|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Sløseripopulismen
Ja, jeg er veldig enig med deg i at det BURDE være sånn, men statens prosjektmodell kaller punktene "kontrollpunkter" og det er også sånn de fungerer. Ikke som "start/stopp" eller "tilbake til tegnebrettet".
I praksis er det veldig sjelden man ender med å gå tilbake og tegne på nytt. Et eksempel på det motsatte er den motorveibrua som skal bygges gjennom naturreservatet Lågen (et kapittel for seg.
![]() |
#22 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: SløseripopulismenAngående politikere som spør og graver og ber om utredninger:
![]() |
#23 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: SløseripopulismenOg forresten, ref tittelen på tråden, så irriterer det meg at til nå (til denne boka fra Beck, som jeg virkelig håper skal få oss til å tenke mer strukturelt rundt dette), så har "sløseridiskusjonen" vært nettopp veldig populistisk, og handlet mye om "er det dette skattepenga mine går til?!?", og for eksempel fokusert på "rar kunst" (gjerne med en liten, rar snutt fra en hel produksjon), eller "rar forskning", som hvis man bare ser på overskriften, kan virke ganske snodig, men som har en mer kompleks totalitet.
![]() |
#24 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: SløseripopulismenJeg har flere ganger besvart spørsmål av typen: "Hva vil dere gjøre med x og y?", der jeg har svart det med "les sakens kapittel med tittel x og y". Det er definitivt gnål og latskap.
![]() |
#25 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Veldig enig i det du sier der. Fokuset blir feil, og veldig populistisk (eller som når Sylvi så nydelig sier at vi må slutte å sløse bort penger på mennesker i nød
![]() |
#26 |
Unik
![]() Sv: SløseripopulismenDet med kunst er jo i høyeste grad et politisk spørsmål. Selv synes jeg det er mye rar kunst, der jeg personlig heller ville sett at pengene ble brukt på feks fattige barnefamilier. Men så er det jo da politisk bestemt at x penger skal brukes på kunst, så da blir det jo slik. Så får man stemme noe annet.
![]() |
#27 |
Yes, we can!!
|
Jah, jeg er så enig.
![]() |
#28 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#29 |
Unik
![]() Sv: SløseripopulismenEn periode (vet ikke nå), hadde vi egen KOMMUNEFILOSOF!!!!!!!!!!!
![]() |
#31 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Hæ?? Hva er kvalifikasjonene for denne stillingen? Det høres jo mildt sagt absurd ut.
![]() |
![]() |
#32 |
Tidsklemma
|
Helt enig.
![]() |
#34 |
ej ikke møjkets heije
|
Dette har du veldig rett i. Det er noen områder hvor det vil gå veldig mye fortere å spare penger enn andre. Sier jeg, som stort sett snakker i milliarder og ikke millioner på jobb.
![]() |
![]() |
#35 |
Glamorøs
|
Det er KJEMPEVIKTIG at man ikke kutter midler til kunst fordi politikerne syns den er rar. Da er vi med ett Russland. Man kan selvsagt velge å ikke støtte kunst, men som politiker kan man virkelig ikke velge hvilken type kunst.
![]() |
#36 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Hmm... Jeg er litt lei av jobben min for tiden, så dette høres jo egentlig ganske digg ut. En jobb med virkelig NULL ansvar! Høres forlokkende ut, men er sikkert temmelig kjedelig etter hvert.
![]() |
![]() |
#37 |
Unik
Jeg sier ikke at politikere skal bestemme kunst, eller at det ikke er et økosystem. Men som alt annet, så handler det om prioriteringer, og man må jo selv vurdere hva man synes det skal brukes mest penger til, og hvor mye. Selv synes jeg feks disse prosjektene her var vås, andre kan selvsagt mene noe annet. Det er jo ingen fasit. Noen mener kultur får for mye penger, andre mener det er for lite eller passe. Som med de fleste andre områder i samfunnet.
![]() |
#38 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: SløseripopulismenJeg tror at menesker flest trenger kunst (musikk, dikt, bøker, malerier, skulpturer, skuespill, operetter og hva har du) i en eller annen form for å ha det bra eller interessant over tid. Det du synes er vås og tøys er en godtepose av oppdagelser for andre. Variasjon i det offentlige kunstuttrykket vil for mange være en godtepose. Bare nevner det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Unik
Jeg har da ikke sagt noe annet? Noen vil ha søndagsåpne bibliotek, andre vil ha ny idrettshall, noen vil ha mer skulpturer i det offentlige rom og andre vil bruke mer midler på å representere kommunen på næringslivskonferanse. Folk mener ulikt. Noen synes det er sløsing å sende 30 kommunalt ansatte på konferanse til Hamburg. Andre synes det er sløsning med kunst de selv ikke liker. Noen synes det er sløsing hvis statsansatte får dra på seminar med overnatting og tre retter til middag, andre synes det er sløsing med kunstinnstallasjon i en barnehage eller automatiske persienner på kommunebygget. Ikke noe rart i det. Folk mener ulikt.
![]() |
#40 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: SløseripopulismenDet var ikke spesielt rettet mot deg Pelle, det var ment som en generell påminnelse til meg og andre om at kulturinstallasjoner ofte har en positiv effekt vi til vanlig ikke tenker så mye over. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|