Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er norskprodusert mat viktig?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-24, 23:18   #41
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er norskprodusert mat viktig?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Den må ikke det.
Vi må ikke produserer så mye som en kalori i Norge.

Det handler om hvor vidt vi er villige til å ta sjansen på at disse andre landene vil levere, om de _har_ noe å levere og om det er riktig at vi bruker våre penger på å kjøpe mat vi fint _kan_ produsere i Norge. Mat er, på verdensbasis, en knapphetsgode som er ekstremt skeivt fordelt. Skal vi bidra til at det blir enda skeivere?

Vi så jo under pandemien hvor lurt eller ikke-lurt det var å satse på å ikke ha lager av smittervenutstyr i Norge fordi vi jo kunne importere fra landene som produserer., sånn som Kina.
Jeg tenker det samme gjelder matproduksjon. oppstår det en global krise, er det ikke sikkert at eksport til Norge er verken interessant eller lønnsomt for stor matprodusenter. Så hvor skal vi få mat fra da?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-24, 23:21   #42
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg skulle ønske norske forbrukere var mer bevisste og at det var lettere å kunne gjøre faktiske valg. Jeg digger reko, tar meg råd til reko, men det er jo ikke lett tilgjengelig, og jeg skjønner at man i travle hverdager og trange økonomiske tider, heller stikker innom en av kjedene.
Jeg synes det er at stort paradoks at norske bønder sliter for å klare seg, mens dagligvarekjedene tjener MASSE penger, familiene bak de store dagligvarekjedene er jo de aller rikeste her i landet. Jeg er ikke begeistret for hvordan fortjenesten for maten vår, er fordelt.
¨

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-24, 23:35   #43
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

dagligvarekjedene tjener MASSE penger, familiene bak de store dagligvarekjedene er jo de aller rikeste her i landet. Jeg er ikke begeistret for hvordan fortjenesten for maten vår, er fordelt.

Jeg har forstått det sånn at det er ikke alt for store marginer innenfor dagligvarebransjen. Grunnen til at eierne tjener penger, er fordi det er et svært stort volum.

Hva er årsaken til at mange matvarer er billigere i Sverige? Er det kun fordi de er i EU og vi ikke er det? Er svensk landbruk mye "dårligere" (mer bruk av antibiotika, dårligere dyrehelse, mer bruk av sprøytegift) enn norsk?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-24, 06:53   #44
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

I likhet med flere her så ser jeg viktigheten av at Norge skal produsere mat. Det er likevel ikke dette som står øverst på prioriteringslista når jeg skal stemme på parti ved valget.

Jeg regner meg som en veldig bevisst kunde når det gjelder å balansere bærekraft, dyrevelferd, miljø, klima og etikk under handlerunden. Det krever mye planlegging og tankevirksomhet da jeg har stramme økonomiske rammer, men jeg kommer som regel i mål. Har ikke økonomi til å handle på Rekoringen, men kjøper heller ikke EMV-varer eller mat hvor ikke dyrevelferd mm er ivaretatt. Jeg sjekker opprinnelsesland og unngår brands og land jeg boikotter, kjøper norsk når det er mulig og spiser ganske sesongbasert med mye frukt og grønnsaker. Ingenting fancy, det går i rotgrønnsaker og frukt fra Hardanger, pluss havregryn, bønner og linser. Norske meieriprodukter og en sporadisk kyllingfilet. Kjøtt har jeg verken økonomi til eller særlig lyst på, - dvs jeg liker kjøtt, men synes ikke det er verdt prisen - men kjøper en sjelden gang hvis jeg inviterer til middag, men det blir mest vegetar eller kylling da også.

Det kan være en liten utfordring å leve både billig, bra og i tråd med alle preferansene jeg har nevnt over, men det lar seg absolutt gjøre med god planlegging og kreativ matlaging.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-24, 08:06   #45
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg har forstått det sånn at det er ikke alt for store marginer innenfor dagligvarebransjen. Grunnen til at eierne tjener penger, er fordi det er et svært stort volum.

Hva er årsaken til at mange matvarer er billigere i Sverige? Er det kun fordi de er i EU og vi ikke er det? Er svensk landbruk mye "dårligere" (mer bruk av antibiotika, dårligere dyrehelse, mer bruk av sprøytegift) enn norsk?

Det handler litt om at Norge er dyrere. Altså alt fra strøm/bygt/vedlikehold til lønn. Men det handler også svært mye om betalings evne og vilje. Og det faktum at vi har 3800 dagligvarebutikker (ta tallet som et anslag, det svinger jo) mens Sverige har dobbelt så mye folk, og har 3100.
Mitt lille tettsted (jada, vi er visst by )
Med 5000 innbyggere og regionssenter for ca 10.000, har en stor rema, en stor kiwi, en stor Coop og en liten spar.
Grendene og sentrum rundt har en stor Coop, en Prix og fire små Coop.
Dette er innen er radie av fem mil.
Jeg tror ingen av familiene som driver disse butikkene tjener store penger (dvs jeg vet at de ikke gjør). De har lange dager, mye ansvar og alltid bakvakt.
Men noen over dem i kjeden er blitt så rike at de ikke har råd til å bo i Norge.

Noe er sjukt i det norsk matvaresystemet.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-24, 08:47   #46
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Hadde enda kun matjord og klima vært forskjell på tomater fra Jæren og tomater fra Almeria i Spania.
https://www.nrk.no/direkte/xl/spansk...rge-1.16876999

Det finnes mange slike eksempler.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:36.