![]() |
#521 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gruffetråd #19jeg trpr ikke mine har lært noe som helst om lagring og fil/mappe-struktur nei. Det bør vi kanskje ta en runde på med eldstemann som akkurat har fått utdelt en mac på vgs. Disse to første ukene er onboardring der da, hvor de blir kjent med hverandre og skolen og mac'en og programmene, så en kan jo håpe at de har en runde med filstruktur også. For på ipaden er et jo bare laget "i programmet", altså i book creator ligger alle bøkene, o tankekart-appen ligger alle tankekartene etc. (Og jeg aner ikke hvordan en mac funker, men den har vel mapper som en pc?)
#522 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Gruffetråd #19Ja, Mac har en filstruktur som minner om PC. Det med at nettbrett er app-basert er jo utfordringen, for de som ikke har PC hjemme har jo aldri møtt på mappestruktur og lagringsproblematikk.
#523 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Gruffetråd #19
Dette tenker jeg også er viktig læring. Slik er det jo i arbeidslivet også. Ny arbeidsplass, nye digitale verktøy, nye måter å lagre ting på, andre arkivsystem, andre regler for hva og hvordan ting skal lagres. Man kan ikke forvente at det man har lært å bruke ett sted skal være det samme på neste sted. Så at elevene bruker tid på å lære dette tenker jeg bare er en selvfølge, og det er rart å se på det som krise. Elevene blir vant med ulike måter å jobbe på, både nettbrett og PC, som er verdifullt for senere studier og jobb.
#524 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Gruffetråd #19Jeg sa ikke at det bare var krise, for så vidt, men å bruke tid på det gjør at det blir lindre tid til andre ting. Det som gjerne er en utfordring er at mange lener at «unge er jo så gode på data», også unge. Det kan gjøre at slik kompetanse tas som en selvfølge og det oppdages for seint. (Gjerne når viktige notater mangles før eksamen, for eksempel).
#525 |
heimføing
|
![]() Sv: Gruffetråd #19"Unge er så god på data", det er nå ikke sant. Ihvertfall ikke de unge som begynner i jobb her. De er god på gaming, ja. Men ellers... nå er det folk/gutter i praktiske jobber vi ansetter da, det kan ha noe å si. |
![]() |
![]() |
#526 |
Semiaktiv
På barne- og ungdomsskolen er det vel også slik, at hvis de skal bruke tid på å lære disse tingene så bli det mindre tid til andre ting. Slik er det vel uansett når noe skal læres. Med mindre man forutsetter at de lærer det hjemme da, selvsagt.
#527 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Gruffetråd #19Læringskurven er bratt for mange når de begynner på vgs og må bruke pc/mac for de som bare har brukt iPad/chromebook. Min datter skjønte ingenting i fjor, og fant ingen dokumenter igjen. Jeg måtte ta et kræsjkurs med henne. Enda tror jeg ikke de elevene lagrer dokumenter på en særlig effektiv og smart måte, nei. |
![]() |
![]() |
#528 |
Semiaktiv
Det er vel ingen som er gode på noe før man har lært det. Forskjellen er vel at man forventer at de unge skal kunne alt mulig på data, uten opplæring (muligens inkludert dem selv), mens eldre ansatte forlanger kurs for hver gang et nytt datasystem eller digitalt verktøy skal innføres eller oppgraderes. I alle fall er det mitt intrykk der jeg har jobbet. Jeg tror det er viktig å ha i bakhodet, både som lærer og som arbeidsgiver, at også de unge trenger god opplæring, selv om det er snakk om data, og selv om de ikke selv forlanger det eller tror de trenger det. Og skal det læres må det settes av tid til det, uansett hvilket alderstrinn det er snakk om.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 26-08-24 kl 11:55. |
![]() |
![]() |
#529 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Gruffetråd #19Kanskje jeg bør ta et kræsjkurs med avkommet for å sikre at de forstår mappeoppbygging og navngivning? Og om sikkerhetskopiering i tilfelle skylagringen går til pieces. Jeg gjør det jevnlig med kollegaer. |
![]() |
![]() |
#530 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
#531 |
|
Ikke min erfaring whatsoever med gutta som er gode i gaming og i praktiske jobber, kanskje dere bare er dårlige på å lære dem opp i systemene som skal brukes. |
![]() |
![]() |
#532 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Gruffetråd #19Mistet dette huset på forkjøp også!
![]() |
#534 |
One of These Days
|
![]() Sv: Gruffetråd #19Morsomt at mappestruktur kommer opp nå, siden jeg akkurat hadde en rydde i mapper og dokumenter og lage nye mappe for nytt skoleår med to klasser. Problemet er at vi gjør dette hvert år, men elevene velger allikevel å lagre dokumenter utenfor mappene. De trykker bare på lagre. Noen har dokumenter som heter dok83 |
![]() |
![]() |
#536 |
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gruffetråd #19Jeg begynte å fryse og være feberøm i hele kroppen i går kveld, og gikk og la meg klokka 21.00. |
![]() |
![]() |
#537 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Gruffetråd #19Så kjipt, Input.
#538 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Neeeei! Jeg lette etter oppdatering fra deg på glad-tråden
![]() |
#539 |
ctrl+z
|
Så utrolig kjipt!