Sv: Hva lurer du på i dag? #02
Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.
Om man fortsatt får hjemmebesøk av fastlegen sin på kveldstid?
Vi diskuterte det under middagen, at da jeg var liten, så husker jeg at legen kom hjem til oss av og til ved sykdom. (Nå bodde legen rett ved oss, så det kan jo ha vært derfor)
Men er det slik lenger - at du kan få hjemmebesøk av egen fastlege utenfor kontortid, eller må de komme fra legevakt?
Jeg tror du skal lete lenge etter en slik ordning nu til dags. 
Der jeg vokste opp delte vi legevakt med 2 nabokommuner (med en fjord i mellom) som kom hjem til pasientene. For en vanvittig sløsing med ressursene, men jeg vil tro at terskelen for å få legebesøk var adskillig høyere enn nå.
En liten historie om legevakt i gamle dager:
Da jeg skulle ha min førstefødte gikk vannet hjemme på natten, 3-4 uker før termin. Legen var på legeoppdrag på andre siden av fjorden, og måtte undersøke meg før jeg skulle 20 mil i ambulanse til sykehuset for å føde.
Først over fjorden i legeskyssbåt, så inn i ambulanse for å vente på legen. Da han kom hadde han ikke med seg jordmorstetoskop, men var ikke rådløs og rullet papiret av en dorull og brukte dopapirhylsen til å lytte på magen med.
Å ligge i ambulanse i 20 mil med økende rier er forøvrig ikke noe jeg unner noen.