Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?
Jeg brukte ChatGPT på ferie til å legge opp reiseruter på ferie (hvor er det fine steder å stoppe underveis fra A til B), hvor kan vi spise, er det noe å se i nærheten av landsby X etc. Jeg har også brukt den til å gi forklaringer om sykdom, tolkning av blodprøvesvar etc. for å få et mye mer forståelig svar enn det legen og googling gir. Den har også vært nyttig når det gjelder å forstå prosesser (ozongassing av et rom for å få bort lukt), kjappe oppskrifter til middager, forklaringer på ord, oversettelser, enkle tekster, hundens helse og en haug av andre ting. Der jeg har merket problemer, er hvis jeg spør den om enkeltpersoner eller enkeltbedrifter, slik som faktaopplysninger om hvem som er CEO, hvor en kjent person har tatt sin utdannelse etc. Da påstår den bastant ting som jeg VET er feil. Påpeker jeg det, sier den beklager og påstår noe annet, fortsatt like bastant og feil. Den oppgir ikke kilder, men har f.eks. ikke tilgang til LinkedIn etc. som hadde gjort det lettere for den å gi riktige svar. Jeg skulle ønske den kunne innrømmet at den ikke visste enkelte ting.
|