|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Miraklet i GullspångAltså. Kan vi ikke si at dersom man leser denne tråden bør man ha sett filmen?
![]() |
#22 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Miraklet i Gullspång
Altså, det er jo ganske spesielt at de "snubler" over den mulige halvsøstra de ikke visste at de hadde, helt tilfeldig på et veldig lite sted sør i Sverige, når de opprinnelig kommer fra Nord-Troms. Hvorfor havnet de akkurat der? Og at de (religiøse) søstrene legger mye vekt på de bildene på kjøkkenet i leiligheta, som gjorde at de kom i kontakt med akkurat den damen som var utrolig lik søstera, gjør det ekstra spesielt. Så jeg skjønner at hun ville lage en historie, men at hun startet med et ganske annet utgangspunkt. At det kanskje startet som en litt mystisk, men samtidig hyggelig liten gladsak, som en slags krysning mellom Åndenes makt og Tore på Sporet.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 05-06-24 kl 15:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Miraklet i GullspångJa, enig i det, og hvorfor eide Olaug en (ikke så fancy) leilighet i Gullspång, det fikk vi aldri vite.Jeg fikk ikke inntrykk av at hun var tilknyttet Sverige på noe annet vis senere i filmen. Og de tre bildene virket ikke som hennes stil ellers, når vi ser henne der hun bor på slutten av filmen.
![]() |
#24 |
søt
![]() Sv: Miraklet i GullspångJeg så den på lørdagskvelden og ble mildt sagt overraska. Veldig spesiell! Men jeg ble utrolig trøtt på slutten så jeg vil gjerne være med å drodle om hendelsene.
![]() |
#25 |
Semiaktiv
Det var vel derfor bildene var på kjøkkenet, i følge henne selv. De passet ikke inn i stua. Og det var sikkert en grunn til at hun lot dem være igjen. Nei, jeg fikk heller ikke med meg hvorfor hun hadde leilighet der, mulig de sa det i starten av filmen? Er enig i at det er en del merkelige hull i den historien. Men det er ganske fantastisk hvordan filmskaperen får de involverte til å snakke åpent og være troverdige foran kamera, i en så krevende sak.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 05-06-24 kl 15:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Semiaktiv
De fleste sterkt religiøse i det området er jo det, men da jeg var barn og bodde i landsdelen, så man hvor det bodde læstadianere fordi de ikke hadde "lov" til å ha gardiner, potteplanter eller pyntegjenstander. Så vinduene var helt tomme. Og her var det både gardiner og potteplanter. Men de reglene kan det jo ha blitt lempet mye på siden jeg var barn, som tross alt er noen år siden.
![]() |
#29 |
heimføing
|
![]() Sv: Miraklet i GullspångJeg syns de var for "glade" til å være læstadianere. :fordomsfull: Tenker spesielt på når en av dem synger og kjører bil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
heimføing
|
![]() Sv: Miraklet i Gullspånghttps://www.itromso.no/nyheter/i/QxQ...omso-i-sverige
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kan oppdatere med at nå er det lov med gardiner, potteplanter og en og annen pyntegjenstand. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Semiaktiv
![]() Sv: Miraklet i GullspångJeg liker forresten hvordan filmskaperen holder seg konsekvent til formatet, til å kun "observere" og fokusere på å få fram menneskene og personlighetene, og la dem fortelle og forme sin egen historie uten innblanding. At hun ikke selv begynner å gjøre undersøkelser eller påvirke det som skjer, ved å for eksempel kreve ny DNA-test, kontakte eksperter eller grave mer i personenes (spesielt Olgas og Litas) bakgrunn. Det er de involverte selv som står for alle undersøkelsene, så mye som de selv ønsker og får til, og formidler det de selv ønsker. Filmskaperen verken prøver å bekrefte eller avkrefte det noen av dem sier. Den eneste gangen hun reagerer er vel på responsen deres på DNA-test nr 2., da høres hun faktisk irritert ut. Men det er tydelig at det er ment å være en film, ikke en reportasje laget av en journalist.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 05-06-24 kl 21:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Miraklet i GullspångGoogle tok meg til et sted som er bannlyst på FP.
![]() |
#36 |
Peppy!
|
![]() Sv: Miraklet i GullspångVi fikk vel egentlig svaret på hvem som hadde tuklet med DNA-testen da vi hørte den siste beskjeden på telefonsvarer til filmskaperen, som vi hørte etter rulleteksten ..? Den gjorde det for min del, i hvert fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Glamorøs
|
Njæ, syns det heller virker som de ønsker seg en helt annen type film.
![]() |
#38 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Miraklet i GullspångDet er flere som sier at den millitærhistorien hennes heller ikke henger på greip. For det første det hun sier om å drepe, for det andre at hun aldri har vist frem fødselsattest tidligere, og i den lenken er det noen som har slektsforsket dem litt, og det er visst mye hun egentlig antageligvis vet fra før.
![]() |
#39 |
Semiaktiv
Nettopp. Maria Fredriksson er ikke en gravejournalist, hun er filmregissør. Hun lar hovedpersonene eie sin egen historie, og prøver ikke å komme til bunns i hva som er fakta. Det er ikke en slik film. (Altså da snakker jeg om de som kritiserer henne for å gjøre en dårlig jobb). Så hvis Olga sier at hun har en millitær karriere, så er poenget å formidle at hun sier det, og hvordan hun sier det. Ikke å finne ut om det er sant. Det overlater hun til seerne å undre seg over, slik vi gjør nå. Jeg liker det.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 05-06-24 kl 22:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|