Sv: Gruffetråd #20
Vi bruker surkål og rødkål både til pinnekjøtt og ribbe. Fra før av har ikke jeg vært vant med det til pinnekjøtt, det er noe mannen har hatt med seg. Vi bruker ikke mye da, så det holder med en pakke av hver, og det holder til begge måltidene (pinnekjøtt julaften og ribbe 1.dag). Vi tar liksom bare ei spiseskje av hver, for å ha en liten smak, og jeg tror ikke ungene bruker å ta. Så ingen grunn for oss til å hamstre, det er ikke det som velter julebudsjettet, for å si det slik. Av og til har vi faktisk funnet en pakke i kjelleren gjenglemt fra året før, og spist den. De holder jo evig. Vi spiser aldri surkål ellers, men mange spiser det jo til kjøttmat som steik, koteletter og kjøttkaker året igjennom, da går det vel litt mer.
Jeg ser forresten at vi har en pakke surkål liggende i tørrmatlageret i kjelleren, som jeg tror er fra i år, da mannen var og handlet for et par helger siden. Usikker på om han har kjøpt rødkål, jeg så bare en pakke surkål. Hvis ikke har jeg lyst til å prøve å lage det selv i år. Jeg har ikke prøvd det før, men alle sier det er veldig enkelt.
Marsipan lager vi alltid selv, så da håper jeg det ikke er priskrig på mandler og melis, så det blir tomt for det. Som premien til mandel i grøten bruker vi en stor sjokoladenisse, for ungene liker ikke marsipan. Eller, de har i alle fall ikke gjort det, noen begynner vel å like det litt nå, men nå er det liksom tradisjon med den sjokoladenissen da. Får vi ikke tak i grøt så antar jeg vi får tak i grøtris (tror forresten jeg har en flere år gammel pakke i skuffen) og melk, så det skal nok ordne seg.