Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nedleggelse av VGS-skoler

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-24, 22:33   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nedleggelse av VGS-skoler

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg kan ingenting om hvilke utredninger som ligger til grunn, og hvorfor det er den ene eller andre skolen som legges ned. Men jeg mener at de ansvarlige har vært soleklare på at det handler ikke om at de mangler penger, men at de mangler elever og lærerressurser, og det kan man jo ikke vedta seg ut av eller kaste penger etter på en bærekraftig måte?

Jeg synes Aftenpodden hadde veldig gode refleksjoner rundt dette - dette handler også om at vi mangler en bærekraftig og helhetlig distriktspolitikk, der Sp i regjering har prioritert symbolpolitikk fremfor en plan der man vet hva som virker mot fraflytting. Er det gratis ferge? Åpne, men ubrukte lensmannskontorer?

Selvfølgelig kunne man tilbud lærere goder for å undervise på bygda. Mange veldig flinke lærere hadde glatt flyttet dersom de f.eks. fikk nedslag i undervisning. Det kunne sannsynligs også medført at lærere som har sluttet ville kommet tilbake. I stedet har vi lukket øynene for en lenge varslet lærermangel, som selvfølgelig blir merkbar på bygda først.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-24, 07:31   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Selvfølgelig kunne man tilbud lærere goder for å undervise på bygda. Mange veldig flinke lærere hadde glatt flyttet dersom de f.eks. fikk nedslag i undervisning. Det kunne sannsynligs også medført at lærere som har sluttet ville kommet tilbake. I stedet har vi lukket øynene for en lenge varslet lærermangel, som selvfølgelig blir merkbar på bygda først.

Ja, det er jo derfor jeg skriver «bærekraftig». Hvis ikke elevene er der over tid, så ER det selvsagt en grense for hvor mye penger man skal putte inn i kunstig åndedrett for svinnende lokalskoler. Det finnes elever 2 t fra Lom også som ikke har egen VGS, antar jeg.

Og da koker det ned til de store politiske prioriteringene. Jeg har lavere betalingsvilje for «folk i husan», men skulle gjerne sett mye mer lærerressurser pløyd inn i f.eks. å få gutter gjennom VGS i Oslo Øst, som I HVERT FALL har enorme konsekvenser for jobbmuligheter, samfunnsstruktur og integrering.

- No. 4 -

Sist redigert av Candy Darling : 25-10-24 kl 08:11.
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-24, 08:43   #3
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, det er jo derfor jeg skriver «bærekraftig». Hvis ikke elevene er der over tid, så ER det selvsagt en grense for hvor mye penger man skal putte inn i kunstig åndedrett for svinnende lokalskoler. Det finnes elever 2 t fra Lom også som ikke har egen VGS, antar jeg.

Og da koker det ned til de store politiske prioriteringene. Jeg har lavere betalingsvilje for «folk i husan», men skulle gjerne sett mye mer lærerressurser pløyd inn i f.eks. å få gutter gjennom VGS i Oslo Øst, som I HVERT FALL har enorme konsekvenser for jobbmuligheter, samfunnsstruktur og integrering.

I verdens rikeste land kunne vi i grunnen kosta på oss både folk i husan og satsing på gutter i VGS i Oslo, begge deler vil nok bidra positivt til samfunnsregnskapet, om enn på ulike måter.
Alle skoler får vel i praksis "kunstig åndedrett", ingen skoler i dette landet går med overskudd. Selvfølgelig koster det mer å drive små skoler enn store, men hvor går grensa? Når alle skoler med 100 elever er lagt ned, så er skolene med 200 elever de dyreste. Og når vi kun har skoler med 1000 elever igjen, vil vi møte argumenter om at det er mer kostnadseffektivt å drifte skoler med 2000 elever, så da må vi legge ned de med 1000 elever.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-24, 09:02   #4
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet er ikke størst for elevene bosatt i Lom, og at alle skal ha skole på sitt bosted. De som bor i Lom har liten time hver vei til Otta (muligens mer med buss riktignok, hvis den stopper mange steder), som er ille nok. Problemet er større for de som bor øverst i Skjåk og Bøverdalen, nærmere en time i motsatt retning, som allerede har hatt relativt lang vei, også til Lom. Det er ikke så mange steder i landet hvor de ikke har skoletilbud nærmere enn at de må bo på hybel for å komme seg på VGS, uten at det er på grunn av bestemte linjevalg. Du kan jo se for deg hvordan det hadde gått om de guttene i Oslo øst du tenker på, var tvunget til å flytte på hybel og bo for seg selv fra de var 15-16.

At noe er bærekraftig handler ikke bare om økonomi. "Folk i husan" handler ikke om idyll, nostalgi og at det er stusselig med tomme hus. Det handler også om "mat på bordet". At jordbruksbygdene blir avfolket, i en ustabil verden, det er lite bærekraftig det.

Sånn rent geografisk plasseringsmessig, når det gjelder Nord-Gudbrandsdalen VGS, mener jeg det hadde vært vel så fornuftig å legge ned skolen på Otta, og heller utvide tilbudet i Lom og på Dombås. Selv om Otta er et større sted. De som bor der har en halv times reiseveg til hhv Vinstra og Dombås, hvor det går tog i begge retninger. Da hadde flere hatt skole de kunne nå innen rimelig tid, inkludert de fra Skjåk, Bøverdalen og Lesja. Å legge ned skolen i Lom, og beholde skole både på Vinstra og Otta, synes jeg er merkelig.

Sist redigert av My : 25-10-24 kl 09:55.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:33.