|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Vi har lav arbeidsledighet i Norge, men vi har mange utenfor arbeidslivet. Særlig menn faller utenfor, og stadig færre menn har utdannelse etter ungdomsskolen. Det er veldig, veldig foruroligende, og verre enn sykefraværet, tror jeg.
![]() |
#42 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?
Takk for å formulere så innmari godt det jeg surrer med i hodet og ikke har klart å få på plass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Eg skreiv eit langt innlegg på LinkedIn forrige veke - eg kjenner eg er så lei av at desse debattane blusser opp kvar gong det nærmer seg val og at høgresida heile tida plasserer ansvaret på individet og ikkje systemet.
![]() |
![]() |
#44 |
Lesende
Dette mener jeg er viktig å se mer på. For å ta meg selv som eksempel husker jeg godt den manglende oppfølgingen jeg fikk der jeg var ansatt da jeg ble syk. De sa meg opp og tilbød meg å gå på dagen med lønn ut oppsigelsestiden. Jeg har aldri vært lenger nede psykisk enn da, den klare forakten for meg og min situasjon var ekkel å bli utsatt for. Nå var jeg heldig og fikk jobb et annet sted hos en arbeidsgiver som er bedre, rent ut god, på tilrettelegging. Uten det ville jeg vært 100 % og ikke 50 % ufør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Lesende
Det tok meg litt å komme på hva reform 94 var. Det var da alt som var gøy og praktisk ble borte og skolen ble så teoritung at selv det som var gøy med teori ble kvalt og gjort kjedelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Dette her lurer jeg også på. Vi hører hele tiden gnålet (ja, jeg syns det er gnål!) om at det skal lønne seg å jobbe. Men systemet vi har i dag, gjør jo tvert imot at det lønner seg å ikke jobbe? Ett av kravene for å ha rett på arbeidsavklaringspenger (AAP) er blant annet at "Arbeidsevnen din er nedsatt med minst 50 prosent på grunn av sykdom eller skade". Så hvis arbeidsevnen er nedsatt med 49 %, så har du ikke rett på AAP - du har kun rett på 1 ekstra prosent av lønnen din, sammenlignet med om din arbeidsevne var nedsatt med akkurat 50 %.
![]() |
#47 |
maler
|
Jeg tror ikke det stemmer helt i hvertfall, for jeg har vært med på at folk har økt jobb gradvis og at bruddet med NAV kom først ved 80% jobb. Men jeg har ikke oversikt over hva som er inngangsbilletten.
![]() |
#48 |
Librocubicularist
|
Det stemmer bare delvis. Viss ein skal inn i NAV-systemet er det eit krav om 50% eller meir arbeidsufør. Men når ein er på veg ut, er det meir fleksibelt i dag (eg veit ikkje korleis det var i 2017).
![]() |
![]() |
#49 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Nå ser eg du skreiv AAP og ikkje uføretrygd, Lille meg. Der har eg ikkje kjennskap til regelverket.
![]() |
![]() |
#50 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Og så må eg legge til at alle som snakker om «ikke noe som helst incentiv …» får meg til å sjå raudt. Har de gløymd 2020, då heile Noreg sakna lunsjpausen og kaffepraten, lønningspilsen og kollegafellesskapet? Eg kjem på minst hundre grunnar til å ønske å komme tilbake til jobb, som handler om andre ting enn penger.
![]() |
![]() |
#51 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Jeg tror jo, generelt, at det å gi arbeidsgivere insentiver (pisk eller gulrot) for å tilrettelegge for at arbeidstakere som er langtidssykmeldte eller har kroniske sykdommer kan bruke noe av restarbeidsevnen sin er det lureste vi som samfunn kan gjøre. Det gjelder både på et økonomisk og et mellommenneskelig plan. For en del ledere og arbeidsplasser krever det en ganske stor omstilling, og det er "enklere" å skyve folk ut.
![]() |
#52 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Det er helt sant. For arbeidsgivere er jo det letteste å "slippe taket" i langtidssykemeldte. Det er jo stort sett bare plunder med oss, og lite oppside å hente.
![]() |
#53 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Men vi har jo ikke mange utenfor arbeidslivet sammenlignet med andre land. Jeg synes også dette er et viktig sitat:
Det er jo også slik at det er en økende andel som fullfører videregående skole. Det stemmer at det er en økning i andelen unge som er utenfor videregående opplæring, men her er dette viktig:
![]() |
![]() |
#54 |
|
Ja, jeg er enig i dette. Og det er noe av dette som gjør denne debatten så vond for meg også. Jeg har vært utenfor arbeidslivet, og er livredd for å havne der igjen, og det svir når jeg opplever å bli omtalt som en belastning for både arbeidsplassen min og samfunnet.
![]() |
![]() |
#55 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Det er jo litt to sider av samme mynt, som lett gir en dominoeffekt. Vi er ikke så mange på hver avdeling, og jeg har ganske vondt i magen hver gang jeg må spørre en av småbarnsforeldrene om de kan jobbe sent enda en dag. Og de ringer besteforeldre eller partner og sier at de ikke får hentet i barnehagen i dag heller, og det blir nok ikke hyttetur til helga. De aller fleste gjør oppgaver som ikke er sine uten å mukke. Og det er jo på ingen måte slik at disse ansatte her seiler gjennom livet i medvind, det er syke foreldre og små barn og vonde rygger. Vi kan sette inn vikar da det er langvarig fravær, men du finner ingen som vil binde seg over tid til å jobbe fullt i noen uker, 40% i noen uker, fullt igjen, 60% i noen uker, ingen jobb i et par uker, tilbake i fullt.. Jeg er imponert over at vi ikke har flere sykmeldinger i de verste periodene. Drømmen hadde vært økonomi til å ansatte en person som kunne delt stillingen(e), og som kunne "gått oppå" i gode perioder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Hos oss er det ganske mange lærere som har undertid, som gjør at de kan brukes som vikarer. Jeg synes det er en veldig god løsning og er ofte en av de som har en del undertid (har 6% i år), men fagforeningen er veldig lite glad i det, fordi det gir mindre forutsigbarhet.
![]() |
![]() |
#58 |
|
Det forutsetter jo at arbeidsgiver er villig til å lønne folk 100% og ta risikoen for at det bare blir 90% jobb. Hos oss er det en konsekvens av at det ikke "går opp", vi har ikke små nok fag eller andre arbeidsoppgaver vi kan gjøre. Også kan man ikke se helt bort fra belastningen det gir på arbeidstaker heller.
![]() |
![]() |
#59 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Det er nok en god del løsninger som er enklere å få til på store arbeidsplasser enn i små, private bedrifter. Samtidig monner det vel en god del hvis man begynner med de store?
![]() |
#60 |
Dragedytteren
|
Det handler også om økonomi for en del bedrifter. Dersom man har en tariffavtale som sikrer rett til full lønn ved sykemelding, og høye lønninger, er det en ganske stor økonomisk belastning for arbeidsgiver at ansatte er sykmeldte lenge. Er man da en mindre bedrift, i en periode der det er færre oppdrag og lav inntjening, kan man bli nødt til å si opp for å klare seg økonomisk.
![]() |
|
|