Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-24, 10:39   #61
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg bruker heller ikke fløte. Men en dæsj crème fraîche synes jeg gjør seg. Mye bedre smak. Pinnekjøttkraft også.

Det gjør forresten STOR forskjell å la kålrabien ligge i sitronvann over natten.

Do tell. Hva gjør den med kålrabien?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-24, 10:45   #62
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Do tell. Hva gjør den med kålrabien?

Det fjerner den litt metalliske smaken som kålerabien har fra naturens side. Smaken blir «renere», man kjenner liksom mer kålersbi og mindre metall, hvis det går an å si. Vet ikke helt hvordan jeg ellers skal forklare det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-24, 10:53   #63
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, skjønner, tror jeg.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-24, 14:15   #64
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Vi lager tykk hvit saus til pinnekjøttet og bruker fett fra kasserollen i det. Har en god dæsj av det i kålrabistappen og det er nydelig!

Gammel 28-12-24, 18:16   #65
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg bruker heller ikke fløte. Men en dæsj crème fraîche synes jeg gjør seg. Mye bedre smak. Pinnekjøttkraft også.

Det gjør forresten STOR forskjell å la kålrabien ligge i sitronvann over natten.

Hvor mye sitron og vann bruker du her? Blandingsforhold? Dette vil jeg prøve.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-24, 18:25   #66
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Hvor mye sitron og vann bruker du her? Blandingsforhold? Dette vil jeg prøve.

Mener du til utvanningen? Jeg skjærer kålrabi og gulrot i biter, legger det i en stor gryte og heller på kaldt vann til det dekker. Legger i noen sitronskiver og en kvast rosmarin hvis jeg har. Så står det til dagen etter. Jeg setter det som regel på terrassen, for det er aldri frost her. Men det bør stå kaldt.

Dagen etter heller jeg av dette vannet og tar nytt vann til å koke det i.

I år brukte jeg en halv sitron, tror jeg. Jeg tror ikke mengdeforholdet har så mye å si. Hvis det er av betydning, så hadde vi i år 3 kg kålrabi og 1 kg gulrot.

Gammel 28-12-24, 19:32   #67
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange takk!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-24, 19:41   #68
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Mange takk!

Håper det blir vellykket! Jeg synes det blir veldig godt. Vanligvis koker jeg også sitronen sammen med rotgrønnsakene. (Og plukker den ut etterpå.) I år gadd jeg ikke det og kastet både sitron og rosmarin da jeg fylte på nytt vann og kokte. Og mosen ble like god, den.

Gammel 28-12-24, 20:15   #69
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Spennende tips! Skal jammen prøves en gang!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-24, 21:04   #70
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Pappa laget tykk hvitsaus med salt, pepper og muskat, og så la han most kålrabi og ett par gulerøtter oppi hvitsausen.

Sånn gjør vi også!
I år fikk vi tips om å ovnsbake grønnsakene (kålrot, gulrot og en potet) i form og det ble knallgodt! Kremete og helt nydelig (selv uten den hvite sausen som vi pleier å bruke).

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-24, 22:21   #71
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Spennende tips! Skal jammen prøves en gang!

Du merker egentlig ikke smaken. Du merker bare at kålrabistappen blir rundere i smaken og mindre «metallisk». Den smaker ikke sitron.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:57.