Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Miraklet i Gullspång

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-24, 15:20   #21
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miraklet i Gullspång

Altså. Kan vi ikke si at dersom man leser denne tråden bør man ha sett filmen?
Det aller siste på rulleteksten er jo helt fullstendig koko!! Det hørtes ikke ut som ironi eller noe.

Jeg fikk egentlig mest sympati for Olaug en stund, når hun ene søsten gikk over i sniping. Men på slutten virker jo Olaug veldig ... tja kald og ufin. Hevet seg selv over med intelligens og over de andres oppvekstvilkkår.

Jeg har så mange spørsmål! Rundt dødsfallet, fødselsattesten, dårsattesten, pillene - ALT!

Hva ville egentlig de to søstrene med dokumentaren i utgangspunktet? Hvorfor takket maria ja til å lage dokumentar kun basert på den første informasjonen i filmen - den er jo ikke sååå spesiell?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-24, 15:30   #22
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Altså. Kan vi ikke si at dersom man leser denne tråden bør man ha sett filmen?
Det aller siste på rulleteksten er jo helt fullstendig koko!! Det hørtes ikke ut som ironi eller noe.

Jeg fikk egentlig mest sympati for Olaug en stund, når hun ene søsten gikk over i sniping. Men på slutten virker jo Olaug veldig ... tja kald og ufin. Hevet seg selv over med intelligens og over de andres oppvekstvilkkår.

Jeg har så mange spørsmål! Rundt dødsfallet, fødselsattesten, dårsattesten, pillene - ALT!

Hva ville egentlig de to søstrene med dokumentaren i utgangspunktet? Hvorfor takket maria ja til å lage dokumentar kun basert på den første informasjonen i filmen - den er jo ikke sååå spesiell?

Altså, det er jo ganske spesielt at de "snubler" over den mulige halvsøstra de ikke visste at de hadde, helt tilfeldig på et veldig lite sted sør i Sverige, når de opprinnelig kommer fra Nord-Troms. Hvorfor havnet de akkurat der? Og at de (religiøse) søstrene legger mye vekt på de bildene på kjøkkenet i leiligheta, som gjorde at de kom i kontakt med akkurat den damen som var utrolig lik søstera, gjør det ekstra spesielt. Så jeg skjønner at hun ville lage en historie, men at hun startet med et ganske annet utgangspunkt. At det kanskje startet som en litt mystisk, men samtidig hyggelig liten gladsak, som en slags krysning mellom Åndenes makt og Tore på Sporet. Krydret med at personlighetene er såpass spesielle som de er. Men så ballet det på seg til å bli ganske utrivelig og dårlig stemning, kombinert med et mulig mord, og endte opp som en absurd langfilm. Det kan hun umulig ha sett for seg da hun startet.

Sist redigert av My : 05-06-24 kl 15:44.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-24, 15:36   #23
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, enig i det, og hvorfor eide Olaug en (ikke så fancy) leilighet i Gullspång, det fikk vi aldri vite.Jeg fikk ikke inntrykk av at hun var tilknyttet Sverige på noe annet vis senere i filmen. Og de tre bildene virket ikke som hennes stil ellers, når vi ser henne der hun bor på slutten av filmen.

Finnes det ikke mer enkle måter å distansere seg fra en familie på enn å forfalske blodprøver? Da er du ganske psykopat (og kyndig).

Gammel 05-06-24, 15:40   #24
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg så den på lørdagskvelden og ble mildt sagt overraska. Veldig spesiell! Men jeg ble utrolig trøtt på slutten så jeg vil gjerne være med å drodle om hendelsene.

Gammel 05-06-24, 15:45   #25
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, enig i det, og hvorfor eide Olaug en (ikke så fancy) leilighet i Gullspång, det fikk vi aldri vite.Jeg fikk ikke inntrykk av at hun var tilknyttet Sverige på noe annet vis senere i filmen. Og de tre bildene virket ikke som hennes stil ellers, når vi ser henne der hun bor på slutten av filmen.

Finnes det ikke mer enkle måter å distansere seg fra en familie på enn å forfalske blodprøver? Da er du ganske psykopat (og kyndig).

Det var vel derfor bildene var på kjøkkenet, i følge henne selv. De passet ikke inn i stua. Og det var sikkert en grunn til at hun lot dem være igjen. Nei, jeg fikk heller ikke med meg hvorfor hun hadde leilighet der, mulig de sa det i starten av filmen? Er enig i at det er en del merkelige hull i den historien. Men det er ganske fantastisk hvordan filmskaperen får de involverte til å snakke åpent og være troverdige foran kamera, i en så krevende sak.

Sist redigert av My : 05-06-24 kl 15:55.
Gammel 05-06-24, 15:46   #26
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Merkelige greier fra ende til annen. Og mange løse tråder. Kanskje det må komme en oppfølger.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-24, 17:10   #27
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Er familien læstadianere, forresten?

Sist redigert av Karamell : 05-06-24 kl 19:31.
Gammel 05-06-24, 18:37   #28
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Er famiien læstadianere, forresten?

De fleste sterkt religiøse i det området er jo det, men da jeg var barn og bodde i landsdelen, så man hvor det bodde læstadianere fordi de ikke hadde "lov" til å ha gardiner, potteplanter eller pyntegjenstander. Så vinduene var helt tomme. Og her var det både gardiner og potteplanter. Men de reglene kan det jo ha blitt lempet mye på siden jeg var barn, som tross alt er noen år siden. Og jeg må innrømme at jeg ikke er oppdatert på utviklingen i læstadianermiljøet de siste 40 årene.

Gammel 05-06-24, 19:51   #29
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns de var for "glade" til å være læstadianere. :fordomsfull: Tenker spesielt på når en av dem synger og kjører bil.

Hvorfor Gullspång? Det er like utenfor Mariestad, og der er det massevis av Tromsø- og Troms-folk som har bosatt seg de siste årene. En periode var det mange som flytta ned dit når de ble pensjonister. Billige boliger var trekkplasteret, tror jeg. Pluss mange kjentfolk etterhvert.
Så det er ikke noe tilfeldig hvilket-som-helst-sted.

Kari og mannen bodde/bor fast der nede, har jeg sett i en avis.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-24, 19:57   #30
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Ja, Kari bodde jo der da May brakk halebeinet og ville kjøpe hus der.

Gammel 05-06-24, 19:59   #31
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

https://www.itromso.no/nyheter/i/QxQ...omso-i-sverige

https://www.aftenposten.no/norge/i/4...roms-i-sverige

Sitat:

Lykken er en treroms i Sverige

Norske pensjonister bytter ut hus og hage i Norge med blokk- leilighet i nabolandet. Der fristes de av svenske priser og norske naboer.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-24, 20:18   #32
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

De fleste sterkt religiøse i det området er jo det, men da jeg var barn og bodde i landsdelen, så man hvor det bodde læstadianere fordi de ikke hadde "lov" til å ha gardiner, potteplanter eller pyntegjenstander. Så vinduene var helt tomme. Og her var det både gardiner og potteplanter. Men de reglene kan det jo ha blitt lempet mye på siden jeg var barn, som tross alt er noen år siden. Og jeg må innrømme at jeg ikke er oppdatert på utviklingen i læstadianermiljøet de siste 40 årene.

Kan oppdatere med at nå er det lov med gardiner, potteplanter og en og annen pyntegjenstand.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-24, 20:24   #33
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Og bilder med frukt.

Gammel 05-06-24, 21:13   #34
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jeg liker forresten hvordan filmskaperen holder seg konsekvent til formatet, til å kun "observere" og fokusere på å få fram menneskene og personlighetene, og la dem fortelle og forme sin egen historie uten innblanding. At hun ikke selv begynner å gjøre undersøkelser eller påvirke det som skjer, ved å for eksempel kreve ny DNA-test, kontakte eksperter eller grave mer i personenes (spesielt Olgas og Litas) bakgrunn. Det er de involverte selv som står for alle undersøkelsene, så mye som de selv ønsker og får til, og formidler det de selv ønsker. Filmskaperen verken prøver å bekrefte eller avkrefte det noen av dem sier. Den eneste gangen hun reagerer er vel på responsen deres på DNA-test nr 2., da høres hun faktisk irritert ut. Men det er tydelig at det er ment å være en film, ikke en reportasje laget av en journalist.

Sist redigert av My : 05-06-24 kl 21:22.
Gammel 05-06-24, 21:16   #35
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Google tok meg til et sted som er bannlyst på FP.

Men jeg synes det er en del gode poeng om hullene i filmen her. Jeg har lest de fire sidene som vises for meg her: https://forum.kvinneguiden.no/topic/...A5ng/#comments

Gammel 05-06-24, 21:37   #36
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi fikk vel egentlig svaret på hvem som hadde tuklet med DNA-testen da vi hørte den siste beskjeden på telefonsvarer til filmskaperen, som vi hørte etter rulleteksten ..? Den gjorde det for min del, i hvert fall.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-24, 21:41   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Google tok meg til et sted som er bannlyst på FP.

Men jeg synes det er en del gode poeng om hullene i filmen her. Jeg har lest de fire sidene som vises for meg her: https://forum.kvinneguiden.no/topic/...A5ng/#comments

Njæ, syns det heller virker som de ønsker seg en helt annen type film.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-24, 21:44   #38
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Det er flere som sier at den millitærhistorien hennes heller ikke henger på greip. For det første det hun sier om å drepe, for det andre at hun aldri har vist frem fødselsattest tidligere, og i den lenken er det noen som har slektsforsket dem litt, og det er visst mye hun egentlig antageligvis vet fra før.

Og så er det de to reiligisøe søstrene da. Kan de har misforstått den første DNA-testen (som visst ikke var en blodprøve (spytt?), og sett "slektskap" og enkt familie?

Men dette tar jo kaka da! (I tillegg til aller siste telefonmelding). (Se vedlagt bilde)

Fra KG:

Sitat:

Nordlys og Oppland Arbeiderblad 12. april i år, Fredriksstad Blad 13. april. Helt garantert bare for å pisse off søstrene!!

Vedlagte bilder
Filtype: png Skjermbilde 2024-06-05 214319.png (125,9 KB, 116 visninger)

Gammel 05-06-24, 21:59   #39
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Njæ, syns det heller virker som de ønsker seg en helt annen type film.

Nettopp. Maria Fredriksson er ikke en gravejournalist, hun er filmregissør. Hun lar hovedpersonene eie sin egen historie, og prøver ikke å komme til bunns i hva som er fakta. Det er ikke en slik film. (Altså da snakker jeg om de som kritiserer henne for å gjøre en dårlig jobb). Så hvis Olga sier at hun har en millitær karriere, så er poenget å formidle at hun sier det, og hvordan hun sier det. Ikke å finne ut om det er sant. Det overlater hun til seerne å undre seg over, slik vi gjør nå. Jeg liker det.

Sist redigert av My : 05-06-24 kl 22:35.
Gammel 05-06-24, 23:05   #40
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Jeg liker svar.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:48.