Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)
Zulu, jeg tror vi snakker om to ulike nivåer/vinkler.
Du snakker om den lavlønte/personnivå, jeg (og jeg tror Poly) snakker om på samfunnsnivå, og ledelsesnivå.
Det hadde vært i samfunnet interesse å utdanne flere. På samme måte som det er en grunn til at vi i Norge har ordninger som skal gjøre det lettere for kvinner å jobbe og bedre muligheter til å utdanne seg. Det er jo ikke (bare) for å være grei, men for at samfunnet har godt av en større arbeidsstyrke.
Jeg mener også at det ikke er slik at flesteparten uten utdannelse/uten god utdannelse i USA er fornøyd og ønsker å fortsette sånn. Veldig mange har ingen annen mulighet, enten fordi de ikke har råd til selve utdannelsen, eller råd til tiden det vil ta og utdanne seg. Og vips forsvant den jobben på våpenfabrikken fordi Trump kuttet støtten til Ukraina eller i kullgruva fordi den rike eieren fant en måte å bruke roboter i stedet, eller på Walmart fordi de kutter antall ansatte til fordel for selvbetjeningsløsninger og du har ingen rett på tilbud om omskolering eller videreutdanning.
Også er det helt hårreisende at man tillater hjemmeskole på religiøst grunnlag, og at det ikke blir fulgt opp av myndighetene slik at f.eks jenter i amishmiljøer i praksis ikke har utdannelse over 5. klasse. Eller at offentlig skole styres av et board som har økonomiske interesser av at den er dårlig slik at de som har råd velger den private skolen i stedet. Eller får presset gjennom at biblioteket ikke skal ha bøker som omtaler homofile.
Dette burde vært i samfunnets interesse å få en stopp på, om de politiske lederne greide å se forbi sin egen maktsyke, og det gjelder både demokrater og republikanere. Jeg skjønner jo religiøs fanatisme (eller «skjønner»), det jeg ikke skjønner er at et lands ledelse ser på det som hensiktsmessig å beholde befolkingen uutdannet og lavtlønnet, selv om det fører til makt, men det på sikt vil gjøre landet mindre produktivt og inntektsskapende.
Sist redigert av Tallulah : 09-11-24 kl 07:03.
|