|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#83 |
Tatt på
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-mat
Neida, både kålrulletter og fårikål var vanlig og den kokte kålen deler jeg gjerne på.
![]() |
#84 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matFårikål lager jeg hver høst.
![]() |
#85 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matRogn på boks mener jeg er undervurdert. Nam! Finnes de5 ennå? Husker jeg kjøpte det og tilberedte til meg selv og ferske kjæreste da jeg studerte, han var sjokkert så motbydelig syntes han det virket (turte ikke smake). |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
koko
|
Eg googla det i sta og ser at det er meir som ein riskremvariant. Den kommunale versjonen, i alle fall inni fjorden hos oss, var kokt ris, appelsin og mjølk over ved servering. Eg meiner å hugse at eg/vi likte det, men tenkjer også at det ikkje er utan grunn at retten har gått i gløymeboka.
![]() |
#87 |
Glamorøs
|
Det var kjempegodt! Tror det finnes, men sikkert ikke i basisutvalget til den jevne butikk.
![]() |
#88 |
~~~~~~~
|
Åhh! Det spiste vi også, husker det som veldig godt.
![]() |
#89 |
~~~~~~~
|
Mens mannen min var helt sjokkert over at vi hadde fått servert kattemat til middag
![]() |
#90 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matJeg kunne gjerne spist både lungemos og fiskeboller i karrisaus (= vanlig hvit saus med karri-krydder) av og til, men det ville ikke blitt akseptert i resten av familien. Dette var mat jeg fikk hjemme da jeg var liten, og jeg har alltid likt det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
One of These Days
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matHusker også vi hadde lungemos, og det var faktisk noe jeg likte. Tror neppe jeg ville spist det i dag. Sild med potet, flatbrød og løk var også noe fra barndommen som ikke spises nå. Det jeg fortsatt lager fra barndommen er vel kjøttkaker med brun saus, selv om jeg oftere spicer opp kjøttbollene og serverer dem med nudler, ris eller i en suppe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matFiskeboller i hvit saus lager jeg av og til og alle liker det. Karri is optional. Mannen tror han ikke liker liker karri (eller annen mat fra østen), så det står ved siden av (ingen må si til ham ham at jeg både har kokosmelk og currypaste i den ene gryten han liker så godt!).
![]() |
#93 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matDet av barndommens mat jeg fortsatt lager er først og fremst kjøttkaker i brun saus med erterstuing og kokt potet, pannekaker og tomatsuppe, blomkålsuppe, og blomkål, skinke og makaroni i ostesaus. Diverse fiskeretter også, forsåvidt, men jeg pimper dem som regel litt mer enn det mine foreldre gjorde. Fiskeboller i hvit saus likte jeg aldri (heller ikke nå), så det har jeg aldri laget selv. Har aldri vært glad i bearbeidede fiskeprodukt. Jeg kan spise fiskekaker hvis det er av den grove typen med veldig mye fisk, ikke den mest "barnevennlige" typen uten tekstur og tyggemotstand, ikke fiskeboller, og absolutt ikke fiskepudding.
![]() |
#94 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matJeg vokste forøvrig opp med kokt torsk med lever og rogn, levergryte, viltgryte, pakistansk kyllingcurry, blodpudding med sirup på, komler, ertesuppe og fleskepannekaker med sukker på, fiskekaker i brun saus, kyllingen i folieform som har vært nevnt, fårikål, løksuppe, og langpannepizza for å nevne noe.
![]() |
#95 |
Rastløs dagdrømmer
|
På min skole i Oslo lagde vi riskremvarianten. For øvrig en av de få tingene vi lagde der som faktisk smakte godt. Tror kanskje jeg må lage det i jula!
![]() |
#96 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matVi spiste kokt ris med melk og tyttebærsyltetøy til "dessert" av og til hvis vi hadde rester av ris. Høres ut som tyttebærvarianten av appelsinris. Utnyttelse av rester er jo noe som er smart å ha med seg, da!
![]() |
#97 |
Øyboer
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matJeg er for ung merker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Rastløs dagdrømmer
|
Ja, vi brukte også ris på den måten! Ikke alltid med tyttebær, men jordbær- og bringebærsyltetøy funket jo også.
![]() |
#99 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matJeg tror nesten aldri vi hade ris.
![]() |
#100 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matVi hadde heller aldri ris, som jeg kan huske. Bortsett fra i form av grøt. Vi hadde også loff og salat til grillkylling. Og evt potetgull.
![]() |
|
|