Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når vi siterer - kan vi begynne å gjøre det på denne måten?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-24, 08:01   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når vi siterer - kan vi begynne å gjøre det på denne måten?

Jeg ser at det til tider blir en del misforståelser når man siterer noen for så direkte etterpå skrive egne kommentarer som lett kan tolkes slik at de kommer fra det opprinnelige sitatet. Kan vi begynne å gjøre det på denne måten (eller andre bedre måter)?

Eksempel i en fiktiv tråd om sykemelding:

Sitat:

Jeg bruker opp den tredje sykmeldingsdagen jeg fikk av legen, til tross for at jeg nok er frisk nok til å jobbe.

God bedring!

Det er så mange som sier at de skal sykmelde seg, når det tross alt er legen som sykmelder, vi har alt for mye sykmeldinger i dette landet!

Om man skriver på nedenstående måte så gjør man en markering med en strek der kommentaren til sitatet slutter og annet begynner og det blir mindre misforståelser:

Sitat:

Jeg bruker opp den tredje sykmeldingsdagen jeg fikk av legen, til tross for at jeg nok er frisk nok til å jobbe.

God bedring!

---------------------

Det er så mange som sier at de skal sykmelde seg, når det tross alt er legen som sykmelder, vi har alt for mye sykmeldinger i dette landet!

Sist redigert av Pelen : 09-09-24 kl 08:06.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-24, 18:21   #2
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når vi siterer - kan vi begynne å gjøre det på denne måten?

Det tror jeg helt ærlig aldri vil bli fulgt, om ikke det er en teknisk løsning som gjør det for oss. Så misforståelser må nok bli ordnet litt ad hoc, og folk må heller være litt rause når de leser. Er min påstand…

Gammel 12-09-24, 18:44   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette skjønte jeg helt ærlig ikke noe av…

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-24, 18:54   #4
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Dette skjønte jeg helt ærlig ikke noe av…

Når du svarer på en quote så gjør du en strek etter det som er et svar eller kommentar til quoten.

———————-

Om jeg gjør en strek og så skriver videre om det vi omhandler i tråden, men som ikke er rettet mot den jeg quotet så fremkommer det mer tydelig at dette ikke er en kommentar til det som ble quotet uten en generell kommentar i tråden. Det har i det siste (og sikkert mange ganger tidligere) blitt misforståelser da den som har blitt quotet har oppfattet at ting som står lenger ned i teksten, er svar på den opprinnelige quoten.

Gammel 12-09-24, 18:59   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Når du svarer på en quote så gjør du en strek etter det som er et svar eller kommentar til quoten.

———————-

Om jeg gjør en strek og så skriver videre om det vi omhandler i tråden, men som ikke er rettet mot den jeg quotet så fremkommer det mer tydelig at dette ikke er en kommentar til det som ble quotet uten en generell kommentar i tråden. Det har i det siste (og sikkert mange ganger tidligere) blitt misforståelser da den som har blitt quotet har oppfattet at ting som står lenger ned i teksten, er svar på den opprinnelige quoten.

Åja. Jeg måtte lese det mange ganger, men jeg skjønte til slutt.

Hm, men jeg tror det vil bli veldig rotete, og særlig av at alle slags folk må få lov å skrive på FP uten å kjenne sånne regler.

Jeg ser til en viss grad problemet, men jeg synes det er et veldig marginalt problem.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-24, 19:32   #6
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok det blir vanskelig å oppdra alle til dette. Det er jo ikke noe mindre forvirrende heller?

Gammel 12-09-24, 20:14   #7
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Jeg mener selvsagt ikke at alle må gjøre det slik, det kommer aldri å fungere. Men, det kan være en måte å gjøre det på om man vil tydeliggjøre hva som hører til det man quoter og hva ikke gjør det.

Gammel 12-09-24, 21:01   #8
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg tenker jo at avsnitt funker på den måten- Her begynner eg på noko nytt. Gjer det ikkje?

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-24, 21:10   #9
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Det hadde vært flott om det gjorde det, men det har vært flere ganger det har blitt misforståelser tross det.

Ikke stort problem for meg, men det har vært noen saker i det siste der den som har svart har skrevet ganske mye og det ikke har fremkommet hvor svaret på quoten har sluttet, til tross for avsnitt. For min del må det ikke være streker, men bare noe mer tydeldig enn et nytt avsnitt kunne være lurt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:05.