Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2024

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-24, 21:34   #401
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2024

Så leit, Molly!

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-24, 22:45   #402
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Min får to forskjellige gensre og en streken-tkjorte. Lite fantasifult, men sånn ble det i år.

Egentlig kjøpte han oss ny pc fra oss til oss men den havner ikke under treet, ble bare en investering også litt klær under treet.

Gammel 17-12-24, 22:58   #403
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guttungen stakk ut for å treffe en kompis på lokalsenteret litt tildligere i kveld, og kom hjem med en edamerost. Han hadde fått med seg at det er vanskelig å få tak i, og den butikken han var i hadde tre igjen, så da kjøpte han en, bare i tilfelle. Og bra var det, for det har vi ikke fra før. Han betalte 160 kr for den, så noen priskrig har neppe den butikken vært involvert i (Meny). Ferdiggrøt kjøpte mannen i går, på Obs.

Sist redigert av My : 18-12-24 kl 00:16.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-24, 23:39   #404
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Molly: Mulig å ta en privat samtale med moren din og se om dere kan komme til en slags løsning? Og med så store barn går det fint å være ærlig, så kanskje dere kan hjelpe hverandre til noen fine dager likevel. Det trenger ikke være full pakke, spør deg selv og de om hvilken ting/tradisjon som er viktigst. Stor klem til deg!

Her går det fremover men ikke fort. Jeg er ikke helt i form etter operasjonen pluss har mine kroniske ting fra før. I dag måtte jeg rett og slett kapitulere med smertestillende og bok istedenfor med baking og pakking av gaver. Men, sånn er det og det vil nok bli jul uansett. Skulle bare ønske jeg fikk igjen litt mer juleglede, at jeg rekker kjenne å jul før det er over. Eg dag i gangen og flere dager til jul fortsatt!

Gammel 18-12-24, 08:14   #405
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg stresset meg totalt opp angående jula i forrige uke, og det endte med total meltdown en kveld da jeg la meg.
Og jeg innså at hva pokker er det jeg stresser etter?

Så jeg har prøvd å senke skuldrene LITT, og innse at vi faktisk har kommet ganske langt. Alle julegavene er i hus, de som skal ut av huset er pakket inn og sortert, klar til å leveres.
Huset må vaskes, men det er som å måke snø i snøstorm, så det må jeg ta søndag eller mandag. Nå holder jeg på med klesvask og rydding.
Vasking av gang etc. er ikke noen vits før etter at dialyse-utstyr er levert mandag formiddag.

Jeg har bakt dobbel porsjon rundstykker som er i fryseren, handlelista er klar, og noe er handlet inn. Kalkun ligger i fryseren.
Jeg er mer eller mindre ferdig med baking, skal bare lage ritz/smil og muligens rocky road.

Det blir jul i år også.

Og i morgen kommer Bonusgutten hjem også!

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-24, 09:02   #406
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

til Molly.

Gammel 18-12-24, 09:13   #407
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Molly

Jeg har innsett at jeg ikke rekker alt jeg skulle ha gjort til jul, men jeg er faktisk forbausende rolig likevel- jula kommer jo okke som. Har etpar ting jeg MÅ bake, som krumkaker og Rengakaka (Mo i Rana- tradisjon) Det blir ikke jul uten i følge ungene, så jeg må bare vente til vi får ribba og pinnekjøttet ut av fryseren, så jeg har plass til å fryse de. Tenker jeg gjør det i helga.

gnuri er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-24, 09:51   #408
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Molly:

Jeg har noen planer om å bake rundstykker, lage deig til berlinerkranser og etterhvert smelle sammen en rocky road, men foreløpig sitter jeg med hodepine og venter på at kaffen min skal trekke seg ferdig. Har også blitt forkjølet.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-24, 09:57   #409
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stor klem til deg, Molly! Taien hadde gode innspill synes jeg. Kan du prøve det?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-24, 10:53   #410
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Juleklqassiker hos oss er visst ødelagt vaskemaskin. Neten på dagen 3år etter at vi kjøpte nyu fordi den forrige sluttet å virke...

16. des 2021 kjøpte vi ny maskin . 17. des 2024 er det noe galt med den så den ikke kan brukes, mendet er bestilt servicetekniker så får vi se om den ikke kan fikses. Før eller etter jul.... Det løser seg, jeg kan få vasket en runde med skjorter hos mamma dersom det trengs, jeg vasket undertøy som den siste vasken som gikk, vi skal klare oss. Da blir det bare ytterligere vaskemaranton når den er fikset, men det går bra. Det er bare kjedelig, oppi alt det andre

Gammel 18-12-24, 12:50   #411
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ligger fascinerende langt foran min sedvanlige julerute. Mat er innkjøpt, gaver er på plass more or less - OG pakket inn! , treet kom inn og ble pyntet i går, jeg er ganske sikker på at det eneste som mangler er tre små gaver og strømpesnop.

Det er rimelig lavterskel hos oss da. Det blir jul så lenge man har nok lyslenker, lissom.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-24, 12:56   #412
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må skaffe meg oversikt over strømpesnopet, jeg har kjøpt litt nå og litt da, etter hvert som jeg har kommet over noe fristende eller gøy, og putta det i en skuff. Aner ikke hvor mye det er. Stakk en liten tur på Nille over gata i lunsjen, og fikk kjøpt litt mer stearinlys også, nok et punkt på lista som kan strykes.

Gammel 18-12-24, 13:32   #413
Molly

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tusen takk for alle klemmer!

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Å Molly. Så vondt! Konflikter med familie kan være så aldeles altomfattende og kreve så mye energi. Og når man da på toppen av det hele står alene med ansvaret for julefeiring, så må det være fryktelig tungt.
Klarer du å "fake it til you make it"? Ikke sånn store greier, men finne fram litt pynt, gjerne la Storesøster være med å bestemme hva som skal fram osv. Pleier dere å ha juletre? Gjerne ta henne med på pynting av det også om du orker.
Skulle ønske jeg kunne hjelpe og være med deg!

Begge barna feirer julaften sammen med sin far i år så det er egentlig ikke så mye som trengs å gjøres her hjemme, men jeg har ikke fått til noen ting utover å kjøpe inn flaxkalendere og hente julepynten opp fra boden. Storesøster satt ut noen nisser, fortalte meg at vi (hennes far og jeg) hadde ødelagt julen for henne, og deretter forsvant hun inn på rommet sitt.
Jeg har spurt kjæresten min om han kan være med og kjøpe juletre i kveld, så da pynter vi nok treet sammen i løpet av kvelden.

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Molly: Mulig å ta en privat samtale med moren din og se om dere kan komme til en slags løsning? Og med så store barn går det fint å være ærlig, så kanskje dere kan hjelpe hverandre til noen fine dager likevel. Det trenger ikke være full pakke, spør deg selv og de om hvilken ting/tradisjon som er viktigst. Stor klem til deg!

Det var en slik samtale som førte til at jeg kuttet kontakten i høst. Jeg har mange kjipe og triste opplevelser med henne gjennom de siste 40+ årene. Jeg har forsøkt å ta slike samtaler mange ganger. Noen ganger blir det bedring en måned eller to, andre ganger avfeier hun meg og kaller meg løgner og stygge ting. Jeg har mistet håpet om at hun noen gang kommer til å forstå eller å gjøre noen endringer, og jeg er så sliten av å bli såret av henne at jeg orker ikke det lenger.

Gammel 18-12-24, 14:28   #414
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Her er det meste så godt som klart. Kalkun og ribbe er i fryseren, alt av julesnop (inkludert strømpefyll) er klart, det meste av annen julemat og julepålegg er handlet inn, alt av drikke er kjøpt inn, juletreet står og venter på verandaen med foten i en bøtte vann, alle gaver er innkjøpt og innpakket og de som skal til andre landsdeler ble sendt på fredag, alle julekaker unntatt én er bakt... og, ja, det var vel det. Det som mangler er å stryke guttenes skjorter (gjøres vel i helgen), bake rosettbakkels (det gjør jeg og datteren min etter skolen på fredag), re opp til julegjestene og ta en kjapp gulvvask og støvtørking i hovedetasjen (gjøres i helgen) samt handle grønnsaker, fløte og sånt som ikke kan lagres så veldig lenge (gjøres også i helgen).

Ingen juleavslutninger. Ungdomsskolen og vgs driver ikke med sånt og barneskolen sluttet med det for to år siden og gikk over til klassevis julelunsj i skoletiden i stedet. Helt greit for oss, etter å ha hatt flere skolebarn i over ti år har vi vært med på vår andel av juleavslutninger og klarer oss veldig fint uten (men kan skjønne at det er litt trist for de med ferske skolebarn).

Gammel 18-12-24, 17:49   #415
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Gode styrkeklemmer til deg, Molly

Myria: jeg tenker prøve meg på rosettbakkels for første gang i år. Har du en god oppskrift å dele? Tips og triks?

Gammel 18-12-24, 19:30   #416
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nada, her.

Myria: jeg tenker prøve meg på rosettbakkels for første gang i år. Har du en god oppskrift å dele? Tips og triks?

Jeg har bare laget rosettbakkels én gang i hele mitt liv. Det var i sommer da jeg kjøpte jernet og ville teste ut om det var gode kaker. Så jeg er ingen ekspert, men de er utrolig enkle å lage. Jeg brukte oppskriften til Det Søte Liv, med dobbel sukkermengde (vi syns de ble litt lite søte, selv med melisdryss). Gode kaker, sprø og delikate. Og så utrolig pene.

Det er vel bare to ting man må passe på. Viktig å huske å dyppe jernet i smulten før du dypper i røren og ikke dypp jernet så dypt i røren at det kommer røre på oversiden av jernet. Det var null problem å komme inn i det og de steker så fort så det gikk virkelig unna. Jeg kjøpte mitt rosettbakkelsjern på Jernia, der får man med fire ulike mønstre.

Gammel 18-12-24, 19:46   #417
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har bakt Nennes rundstykker.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-24, 20:05   #418
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Har kjøpt flaxlodd til julestrømpene. Desember er et kjør uten like på jobb, så her legges listen lavt. Glad vi ikke feirer jul hjemme i år.

Gammel 18-12-24, 23:01   #419
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Har bakt Nennes rundstykker.

Står på plana mi i år.

Har en liten julekrise, tomtegløgg har vært utsolgt på de to butikkene jeg sjekket. Har snart drukket opp en flaske. Får ta meg en butikkrunde og sjekke videre.

Gammel 18-12-24, 23:22   #420
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

I dag har jeg bakt rundstykker og laget marsipan.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:24.