Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd #19

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-24, 15:14   #541
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gruffetråd #19

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Morsomt at mappestruktur kommer opp nå, siden jeg akkurat hadde en rydde i mapper og dokumenter og lage nye mappe for nytt skoleår med to klasser. Problemet er at vi gjør dette hvert år, men elevene velger allikevel å lagre dokumenter utenfor mappene. De trykker bare på lagre. Noen har dokumenter som heter dok83

Dok83 er en gjenganger, ja . Og jeg evner visst ikke å lære opp min egen datter en gang…. Tiktokgenerasjonen, ass

Fintdethei! er ikke aktiv  
Gammel 26-08-24, 15:23   #542
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Morsomt at mappestruktur kommer opp nå, siden jeg akkurat hadde en rydde i mapper og dokumenter og lage nye mappe for nytt skoleår med to klasser. Problemet er at vi gjør dette hvert år, men elevene velger allikevel å lagre dokumenter utenfor mappene. De trykker bare på lagre. Noen har dokumenter som heter dok83

Jeg har hatt elever som har dokument 1000 og noe.

Jeg mener at når man skal bruke IKT i skolen, må man bruke det på en slik måte at man lærer det man trenger å lære. Det er ingen kunnskaper eller ferdigheter man lærer på en iPad som man ikke like godt kunne lært på en PC, men det er noe helt annet omvendt. iPad i skolen er virkelig en helt enorm krise. Veldig bra for Apple da, som til og med har fått norske småskoleelever til å reklamere for seg, helt uten betaling.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 26-08-24, 15:32   #543
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres veldig rart ut for meg at små barn skal lære å bruke PC, fordi det er så komplisert at man ikke greier å lære det bort til 16-åringer. Er det så vanskelig å lagre ting riktig altså, at man må starte opptreninga som seksåring for å mestre kunsten på VGS?

Men hva vet jeg, jeg lærte å bruke PC først på universitetet, og da lagret vi på diskett.

Sist redigert av My : 26-08-24 kl 15:46.
My er ikke aktiv  
Gammel 26-08-24, 15:44   #544
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det er sagt så har ikke mine ungdommer brukt iPad da, de har brukt Chromebook på ungdomsskolen, og de to det gjelder ser ut til å fint ha greid overgangen til PC (dvs den ene har vekslet litt mellom PC og Mac) på VGS. Den tredje har Chromebook også på VGS.

Jeg har sagt det før, at Apple-produkt må være det mest fordummende som er laget. Jeg har hørt så mange folk i sin beste alder som er vant med iPhone si at de skjønner ingenting av en android-telefon. Mens for eksempel mannens mormor lærte seg å bruke android-telefon da hun var over 90 år gammel. Så at iPadbruk gjør at folk ikke greier å lære seg å bruke PC burde kanskje ikke overraske.

Gammel 26-08-24, 16:54   #545
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det høres veldig rart ut for meg at små barn skal lære å bruke PC, fordi det er så komplisert at man ikke greier å lære det bort til 16-åringer. Er det så vanskelig å lagre ting riktig altså, at man må starte opptreninga som seksåring for å mestre kunsten på VGS?

Men hva vet jeg, jeg lærte å bruke PC først på universitetet, og da lagret vi på diskett.

Det er jo noen få årstrinn mellom 6-åringer og 16-åringer da. Men altså, jeg har voksne elever og de klarer heller ikke å lagre.

Input er ikke aktiv  
Gammel 26-08-24, 17:45   #546
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ja, det er tydeligvis noe det jobbes for lite med, når de går over fra nettbrett til å bruke PC.

Gammel 26-08-24, 18:01   #547
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Angående pc/nettbrettbruk i skolen, er det virkelig tilfelle at barna nå ikke skal lære seg å skrive pent? Min datter har en sønn på 12 som har sterk dysleksi, og hun spurte læreren om de skulle ha skjønnskrift i fjor (6.trinn). Svaret var at de ikke fokuserte på at de skulle skrive pent, bare de KUNNE skrive. Jeg ble veldig overrasket over at læreren mente at det holdt med å kunne skrive, er det fordi alt er så digitalisert nå, at håndskrift er helt på vei ut?

Rabbit er ikke aktiv  
Gammel 26-08-24, 18:01   #548
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har voksne kollegaer som heller ikke klarer å lagre riktig. Ble ikke mindre komplisert for dem da vi gikk over til Teams og Sharepoint og de ikke kunne lagre på skrivebordet lenger.

Gammel 26-08-24, 18:13   #549
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Rabbit, her.

Angående pc/nettbrettbruk i skolen, er det virkelig tilfelle at barna nå ikke skal lære seg å skrive pent? Min datter har en sønn på 12 som har sterk dysleksi, og hun spurte læreren om de skulle ha skjønnskrift i fjor (6.trinn). Svaret var at de ikke fokuserte på at de skulle skrive pent, bare de KUNNE skrive. Jeg ble veldig overrasket over at læreren mente at det holdt med å kunne skrive, er det fordi alt er så digitalisert nå, at håndskrift er helt på vei ut?

Kompetansemålene er at de skal ha funksjonell håndskrift etter 7. trinn. Og det trenger jo ikke være pent, bare leselig.

Input er ikke aktiv  
Gammel 26-08-24, 18:57   #550
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Kompetansemålene er at de skal ha funksjonell håndskrift etter 7. trinn. Og det trenger jo ikke være pent, bare leselig.

Åja, jeg har ikke lest kompetansemålene siden mine egne barn gikk på skolen,så det visste jeg ikke, takk!

Rabbit er ikke aktiv  
Gammel 26-08-24, 20:51   #551
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt spent på hvordan de definerer "leselig".

-ea- er ikke aktiv  
Gammel 26-08-24, 21:03   #552
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Litt spent på hvordan de definerer "leselig".

Ofte veldig kreativt. Min sønns håndskrift bør gi umiddelbart inntak til medisinstudier, men han fikk skryt for den av læreren på barneskolen.

Gammel 31-08-24, 19:10   #553
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Gruffer over at de første 8 – åtte! – minuttene av Dagsrevyen dreide seg om et bryllup.

Gammel 31-08-24, 19:28   #554
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Gruffer over at de første 8 – åtte! – minuttene av Dagsrevyen dreide seg om et bryllup.

Jeg også. Hvorfor kunne ikke norsk presse bare droppet dette bryllupet når brudeparet har vist så tydelig at de kun vil forholde seg til medier som betaler klekkelig? Ta de på ordet og tie sirkuset i hjel. Vis en eller annen ultrakjedelig minutt for minutt-sending i steden - eller noen virkelige, viktige nyheter. Dette er bare fjas.

Lhi-My er ikke aktiv  
Gammel 31-08-24, 19:35   #555
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Medgruffer på bryllupsnyheter og presse som ikkexklarer å la være å melde helt ukritisk.

Gammel 31-08-24, 19:50   #556
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Joiner bryllupsgruff og norsk presse.

Gammel 31-08-24, 20:27   #557
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Kunne ikke vært mer enig. Når den norske pressen ikke fikk tillatelse til å være med på noe av bryllupet, skulle de ikke omtalt det i 1 minutt engang.

Rabbit er ikke aktiv  
Gammel 31-08-24, 20:47   #558
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Kunne ikke vært mer enig. Når den norske pressen ikke fikk tillatelse til å være med på noe av bryllupet, skulle de ikke omtalt det i 1 minutt engang.

Så enig så enig!

Gammel 31-08-24, 20:51   #559
Input

Input sin avatar

Standard

Her er en god kommentar vedrørende det. Trist at pressen lar seg bruke.

https://www.aftenposten.no/meninger/...flix-galleriet

Input er ikke aktiv  
Gammel 31-08-24, 21:16   #560
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Så enig. I stedet ligger de utenfor og tar uklare bilder gjennom et plastvindu i partyteltet. Så flaut.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:13.