Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

[SpinOff] Retro-mat

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-24, 10:44   #81
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [SpinOff] Retro-mat

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Appelsinris er ein dessert eg ikkje har høyrd om i nyare tid enda alle lærte å lage det på skulekjøkkenet.

Ja! Det lagde vi også på skolekjøkkenet!

Gammel 17-12-24, 12:12   #82
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Ja! Det lagde vi også på skolekjøkkenet!

Ja, vi og! Sånn helt tidlig på 90-tallet.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-24, 13:47   #83
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Plukkfisk er godt. Med sprøstekt bacon i. Nam. Ungene spiste det endel i barnehagen, husker jeg.

Men altså, er det bare jeg som måtte slite med kålruletter? Kokt kjøttdeig innpakket i kålblader. Smakte…..nada!

Neida, både kålrulletter og fårikål var vanlig og den kokte kålen deler jeg gjerne på.

Gammel 17-12-24, 17:20   #84
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fårikål lager jeg hver høst.

Jeg har aldri hørt om appelsinris, men risotto med kjøttdeig og vanlig ris laget vi på skolekjøkkenet, og det måtte jeg lage hjemme til familien noen ganger. Det var jo egentlig spagetti i kjøttsaus, men med ris i stedet for spagetti.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-24, 22:14   #85
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Rogn på boks mener jeg er undervurdert. Nam! Finnes de5 ennå? Husker jeg kjøpte det og tilberedte til meg selv og ferske kjæreste da jeg studerte, han var sjokkert så motbydelig syntes han det virket (turte ikke smake).

Appelsinris…. Minnes vagt ordet langt baki heimkunnskapshjernebarken et sted. Hvordan var det, igjen?

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-24, 22:17   #86
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Appelsinris…. Minnes vagt ordet langt baki heimkunnskapshjernebarken et sted. Hvordan var det, igjen?

Eg googla det i sta og ser at det er meir som ein riskremvariant. Den kommunale versjonen, i alle fall inni fjorden hos oss, var kokt ris, appelsin og mjølk over ved servering. Eg meiner å hugse at eg/vi likte det, men tenkjer også at det ikkje er utan grunn at retten har gått i gløymeboka.

Gammel 17-12-24, 22:28   #87
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Rogn på boks mener jeg er undervurdert. Nam! Finnes de5 ennå? Husker jeg kjøpte det og tilberedte til meg selv og ferske kjæreste da jeg studerte, han var sjokkert så motbydelig syntes han det virket (turte ikke smake).

Det var kjempegodt! Tror det finnes, men sikkert ikke i basisutvalget til den jevne butikk. Tips: svolværpostei smaker ganske likt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-24, 23:54   #88
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Denne tråden fikk meg til å huske noe annet moren min pleide å lage; makaronisuppe. En slags søt, melkebasert suppe med makaroni oppi. Det høres ganske ekkelt ut, men jeg husker det som noe jeg likte.

Åhh! Det spiste vi også, husker det som veldig godt.
Også flatbrød i en skål med sukker og melk, det var også godt.

En dessert jeg kom på var svisker med fløte, DET har jeg ikke spist etter at jeg flyttet hjemmefra.

Gammel 17-12-24, 23:57   #89
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det var kjempegodt! Tror det finnes, men sikkert ikke i basisutvalget til den jevne butikk. Tips: svolværpostei smaker ganske likt.

Mens mannen min var helt sjokkert over at vi hadde fått servert kattemat til middag

Gammel 18-12-24, 09:15   #90
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kunne gjerne spist både lungemos og fiskeboller i karrisaus (= vanlig hvit saus med karri-krydder) av og til, men det ville ikke blitt akseptert i resten av familien. Dette var mat jeg fikk hjemme da jeg var liten, og jeg har alltid likt det.

Plukkfisk hadde vi aldri, men jeg spise det på Island for noen år siden, i en ganske fin resturant ute i fjellheimen et sted. Det var utrolig godt!

Vi spiste både kokt torsk (som pappa tok med rett fra fjorden), røkt kolje (fra fiskebutikken, men alltid god kvalitet) og stekt makrell (rett fra fjorden) med agurksalat og poteter da jeg var liten. Det var middager jeg sjelden gledet meg til, men de var allikevel gode når man først var i gang. Til kokt torsk var det alltid smeltet smør på potenene.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-24, 09:33   #91
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Husker også vi hadde lungemos, og det var faktisk noe jeg likte. Tror neppe jeg ville spist det i dag. Sild med potet, flatbrød og løk var også noe fra barndommen som ikke spises nå. Det jeg fortsatt lager fra barndommen er vel kjøttkaker med brun saus, selv om jeg oftere spicer opp kjøttbollene og serverer dem med nudler, ris eller i en suppe.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-24, 09:46   #92
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fiskeboller i hvit saus lager jeg av og til og alle liker det. Karri is optional. Mannen tror han ikke liker liker karri (eller annen mat fra østen), så det står ved siden av (ingen må si til ham ham at jeg både har kokosmelk og currypaste i den ene gryten han liker så godt!).

Gammel 18-12-24, 09:55   #93
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det av barndommens mat jeg fortsatt lager er først og fremst kjøttkaker i brun saus med erterstuing og kokt potet, pannekaker og tomatsuppe, blomkålsuppe, og blomkål, skinke og makaroni i ostesaus. Diverse fiskeretter også, forsåvidt, men jeg pimper dem som regel litt mer enn det mine foreldre gjorde. Fiskeboller i hvit saus likte jeg aldri (heller ikke nå), så det har jeg aldri laget selv. Har aldri vært glad i bearbeidede fiskeprodukt. Jeg kan spise fiskekaker hvis det er av den grove typen med veldig mye fisk, ikke den mest "barnevennlige" typen uten tekstur og tyggemotstand, ikke fiskeboller, og absolutt ikke fiskepudding.

Ellers lager jeg fårikål i fårikålsesongen, og tradisjonell julemat i jula.

Gammel 18-12-24, 12:42   #94
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg vokste forøvrig opp med kokt torsk med lever og rogn, levergryte, viltgryte, pakistansk kyllingcurry, blodpudding med sirup på, komler, ertesuppe og fleskepannekaker med sukker på, fiskekaker i brun saus, kyllingen i folieform som har vært nevnt, fårikål, løksuppe, og langpannepizza for å nevne noe.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-24, 15:23   #95
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Eg googla det i sta og ser at det er meir som ein riskremvariant. Den kommunale versjonen, i alle fall inni fjorden hos oss, var kokt ris, appelsin og mjølk over ved servering. Eg meiner å hugse at eg/vi likte det, men tenkjer også at det ikkje er utan grunn at retten har gått i gløymeboka.

På min skole i Oslo lagde vi riskremvarianten. For øvrig en av de få tingene vi lagde der som faktisk smakte godt. Tror kanskje jeg må lage det i jula!

Gammel 18-12-24, 20:14   #96
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi spiste kokt ris med melk og tyttebærsyltetøy til "dessert" av og til hvis vi hadde rester av ris. Høres ut som tyttebærvarianten av appelsinris. Utnyttelse av rester er jo noe som er smart å ha med seg, da!

Gammel 18-12-24, 20:28   #97
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg er for ung merker jeg.

Pappa serverte en eller to ganger dårlig hvalbiff.
Amerikansk blanding i spagetti sausen synes jeg var grusomt.
Fikk en del kompotter hos besteforeldre, likte det godt.

Det meste vi spiste spiser vi fortsatt. Pleier ikke å ha raspeball/komle for er gift med en som ikke liker det, og tåler det dårlig.

Plukkfisk er veldig godt! Jeg koser meg også med pølsestappe(potetstappe med pølsebiter) men bare en av fire unger liker det.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-24, 09:03   #98
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Vi spiste kokt ris med melk og tyttebærsyltetøy til "dessert" av og til hvis vi hadde rester av ris. Høres ut som tyttebærvarianten av appelsinris. Utnyttelse av rester er jo noe som er smart å ha med seg, da!

Ja, vi brukte også ris på den måten! Ikke alltid med tyttebær, men jordbær- og bringebærsyltetøy funket jo også.

Gammel 19-12-24, 10:35   #99
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Jeg tror nesten aldri vi hade ris. Kun når jeg laget nevnte risotto med kjøttdeig etter skolekjøkkenet på ungdomsskolen. Når vi hadde grillet kylling, hadde vi ofte spiralloff til, og salat.

Gammel 19-12-24, 10:41   #100
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde heller aldri ris, som jeg kan huske. Bortsett fra i form av grøt. Vi hadde også loff og salat til grillkylling. Og evt potetgull.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:45.