Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-07-24, 22:09   #81
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Hadde leid bil og campet siden det var opprinnelig plan og ikke minst at dere liker det.

Gammel 10-07-24, 00:15   #82
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

To biler er ikke optimalt nei. Leiebiler tilgengelig medn krok er ikke heller egentlig det der er mest av. Vi får se i morgen om vi finner en løsning. På et eller annet vis.

Gammel 10-07-24, 09:03   #83
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med blinklys og bremselys på hengeren ville jeg kjørt på og avtalt med et verksted i litt mer rurale områder der dere skal. Det bør være veldig kurrant å fikse. Evt kjørt innom et verksted i nærheten å hørt om de kunne sett på den.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-24, 09:25   #84
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Har hørt mer alle verksted i omegn, ingen som har tid av de som ikke har stengt.

Men er av dem tipset ham om å sjekke spenningen på alle sikringene og evt bytte noe, det er de de ville startet feilsøkingen.

Men selvsagt å forhøre seg med verksted andre steder i landet er jo en mulighet

Hengeren er jo ok, bevist med naboens bil, det er bilen det er noe gæli med. Legger seg enda en ting på listen over ting som irriterer og ingen klarer fikse (vel, ingen klarer fikse de andre. Denne håper jeg noen kan fikse) cruise controll funker ikke lenterm ryggekamera har den bare på en og annen merkedag, den varsler om dårlig batteri støtt og stadig, men alle kontroller av batteriet er bra og ingenting galt ..
Den har bare fm radio også, vi har ikke giddet å få noen til p fikse det da, spiller av musikk eller radio fra en telefon på langtur. Hjemme er det en lokal fm kanal den er innstilt på (men, der er cd spiller da )

Ingenting farlig eller som slår ut på eu kontroll. Bare irriterende. Muligens unntatt dette med hengeren da, det er jo rett irriterende.

Gammel 10-07-24, 10:07   #85
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Åh, så utrolig leit at det skal krølle seg til med hengeren. Jeg var så klar for å lese reisebrev med henger. Krysser fingrene på at noen på magisk vis klarer å fikse lysene.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-24, 10:08   #86
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har null peiling på hengere eller biler for den del, men så at noen skrev du ikke trenger forsikring på henger. Her hadde mannen en hendelse med hengeren da han hjalp en kompis med oppussing og da sa forsikringsselskapet at forsikringa på bilen ikke dekker hengeren. Kan hende type henger og størrelse har noe å si for om man må kjøpe egen forsikring eller ikke, men ville bare nevne det.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-24, 10:13   #87
Malama

Malama sin avatar

Standard

Spørr min far som her jobbet med forsikring og bilforsikring i mange år jeg om akkurat det.

Gammel 10-07-24, 10:17   #88
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Åh, så utrolig leit at det skal krølle seg til med hengeren. Jeg var så klar for å lese reisebrev med henger. Krysser fingrene på at noen på magisk vis klarer å fikse lysene.

Håper iherdig å kunne skrive reisebrev fra tur med henger.

Han skal få feilsøke og bytte evt sikringer først, går ikke det så ringer vi er verksted øst på (dit vi reiser altså) og har "ingen verksteder hjemme hadde tid så vi er bokstavelig talt på vei til et verksted med time xx-dato (mekomomen nær svigermor kan ifølge nettsiden muligens ha tid denne uken) for å få der fikset" som forklaring på hvorfor vi kjører med en henger som ikke har kjørelys.

Aller helst er der bare en sikring som mannen bytter i formiddag, men jeg tviler litt.
Vi får se. Han er på vei til Biltema nå.

Gammel 10-07-24, 13:41   #89
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, nå fikk jeg flashback til gamle dager (førti år sia ) da noe vitalt og viktig gjerne havarerte fjorten dager før ferie, - og man fikk ringt inn hastebestilling til Söderströms eller Biltema (begge i Sverige, å kjøpe deler til Saab'en i Norge var for dyrt). Så gikk de første feriedagene med til å reparere, eller gjerne låne bil av kompiser og kjøre til Tromsø for å hente delene straks de var kommet seg gjennom tollen (kontakter, kontakter....) så man slapp ytterligere venting på postgang.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-24, 17:09   #90
Malama

Malama sin avatar

Standard

Vi har offisielt gitt opp å få orden på den nå, men er i kontakt med et verksted på første feriedestinasjon og håper de kan se på bilen.

Vi har blink, rygge og bremselys så det viktigste er jo på plass. Mannen liker det slett ikke, men ingen verksteder her her tid så da kjører vi tilber verksted som har tid. Det er bare litt langt borte.

Gammel 10-07-24, 19:35   #91
lego
bygger

lego sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
lego er litt kullego er litt kul
Standard

Siden nesten alle lys virker - har dere prøvd å skru på lysene på bilen manuelt. Ikke la den ordne automatisk?

lego er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-24, 19:41   #92
Malama

Malama sin avatar

Standard

Ja, på automatisk virker lite, på manuell på virker altså mye, men ikke dette siste.

Heller nesten mot ny bil. Men ikke før vi drar på ferie i morgen formiddag.

Så jeg har begynt å laste i hengeren og så får vi bare satse på et verksted øst på eller i verste fall fra den med hjem og ha ny bil innen neste ferie.

Ikke optimalt. Slett ikke optimalt.

Gammel 10-07-24, 20:42   #93
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sleng på en rød sykkellykt?

Gammel 10-07-24, 20:48   #94
Malama

Malama sin avatar

Standard

Vurdert noe slikt, kanskje

Gammel 10-07-24, 21:23   #95
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Sleng på en rød sykkellykt?

Skulle til å foreslå det samme.

Og så ville jeg prøvd med adapter til kontaktene.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-24, 22:01   #96
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg håper det ordner seg raskt for dere.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-07-24, 00:04   #97
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

God ferie!

Gammel 11-07-24, 00:23   #98
Malama

Malama sin avatar

Standard

Som min far påpekte når jeg snakket med ham
Loven sier ikke at det må være originale lys, bare at det skal være røde baklys. Så derved tenker jeg vi kjøper et par sykkel-baklykter og fester enten på de "veltebøylene" sommer i høyde med de andre lysene eller på klemmene til baklemmen (som altså kan felles ned og derfor er festet med sånne klemmer)

Derved er vi etter loven innafor. Og forsøker nå fortsatt p få bilen fikset enten på ferie eller etter, men vi har bremselys, blinklys, ryggelys og kjøper røde baklys så da blir det så bra så.

Jeg har begynt å pakke i hengeren. Den er ikke full enda og ingenting er i bilen enda. Det gjenstår alt av klær og litt annet så vi skal nok få fylle opp mer altså, men enn så lenge ingen plassproblemer i alle fall.

Kjører i morgen en stund utpå dagen når alt er ordnet. Venter på litt klesvask som skal bli tørr, også må mannen pakke. Han bare prioriterte fotballkampen først.

Men nå kjenner jeg at jeg gleder meg til ferien.

Det kan muligens om været ikke blir for ubrukelig, mer camping enn jeg hadde håpet på. For rett og slett, både svigermor og svigerfar har såpass mye andre planer at det blir langt færre dager med dem enn vanlig. Men vi får se hva været tilsier, om det blir bytur eller camping eller begge deler.

Eldstemann som da jeg snakket med ham i morges svarte "ferie skjer ikke, jeg vil ikke være med, har ikke vært lenge nok hjemme enda etter speiderleir" har etter en god prat og forklaring med kalender om besteforeldre som reiser hit og dit, faktisk pakket ferdig alt utenom toalettsaker.

Og vi har så god plass!!!!

Gammel 18-07-24, 14:38   #99
Malama

Malama sin avatar

Standard

Etter et stopp hos svigers er nå hengeren lastet opp og vi er på vei mot campingferie

Gammel 26-07-24, 06:52   #100
Malama

Malama sin avatar

Standard

Konklusjon er at å kjøre med henger er ikke vanskelig. Vi merker den, i forbindelse med akselerasjon f.eks, det er tyngre. Men det er ikke vanskelig.

Å rygge rett bak er bare å kjøre sakte og ha tunga beint i munnen, men jeg har ikke lyst å rygge den opp til huset med det første. Lang, smal oppkjørsel med naboens lave markant og blomsterbed på ene siden og en høy murkant på den andre. Liker ikke rygge bilen opp heller, men der går jo.

Rygge og svinge og få den til å havne der jeg vil, type inn mellom garasjen og huset til svigermor, der trenger jeg mye mer øving. Prinsippet om å svinge andre veien enn jeg vil er greit og selv om jeg tidvis bommer så er det greit det. Men å få den til å treffe der jeg vil...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:17.