Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2024

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-24, 12:56   #441
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juletråden 2024

Jeg har vært vant med pynting og selskap Julaften og 2. juledag. 1. juledagen var en pausedag hvor vi ofte gikk i pysj nesten hele dagen. Siden middagene Julaften og 2. dag var av den heavy sorten (hhv. pinnekjøtt og ribbe), hadde vi fisk 1. dag, type helstekt laks i ovnen eller noe sånt. Det var ingen pynting den dagen, men jeg mener vi fikk av oss pysjen før vi skulle spise middag. Nå har vi hund så vi må ut av huset også 1. juledag, men pleier da å gå tur i koseklær og forhåpentligvis en ny lue, sjal eller jakke.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-24, 12:59   #442
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Eg har vel møtt dine svigers nokre gongar, My, og ser dei ikkje heilt for meg i pysj på ferga nei.

I dag var eg på butikken og handla "luksusvarer", altså eit fenalår, einerøykt ørret, ost og slikt. Faderullan, den summen det vart i kassa. Men det får det vere verdt.

Jeg stakk også en tur på Bondens marked i lunsjen, og kjøpte litt mer luksusvarer til oss og. To typer sild, en spekepølse, en leverpostei og en bit røkt elgkjøtt. Heldigvis i ulike boder, slik at jeg bare så delsummene og kan lukke øynene for totalsummen.

Sist redigert av My : 19-12-24 kl 13:06.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-12-24, 13:08   #443
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal på Meny snart, skal kjøre lillevoksenkidden på jobb, så da blir det nok litt lyxvarer her også.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-24, 13:34   #444
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Nå sitter jeg her og humrer på kontoret av tanken på svigerforeldre på ferga i pysj

Min svigermor kommer kjørende uten ferge, men hun har et og annet stopp for "frisk luft" (den meget lite friske lufta i form av at det egentlig er røykepause) og beinstrrkk. Og kjører heldigvis ikke iført pysj, da.

Gammel 19-12-24, 13:35   #445
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Førstedag var pause dag/hvile dag/sløve dag hos oss inntil jeg fødte en datter den dagen. Da ble det rett og slett slik at vi flyttet litt om på ting og andre juledag er vår sløvedag. Førstedag har vi bursdagsselskap og middagsgjester (samme gjestene så de er der hele dagen)

Gammel 19-12-24, 14:25   #446
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er ferdig med julegavene, må bare hjelpe ungene med å få kjøpt inn noe. Ellers er det bare baking og å handle inn mat som gjenstår. Planen er å rydde og vaske kjøleskap i morgen, så kan jeg se hva som trengs og begynne på en handleliste.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-24, 16:26   #447
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Kjøre i pysj ja, det hadde vært noe. Mamma må ta flybuss og deretter halvannen time på fly for å komme hit, det gjøres definitivt heller ikke i pysj.

Mamma kommer sent søndag og så kommer tanten min midt på dagen mandag. Begge blir her til og med 3. januar så det blir veldig koselig. Resten av de som skal feire jul med oss bor i nærheten og trenger derfor ikke bo hos oss.

Nøttesteken så ut til å bli bra. Det smakte i alle fall godt før den ble stekt, og den ble neppe noe verre av steking, og nå står den og avkjøles på benken før den skal i fryseren. Vi har fått hentet pakker fra mannens familie på vestlandet så da er det gjort. På lørdag blir det en siste handletur for grønnsaker, gode oster til julefrokostene og slikt som ikke varer så veldig lenge.

Nå har vi voksne juleferie og barna har bare en kort siste skoledag i morgen. På barneskolen er det først felles underholdning av to av klassene og tale fra rektor før det er julegrøt og deretter julefilm hvor de får spise medbrakt godteri og brus. På ungdomsskolen skal de ha noe leker og underholdning i et par timer, ingen servering så vidt jeg fikk med meg. På vgs er det først en times konsert og så skal de ha klassevise julelunsjer hvor alle har med et bidrag (eldste skal ha med hjemmebakte rundstykker og Brie).

Ja, og så har jeg så langt vunnet 300 på Flaxkalenderen (og siden 300 ikke er en av summene som står bakpå tror jeg at jeg kommer til å vinne 200 til og lande på 500). Det er mer enn jeg har vunnet på alle Flaxkalendere jeg har hatt de 10 siste årene til sammen.

Gammel 19-12-24, 16:36   #448
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Da jeg vokste opp pleide vi å ta på oss pysjen på første juledag. Det tok jeg med meg inn i samlivet med Helten. Hva de fraflyttede barna gjør vet jeg ikke.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-24, 17:18   #449
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

1.juledag har vært "julepysj" dag her i flere år. Som regel kommer en vennefamilie på besøk, og har med rester fra deres julemiddag, og så har vi rester fra vår. Antrekket ble tidlig satt til julepysj (våre venner fikk bestemme) og det er skravling, spilling av brettspill og kos. I år kommer de ikke, for de skal ha 19 personer på 2.dags selskap. Så de trenger å forberede. Så i år blir det bare oss fire som koser oss 1.dag.
Og jeg pleier ALLTID å ha Fenalår til jul, men i år har jeg ikke råd! Det blir ikke det samme med julefrokost i år, uten både fenalår, laks og annen spekemat. Det er jeg virkelig lei meg for! Gutta ble også skuffet, men forstod at når det ikke ER penger så er det bare sånn.

Gammel 19-12-24, 20:55   #450
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Da er mat handlet inn, det mangler bare sånn ting som agurk og tomat og ting til waldorfsalaten, det får samboeren ta på lillejulaften.

Bonusgutten er i hus, og nå er det full fart i kjellerstua, og jeg bare ELSKER å ha alle tre i hus.
Lillesøster har juleferie, og det betyr skikkelig juleferie for meg også.

Jeg har ryddet og gjort klart til husvask i morgen, og i morgen skal vi på besøk til et vennepar og ungene deres.

Får hive alle tre ungdommene i kjellerstua i løpet av helgen, så vi får pakket inn julegaver.

Det blir jul i år også. Og nå kan jeg senke skuldrene litt når alt av mat til jule-uka er i hus, og det fortsatt er igjen noen kroner på kontoen.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-24, 21:42   #451
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har kjøpt siste gave og jeg har bakt berlinerkranser! Da mangler det bare å avlevere noen gaver, pakke og kome seg på et fly på søndag.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-24, 09:09   #452
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Hvis du egentlig ville bake kokosmakroner og ikke har gjort det enda, anbefaler jeg disse med vaniljekrem i meget sterkt:
https://www.detsoteliv.no/oppskrift/...ed-vaniljekrem
MYE bedre og saftigere enn vanlige kokosmakroner. Faktisk en ny vinner på kakebordet (sammen med de cookies-ene jeg nevnte i en annen tråd).

Gammel 20-12-24, 09:40   #453
Malama

Malama sin avatar

Standard

Julekortene kom faktisk i dag så jeg fikk levert den til mamma så hun kan levere ut. De som skal i posten blir nuttårskort men det lever vi med. Sånn ble det i år. Ikke er det nisseluer på kortet heller så det kan helt fint stå fremme i januar om så.

Gammel 20-12-24, 11:04   #454
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg er spent på om den aller siste julegaven (som jeg ordnet for Mamma til mellomste) kommer i tide. Den er sendt, men sporingen er ikke kommet i gang ennå. Estimert levering mellom 21-23 desember. Heldigvis er det levering til pakkeboks så den kan komme alle dager og til alle døgnets tider og er ikke avhengig av vanlig postgang.

Mannen har skiftet på alle sengene og strøket sin og guttenes penskjorter mens jeg har tørket støv og vasket gulvene i hovedetasjen. Når guttene har vasket badene i helgen som uansett er deres del av husarbeidet anser jeg julevasken som gjort i år.
Og når datteren min kommer hjem fra skolen om en times tid skal vi bake rosettbakkels og da er også julebaksten helt ferdig.

I kveld blir det maks julestemning med Love Actually og i alle fall eldste og yngste har sagt de skal se med oss.

Gammel 20-12-24, 11:07   #455
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg venter på en gave til mannen, jeg har fått sporing men den sier bare at posten 28.12 fikk beskjed om en pakke på vei.... Så når den faktisk kommer.... Si det.

Julekortene mine hadde estimert levering med helt hjem i morgen men var på plass i morges, det gjorde logistikken veldig, veldig mye enklere for meg som da kan sende dem med mamma som treffer tantene mine i dag så slipper jeg kjøre rundt med dem.

Gammel 20-12-24, 11:10   #456
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Det var en stor teknisk feil med systemene til posten i går. Jeg var på postkontoret og skulle hente siste pakke, men de kunne ikke engang levere ut noe som helst før systemene igjen var oppe.

Gammel 20-12-24, 12:13   #457
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Ja, vi merket feilen vi også. Skulle hente en pakke i pakkeboks og da fungerte ingenting. Heldigvis virket det etter et par timer.

Gammel 20-12-24, 13:20   #458
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storesøster har ligget syk de siste dagene, men stabler seg nå på beina og kommer med toget i ettermiddag. Så får vi heller pjuske om henne her hjemme.

Lillebror skal opereres i morgen og han og mannen min drar til Notodden i kveld og sover over på hotell der, for vei- og føreforhold oppover i fylket blir ikke bra i natt og tidlig i morgen tidlig. Det er tryggere å dra opp i kveld. Så den tradisjonelle pepperkakebaksten der alle fem deltar, ser det ut til å kanskje det bare bli Storebror og jeg som må ta. Vi får skru opp julemusikken og jobbe på!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-24, 19:30   #459
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ferdiiiig! Alle julegavene er i hus (men må fortsatt pakkes inn) og nesten all julematen er innkjøpt. Mangler litt grønnsaker rett og slett. Helga skal brukes til litt bakst og litt rydd&vask. Lille julaften jobber jeg og så er det fri helt til andre januar.

Gammel 20-12-24, 20:11   #460
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg har fri til andre januar. Må logge på og dende en betaling av en inkassosak for en kunde på mandag da, kunde må bare godkjenne det først. Så er det juleferie.

Huset er slett ikke klart så det er rydd&vask for alle mann de neste par dagene også er det pynting da.

Mathandel gjenstår i stor grad også, men jeg har liste og plan så det skal gå bra.

Jeg må bare finne energi til å komme meg ut av sofaen. For her har jeg landet etter middag og har sett snøfall med jentene . Og så var det den der rydde&vaske planen som tilsier at jeg skal ha en effektiv time eller to i kveld. Jeg vil helst være klar til svigermor kommer. For en gangs skyld

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:49.