedbøren er fordelt på. Spesielt når det gjelder sikt for bilister, det er veldig krevende kjøreforhold når det snør så tett at man ikke ser noen ting.
#816 |
![]() Sv: Gruffetråd #20Klart det har noe å si hva tidsrommet er, godt poeng. Det varselet nå var fra morgen til midnatt, med nedbøren jevnt fordelt. |
![]() |
![]() |
#817 |
Tatt på
|
![]() Sv: Gruffetråd #20Ser ut som gult varsel var på sin plass.
#819 |
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gruffetråd #20Matforgiftning - halvparten av alle deltakerne på en konferanse er matforgiftet på hotellet vi var på. |
![]() |
![]() |
#820 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Gruffetråd #20Her i nordvest hadde vi også gult farevarsel for snø for noen uker siden. For 40-60 mm nedbør (altså cm snø) på et døgn. Det snødde igjen før man var ferdig å måke.
|
|