![]() |
#662 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Gruffetråd #20
Og neste uke skal det bli plussgrader igjen.
#663 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gruffetråd #20Høres ut som dere har fått klassisk sunnmørsvinter? En halvmeter snø, deretter regn, minusgrader, plussfgrtrader, snø på isen, regn på snøen, fryse igjen, jadda... sånn går nå vinteren.
#664 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Gruffetråd #20Jeg gruer meg til det blir glatt!!!! Jeg har blitt skikkelig vinterpyse på veien på mine eldre dager ... i3 var ikke min vinterbil!
#666 |
Kom ut av tellinga.
|
Er det fortau, da? Her i området er det som ser ut som fortau i kategorien snøavlastere. Ergo noe som ikke brøytes der snøen ligger til langt utpå våren og presser alle skoleelevene til å gå i veien. I buss-traseen.
#667 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Gruffetråd #20Her er gangveien brøytet, faktisk. Men den er jo bredere enn fortau, så de kører sikkert en med plg eller noe der.
#668 |
can-jur
|
![]() Sv: Gruffetråd #20Bilnøkkelen vår ligger sannsynligvis i en snøskavl i Oslo. Eller i en taxi vi ikke greier å finne ut av hvor hører hjemme.
![]() |
#669 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Gruffetråd #20Uffda Floksa. Kan noen "dirke" opp bilen og sjekke hanskerommet? |
![]() |
![]() |
#670 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Her er det "fortau" på ene siden, som er snøopplag om vinteren og ikke brøytes, der skoleungene klatrer i snøhaugene, aker og har en fest på vei til skolen, og ekte fortau som brøytes (dvs kostes med en børstebil) på andre siden, der de mer ordentlige skoleungene går pent. Voksne går midt i veien, uansett hvor godt fortauet er brøytet og strødd. Det er ikke bussgate da, heldigvis, bare kjøring til eiendommene. Men en ganske loddrett vei med livsfarlige kamikazesyklister, og pga mange ulykker blir den prioritert når det gjelder strøing og brøyting. Vi bor i en sidegate til denne, og den står derimot nederst på lista for vinterdrift. Den har heller ikke fortau, og det er bare plass til en bil i bredden. Så der må man av og til være både akrobat og balansekunstner for å la bilene passere.
#671 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Det er definitivt fortau, ja. I Bergen, det er mye trafikk og skoleunger og hvermannsen ønsker man absolutt ikke i bilveien. |
![]() |
![]() |
#673 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Gruffetråd #20Vet ikke, men enkelte fortau er ikke egentlig fortau, men veiskuldre, eller "annen veggrunn". De kan se ut som, og brukes til fortau mesteparten av tiden, men kan brukes som snøopplag om vinteren. De har ikke samme tekniske krav til bredde, utforming, stigning, vinterdrift etc. Fortau som er regulert til fortau skal egentlig ikke brukes til snøopplag, men det er ikke uvanlig at det blir slik i perioder med ekstreme snømengder, særlig i områder hvor det vanligvis ikke er mye snø om vinteren. Der hvor det alltid kommer mye snø blir det satt av mer plass i utbyggingsområder, beregnet på snølagring. Men det er samme problem i gamle, tette byer, som ble bygget da hest og kjerre var standarden. Det er bare ikke plass, og ingen steder å gjøre av snøen, i perioder må folk og biler dele på plassen.
#674 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Gruffetråd #20Her i Ålesunds området hvor det er kommet masser av snø er i alle fall en del fortau brøytet, noe med at veien er europavei så det er større krav til det muligens . Med massive brøytekanter mellom vei og fortau da sånn at det nesten er vanskelig å se over dem når man kjører bil og lurer på om noen skal over veien, eller ånde rundt svingen før man kjører ut på veien.
#675 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Gruffetråd #20Her er det nå en sak om de ubrøytede fortauene. Det er fylkeskommunen som har ansvaret for mange strekninger, og deres entreprenør har ikke gjort det de skulle. |
![]() |
![]() |
#676 |
Medlem siden: Mar 2008
Jeg gjorde det; fikk et surt svar tilbake.
#678 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Gruffetråd #20I dag morges var omsider fortauet brøytet utenfor hos oss. Da var det riktignok fullt av snø i sykkelfeltet, men det er det vel ikke sånn kjempemange som bruker akkurat nå.
![]() |
#679 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Gruffetråd #20Min bil har vært innesnødd i noen døgn fordi jeg ikke kan måke og mannen ikke har vært hjemme. Pga graving i borettslaget har bilene blitt henvist til en plass som ikke vedlikeholdes. I går kveld ringte jeg styreleder på ny og han STØNNET da han hørte det var meg.
#680 |
|
Det blir jo selvforsterkende. Jeg hadde syklet hvis sykkelveiene var brøytet.
![]() |
|
|