Sv: Forstår du formuesskatt på ikke-noterte aksjer
Formueskatten virker jo utjevnende, det er det ikke noen tvil om. Det er en stor del av den skatten de rikeste betaler. Hvis man regner personinntekten. Bedriftene noen av dem eier, skatter masse.
Det som er ironisk, er at formueskatten ikke er en veldig stor del av Norges skatteinntekter. Andre land har mye større del av skatteinntektene sine fra diverse skatter fra å eie "ting" (eiendomsskatt, kjøp og salg av ting man eier, og jeg lurer på om arveavgifter kommer inn under her også?). For Norge så er inntektsskatt fra selskaper det aller, aller største skattebidraget. Mye, mye mer enn for andre OECD-land. Jeg antar at det i stor grad drives av petroleumsskatten, da. Men det er ikke mye syting om skatt på selskaper i Norge.
Og andre land beskatter altså da også det å "eie ting". For Sveits er det faktisk en stor del av skattegrunnlaget. Men den er da helt annerledes innrettet enn i Norge.
Det er sikkert komplekse grunner til den dramatiske nedgangen vi nå har i skatteinntekter i mange kommuner (for Oslo tror jeg det er 2 milliarder neste år), men formueskatten er en viktig del av det for mange kommuner. Få kommuner så åpenbart som for Asker (som har Nesøya, der mange store skattebetalere har flyttet fra).