Sv: Må man gi fra gave fra brudeparets ønskeliste?
Jeg ville nok foretrukket å få ting fra ønskelisten, som en generell regel, fordi - som HI er inne på - vi har så mange ting som det er. Ting som ikke faller i smak kan jo byttes, hvis det er byttelapp (det bør det være!), men da får man jo fortsatt en ting, liksom. Og jeg blir glad for gaver uansett, altså, og forlanger ingenting spesielt, men det er jo synd om folk har lagt penger og omtanke i noe som så ikke faktisk blir til glede for mottageren.
Når det er sagt, så er såklart det aller beste når man får en personlig utvalgt gave som man ikke hadde tenkt på at man ønsket seg, men som er midt i blinken. Men det er jo veldig vanskelig å si dette som en generell ting; ganske mange jeg kjenner vil antagelig ikke være i stand til å velge noe som jeg ikke har tenkt på, men som er midt i blinken for meg. Så det tryggeste er å holde seg til ønskeliste, når den foreligger. (Jeg synes det er et poeng å fokusere primært på hva mottageren har sagt at de har bruk for eller blir glade for, og ikke tenke så mye på at man selv har lyst til å gi bort noe personlig.)