Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva leser du nå? Tråd tre

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-24, 20:13   #621
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva leser du nå? Tråd tre

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg hører Lucinda Riley sin serie om de syv søstre på lydbok, og det går alt for sakte.

Går vel an å øke tempoet? Kanskje ikke det du mente?

Gammel 20-10-24, 21:36   #622
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sally Rooney: Intermezzo.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-24, 22:56   #623
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Går vel an å øke tempoet? Kanskje ikke det du mente?

Joda, det gjør vel det! Men nå tror jeg at jeg skal lese de siste selv.

Gammel 21-10-24, 10:18   #624
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser «Vi er brødrene Eikemo» og det er overraskende fengende.

Gammel 21-10-24, 10:53   #625
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Noen som har tips til enkeltstående bøker, ev. en digital bokserie i sjangeren SF/Fantasy? Jeg har likt Vorkosiganbøkene og trives med det meste, inkludert horror. Og ekskludert romantikk, da blir jeg bare flau.

Jeg leste nylig Emily Tesh' Some Desperate Glory, som fikk Hugoprisen i år for beste roman. Veldig underholdende, tidvis dyster, godt skrevet.

Og så elsker jeg Murderbot-serien til Martha Wells. De fleste av dem er kortromaner; den første heter All Systems Red.

I fantasyenden av spekteret ble jeg fullstendig oppslukt av The Locked Tomb-serien; det er kommet tre romaner (og skal komme en til), som alle er veldig forskjellige selv om de handler om den samme historien i det samme universet. Gideon the Ninth er den første.

Gammel 21-10-24, 10:55   #626
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers, Strå, av litt eldre ting vil jeg absolutt anbefale tidsreisebøkene til Connie Willis. Doomsday Book er den første (og kanskje også beste). (Og i likhet med Bujold er Willis også en stor fan av Dorothy Sayers. )

Gammel 21-10-24, 11:46   #627
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja til alle Skilpaddas tips!

Gammel 21-10-24, 13:38   #628
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg leste nylig Emily Tesh' Some Desperate Glory, som fikk Hugoprisen i år for beste roman. Veldig underholdende, tidvis dyster, godt skrevet.

Og så elsker jeg Murderbot-serien til Martha Wells. De fleste av dem er kortromaner; den første heter All Systems Red.

I fantasyenden av spekteret ble jeg fullstendig oppslukt av The Locked Tomb-serien; det er kommet tre romaner (og skal komme en til), som alle er veldig forskjellige selv om de handler om den samme historien i det samme universet. Gideon the Ninth er den første.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ellers, Strå, av litt eldre ting vil jeg absolutt anbefale tidsreisebøkene til Connie Willis. Doomsday Book er den første (og kanskje også beste). (Og i likhet med Bujold er Willis også en stor fan av Dorothy Sayers. )

Mange takk for tips. Tipper jeg har litt å gjøre neste fridag, altså torsdag.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-24, 11:33   #629
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Akkurat lest ferdig bok nr 5 i serien til Solvej Balle, Om utregning av romfang.

Jeg er ferdig med bok 1 og er veldig usikker på om jeg orker å være med videre. Synes det har vært en tålmodighetsprøve så langt.

Gammel 22-10-24, 12:32   #630
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den første var den drøyeste. Det tar seg opp!

Gammel 22-10-24, 14:59   #631
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Enig med deg! Men jeg syns dog nummer fem var litt treg igjen.

Jeg er akkurat ferdig med alle bøkene om de syv søstre pluss historien om Pa Salt (Lucinda Riley), og er nå i gang med ACOTAR-bøkene. Er på den andre boken, A court of mist and fury. Liker, og er greit å høre på lydbok når jeg først ble vant til oppleseren. Har også fått meg abonnement på lydbok-app, etter å ha brukt aaalt for mye penger på lydbøker de siste månedene.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-24, 15:15   #632
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Enig med deg! Men jeg syns dog nummer fem var litt treg igjen.

Ja, enig i det. Men gleder meg likevel til de to siste. Spent på hvilken retning det tar, og ikke minst hvordan det ender.

Gammel 22-10-24, 15:25   #633
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg leste Pa salt, to bøker i serien om Winther-familien av Katrine Wessel-Aas og to bøker til av Lucinda Riley på rappen i sept/okt, bursdagagaver, og så har det stoppethelt opp. Rener med å sikkert få noen flere bøker til jul så jeg får lese igjen i romjulen...

Gammel 22-10-24, 17:06   #634
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da skal jeg gi nummer to en sjanse!

Gammel 31-10-24, 22:17   #635
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nada, her.

Jeg er på Sagaen om Isfolket, begynte på bok 15 i dag. Lest den to ganger før og jeg må si jeg koser meg like mye nå denne tredje gangen. Så deilig å ha noe enkelt og greit å kose seg med, som gjør at jeg faktisk leser mer enn jeg strømmer og surfer.

Den serien har jeg lest fire ganger. Det er 25 år siden sist. Jeg tviler på at den blir lest en gang til, det er så mye annet jeg har ulest her hjemme.

Gammel 31-10-24, 22:23   #636
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Takk for tips til digitale bøker. De blir notert i lista mi. Det rare er at jeg fant "Five weeks in a balloon" av Jules Verne på kindleappen. Mao leser jeg ballongbok digitalt og Ben Aaronovitch sin Winter Gifts på papir, paperback.

Gammel 12-11-24, 16:10   #637
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg har nylig lest Intermezzo av Sally Rooney, som jeg elsket. Og så holder jeg på med Johan Harstads Under brosteinen, stranden, som jeg liker virkelig godt, men det tar sin tid, da. Nå er det under 6 timer igjen med lesetid, sier Kindlen min.

Gammel 12-11-24, 16:29   #638
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg slapp opp for bok på et fly på lørdag (Ali Smiths Gliff), måtte velge fra det jeg hadde lastet ned på Kindelen,og plutselig var jeg hodestups oppslukt i Jasper Ffordes The Eyre Affair igjen. Et hjertelig gjensyn!

Gammel 14-11-24, 16:49   #639
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Av en eller ànnen grunn fant jeg Uncle Tom's cabin på lesesppen, så da oeser jeg den digitalt og på papir har jeg såvidt begynt på Coraline av Neil Gaiman.

Gammel 14-11-24, 18:55   #640
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Erika Fatland: Sjøfareren

Sist redigert av My : 09-07-25 kl 10:04.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:18.