Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2025

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-25, 12:06   #1
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bøker lest i 2025

Januar

1. Feliz Navidad - Selma Lønning Aarø Til tider morsom, bedre enn andre bøker i samme sjanger. Lettlest, lettfordøyelig og fornøyelig.

2. Sameproblemet - Kathrine Nedrejord Et nytt perspektiv på den norske stats forsøk på homogent samfunn, eller nytt er det vel ikke, men absolutt viktig. Godt skrevet og både personlig og ikke.

3. Flukt. 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet - Kristina Quintano En veldig sterk dokumentar om flyktninger. Jeg gråt meg gjennom hele boka. Allerede i innledningen om forfatteren som tar opp en plass til et liv som kan reddes i helikopter over Middelhavet, var jeg i gang. En viktig bok, og jeg klarte ikke unngå å tenke på alle historiene som aldri kommer til å bli fortalt.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-25, 14:16   #2
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Januar

1. Feliz Navidad - Selma Lønning Aarø Til tider morsom, bedre enn andre bøker i samme sjanger. Lettlest, lettfordøyelig og fornøyelig.

2. Sameproblemet - Kathrine Nedrejord Et nytt perspektiv på den norske stats forsøk på homogent samfunn, eller nytt er det vel ikke, men absolutt viktig. Godt skrevet og både personlig og ikke.

3. Flukt. 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet - Kristina Quintano En veldig sterk dokumentar om flyktninger. Jeg gråt meg gjennom hele boka. Allerede i innledningen om forfatteren som tar opp en plass til et liv som kan reddes i helikopter over Middelhavet, var jeg i gang. En viktig bok, og jeg klarte ikke unngå å tenke på alle historiene som aldri kommer til å bli fortalt.

4. Sommeren med Balder: prosa, dikt, dagbok - Øyvind Berg En slags dagbok ispedd med haikudikt og betraktninger om livet. Grei nok men ikke en bok jeg kommer til å huske særlig lenge.

5. True Crime - Romy Hausmann En slags dagbokberetning om hva som gjør et menneske til morder. Noen kjente saker som jeg har hørt på podcast, bla. men ikke sånn superinteressant.

6. Sandwich - Catherine Newman En helg med Rachel og familien hennes. Hun er i femtiåra og i overgangsalderen, og det er en god del gjenkjennbare situasjoner. Litt humring, noe masete og jeg har lest bedre bøker om midtlivskriser enn denne. Denne er sånn midt på treet.

7. Sjøfareren - Erika Fatland Hun gjør det igjen. Nok en bok hvor det er mange historiske fakta blandet med reises hun gjør. Denne gangen i fotsporene til portugisiske sjøfarere. Det er utrolig hvor lyst jeg har til å reise igjen. Jeg liker vanligvis ikke denne type bøker, men Erika Fatland sine bøker er utrolig godt skrevet.

8. Ikke mennesker jeg kan regne med - Kyrre Andreassen Utroskap, sjalusi, vennskap og bygdesladder. Og ikke fra en manns perspektiv, men Linda sitt. Modig gjort av en mann kanskje, men han klarer å skape en troverdig karakter, om ikke jeg tror på alt hun forteller. Liker språket hans, og føler at jeg har lest mange bøker om akkurat denne aldersgruppen og tematikk i det siste, og denne er vel av de bedre i den sjangeren.

Gammel 30-01-25, 18:39   #3
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Januar

4. Sommeren med Balder: prosa, dikt, dagbok - Øyvind Berg En slags dagbok ispedd med haikudikt og betraktninger om livet. Grei nok men ikke en bok jeg kommer til å huske særlig lenge.

5. True Crime - Romy Hausmann En slags dagbokberetning om hva som gjør et menneske til morder. Noen kjente saker som jeg har hørt på podcast, bla. men ikke sånn superinteressant.

6. Sandwich - Catherine Newman En helg med Rachel og familien hennes. Hun er i femtiåra og i overgangsalderen, og det er en god del gjenkjennbare situasjoner. Litt humring, noe masete og jeg har lest bedre bøker om midtlivskriser enn denne. Denne er sånn midt på treet.

7. Sjøfareren - Erika Fatland Hun gjør det igjen. Nok en bok hvor det er mange historiske fakta blandet med reises hun gjør. Denne gangen i fotsporene til portugisiske sjøfarere. Det er utrolig hvor lyst jeg har til å reise igjen. Jeg liker vanligvis ikke denne type bøker, men Erika Fatland sine bøker er utrolig godt skrevet.

8. Ikke mennesker jeg kan regne med - Kyrre Andreassen Utroskap, sjalusi, vennskap og bygdesladder. Og ikke fra en manns perspektiv, men Linda sitt. Modig gjort av en mann kanskje, men han klarer å skape en troverdig karakter, om ikke jeg tror på alt hun forteller. Liker språket hans, og føler at jeg har lest mange bøker om akkurat denne aldersgruppen og tematikk i det siste, og denne er vel av de bedre i den sjangeren.

9. Margaret, er du i sorg - Maria Kjos Fonn Om sorg, og hadde litt større forhåpninger. Lettlest, kanskje blitt for lettlest.

10. Pabbi - en familiesaga om drukkenskap - Mimir Kristjánsson Jeg liker godt måten Mimir Kristiänssen skriver. Det er absolutt en veldig god bok om faren hans. Tror allikevel jeg likte boka om moren bedre.

11. Every Summer After - Carley Fortune Lettlest og underholdende om vennskap og kjærlighet. Jeg koste meg.

Gammel 01-02-25, 15:06   #4
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bøker på papir/e-bøker
Lydbøker

1. Kathrine Nedrejord: Sameproblemet
2. Ayesha Wolasmal: Tusen dager med Taliban
3. Kristina Quintano: Flukt - 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet
4. Hilde Rød-Larsen: I Pantalones hus
5. Ingrid Stormoen: Bloddråpetall

6. Bibi Fatima Musavi: Jenter som meg
7. Ali Smith: Andre tider
8. Ali Smith: Høst

9. Ingvild H. Rishøi: Stargate -en julefortelling (relesing, hørt på lydbok som "sovemedisin", men ikke fordi den er kjedelig, altså. )
10. Eli Renate Bye Sørensen: Avtrykk fra en glassmanet
11. Ingvild H. Rishøi: Novellene "Det regner inn" og "La stå"
12. Maria Kjos Fonn: Novellene "Til slutten, så videre", "Småting" og "Love, Teen"
13. Mirja Unge: Jeg går og lever
14. Marguerite Duras: Elskeren

Gammel 02-02-25, 07:16   #5
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Kyrre Andreassen, Ikke mennesker jeg kan regne med
2. Kathinka Steenstrup, Hjerteråte
3. Lena Andersson, Uten personlig ansvar
4. Brynjulf Jung Tjønn, Lyden av noen som dør
5. Johan B. Mjønes, Spuria

Gammel 03-02-25, 09:29   #6
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Januar:

1. Weronika Murek: Dyrking av sydlige vekster etter Mitsjurins metode

2. Ingvild Lothe: Barnet er som skåret ut av tung silke (dikt, 2024)

3. Tom Ingar Eliassen: Hverdens største tiur (noveller, 2024)

4. Mary Rueffle: Alltid klar for ein sump (poesi, 2024)

Februar:

5. Emely Benedicte Kahrs: Hvem på en fredag (roman, 2025)
En arkitekt i midten av 40-åra planlegger (og gjennomfører) venninnekveld. Hun avspasserer etter en intens konkurransefrist, og forsøker å få livet sitt til å henge sammen i sømmene. Den nokså ferske skilsmissen, tenåringsdatteren som glipper mellom fingrene, mormor som har falt og blitt flyttet til sykehjem, og stadige meldinger fra jobben, truer med å få alt til å rakne, i sakte film: Hele romanen foregår i løpet av en dag og kveld, og er kjennetegnet av en sterk, virrende, urolig, tidvis poetisk og taktil indre monolog.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-25, 06:25   #7
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

6. Lars Saabye Christensen, Noen som elsker hverandre

Gammel 08-02-25, 05:36   #8
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

6. Lars Saabye Christensen, Noen som elsker hverandre
7. Alexander Kielland Krag, Litt redd, bare

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:43.