Sv: Gruffetråd #20
Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.
Det er ikke helt nyansert. Det er ikke alle Jehovas Vitner som driver med det de gjør fordi de skjelver av frykt for guds vrede og helvete - det er faktisk svært lite helvete/guds vrede-greier i deres religiøse tekster, helvete tror de ikke på i det hele tatt. Det er en hel del av dem som gjør dette fordi de mener det er riktig, fordi de føler på fellesskap, fordi de blir ivaretatt på en måte i menigheten, som de ikke blir i storsamfunnet. Frykten for ekskludering gjelder nok for en del, men absolutt ikke for alle, og man blir ikke ekskludert bare fordi man ikke driver med oppsøkende forkynnelse (selv om man blir utsatt for det som nok oppleves som påtatt vennlig, men antagelig ganske ubehagelig oppfølging av sektens "eldste").
Jeg er ingen fan av sekta, eller sekter på generell basis, og mener en hel del om hjernevasking, massesuggesjon og kontroll. Allikevel synes jeg det er lurt å vite hva man snakker om når man kritiserer, om man ønsker å hjelpe folk ut av det er det for eksempel veldig lurt å forstå nyansene i hvorfor folk blir medlemmer/forblir medlemmer.
Du er ikke den eneste med erfaring derfra. Med helvete mente jeg metaforisk slik vi bruker det i dagligtale, det var selvfølgelig litt dumt. Selv uten religiøst helvete er troen for veldig, veldig mange basert på frykt for Gud og religiøse ledere, som du nok vet.
|