Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-24, 15:23   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Inspirert av nye kostholdsråd: hvilke grønnsaker har du alltid i kjøleskapet?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, der er vel en frukt. Men det gjelder vel strengt tatt tomat også.

«Frukt» er en kategori som brukes innen både biologi og matlaging, og de to kategoriene er overlappende, men ikke identiske. I biologi er for eksempel tomater frukt; det er også blåbær (bær er en underkategori av frukt) og paprika. I matlaging er det vanlig å skille mellom frukt og bær, og å kalle ikke[-særlig]-søte frukter for grønnsaker.

«Grønnsak» er derimot ikke en kategori i biologi, så det er ikke noe autoritativt svar på om noe «egentlig» er en grønnsak. Enhver mor vet best hva som er en grønnsak for seg.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Er sjalottløk en grønnsak, men hvitløk ikke? Kjør debatt! (Bruksområdet er veldig likt i mitt kjøkken, i hvert fall!)

Jeg tenker visst på hvitløk, ingefær, chili og urter som krydder, og da åpenbart ikke som grønnsaker. Og løk er i en slags mellomposisjon for meg. Det har nok med brukt mengde å gjøre; selv om det finnes oppskrifter som bruker mye hvitløk, så bruker man typisk såpass mye mindre hvitløk enn annen løk at det ikke helt krysser grensen over i «grønnsak». Jeg tenker heller ikke på basilikum som en grønnsak, selv om jeg godt kan ha ganske mange ferske basilikumblader i en salat.

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg er en enkel sjel: Vokser det i eller opp av jorda? Hvis ja: Grønnsak. Vokser det i et tre? Hvis ja: Frukt.
(...)
Løk er grønnsak, og hvitløk er grønnsak. Selv om tomat er per definisjon bær, så er det grønnsak i mitt kjøkken, uansett om de kommer fra pose, beger, stilk eller hermetikkboks.

Jeg er enig i det. Og det samme gjelder f.eks. paprika og gresskar.

Avokado er det eneste tre-voksende eksempelet på en grønnsak jeg kommer på i farten; jeg ville i alle fall ikke kalle den en frukt i matsammenheng, siden den ikke er søt. (Men den har vel ikke den sammensetningen av næringsinnhold som man er ute etter når man sier at folk bør spise mye mer grønnsaker. Kanskje den heller bør telles med i nøttegruppen, med tanke på det sunne fettet?)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:19.