Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Kjøpe ny bil, men hva da? Leaf? Id3? Kona?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-24, 11:42   #1
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Kjøpe ny bil, men hva da? Leaf? Id3? Kona?

Jeg er nyseparert og sitter igjen med en gammel opel vectra fra 2006/2007. Den har rust, frieksos, konk aircon og generelt er en gammelbil. Frieksosen kan jeg fikse for 3000 da og den ble EU-godkjent på begynnelsen av året. Den må imidlertid ha nye vinterdekk til vinteren om jeg skal ha den.

Jeg bor på landet og er helt avhengig av bil. Det er null kollektivtilbud der vi bor.

Jeg er så i tvil om hva jeg skal gjøre. Jeg har har ikke en halv mill å bruke på bil. Jeg står mellom å kjøpe på nye vinterdekk og fikse frieksosen og så be til bilguden om at den går et år eller to til. Men dette vet man jo virkelig aldri. Den er ikke akkurat tipp topp.

Alternativene jeg har sett på er å kjøpe bil til MAKS 350 000. Aller helst noe mindre. Det er også egentlig et poeng for meg å kjøpe bil gjennom lokal forhandler for da fikser de liksom alt for meg om noe går i stå. Jeg har sett på typ Leaf (den med lengst rekkevidde) og Id3 som er et par år. Da har den igjen noe garantitid og er fremdeles ganske ny bil. Jeg har lader montert i garasjen, men eksen har den gamle elbilen. Det er billigere å kjøre strøm, men lån til innkjøp er jo dyrt.

Jeg har også sett på mulighetene for å kjøpe ny Leaf. Jeg kan liksom få en helt ny leaf for prisen av en fire år gammel id4. Nå vet jeg at det er to helt ulike biler altså. Hyundai Kona ser jeg det er en del som ligger til salgs, men har hørt at ikke alle er så fornøyd med den. Fordelen med volkswagen eller Nissan er at jeg har lokale forhandlere med god service.

Jeg er ikke så interessert i bil og vil ha noe som er forutsigbart til en rimelig nok penge.

Hva ville du gjort?

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-24, 11:55   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.061
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe ny bil, men hva da? Leaf? Id3? Kona?

Hvis du skal kjøpe elbil, må du ha gjort en nøye vurdering av hvilken rekekvidde du trenger. Vi hadde Leaf før, og har Id4 nå, og det er virkelig enorm forskjell på rekkevidden. Hvis man bare småkjører i byen, så spiller det jo ingen rolle. Men hvis du med jevne mellomrom kjører lengre strekninger, så er det mye hjelp i en bil med god rekkevidde.

Jeg likte egentlig leafen bedre enn Id4, men det er også fordi jeg har kjørt så altfor lite med den "nye" bilen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-24, 12:02   #3
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe ny bil, men hva da? Leaf? Id3? Kona?

Rekkevidde leaf 62 kwh er på 38,5. Sommeren vel og merke.

Det er klart at rekkevidde også påvirker pris mye. Det er ikke aktuelt med Leafen som har kort rekkevidde. Det er aller mest småkjøring, men veldig greit å kjøre t/r byen uten å måtte lade.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-24, 12:30   #4
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.816
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjøpe ny bil, men hva da? Leaf? Id3? Kona?

Har hatt min leaf siden 2015 og vurderer å bytte til en ny ila året, så ser at det stadig er kampanjer og den er meget prisgunstig.
Veldig fornøyd med Leaf'en, utrolig økonomisk og lettvint bil!

Galathea er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-05-24, 12:47   #5
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.884
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe ny bil, men hva da? Leaf? Id3? Kona?

Vi har kona og er superfornøyd, men det er årets modell da.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-24, 12:52   #6
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.022
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe ny bil, men hva da? Leaf? Id3? Kona?

Jeg har hatt min siden 2012 og skal fikse den opp for 20 000 slik at jeg har den to år til. Jeg skal da kjøpe en bil som nok er et par år gammel for å få den rimeligere. Jeg ville kjøpt en leaf med god rekkevidde fordi de er gode å kjøre. Kona synes jeg er for massiv, men god å kjøre. Men aller helst vil jeg ha en Suzuki Swift.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-24, 21:55   #7
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.584
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøpe ny bil, men hva da? Leaf? Id3? Kona?

Lånte en id3 forleden da min var på service. Den var god å kjøre.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-24, 22:02   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe ny bil, men hva da? Leaf? Id3? Kona?

Jeg er ekstremt fornøyd med vår Kia E-Niro. Den har rekkevidde på over 500. Vår er vel ca 6 år nå og kostet 409000 ny, men jeg skal vedde på at det er mulig å få tak i en langt billigere bruktbil.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-05-24, 22:07   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.668
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe ny bil, men hva da? Leaf? Id3? Kona?

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Rekkevidde leaf 62 kwh er på 38,5. Sommeren vel og merke.

Det er klart at rekkevidde også påvirker pris mye. Det er ikke aktuelt med Leafen som har kort rekkevidde. Det er aller mest småkjøring, men veldig greit å kjøre t/r byen uten å måtte lade.

Hvor langt er det? Vi har en e-golf fra 2017, og er superfornøyde med den. Særlig bagasjeplassen, og bakseteplassen. På sommeren kommer vi oss hjem fra hytta (250 km-ish) uten å lade. Men det betyr mye om det er mye stigning eller ikke, så på veien til må vi lade en gang.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-24, 23:42   #10
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.483
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe ny bil, men hva da? Leaf? Id3? Kona?

Jeg har en 2018 Leaf 40 kW. Jeg digger bilen, men vær obs på at selv de helt nye bilene har chademo-ladeplugg. Den gamle typen. Det er chademo-hurtigladere rundt om, men veldig mange færre enn CCS-ladere. Og færre blir det sikkert, i og med at CCS er etablert som standard.

Bilen min har kjørt 270 km med 10 % igjen på batteriet under ideelle forhold.

I 30 minus, med skistativ på taket og delvis på motorvei så var rekkevidden 100 km. Jeg planlegger med 150 km på vinteren og 200 på sommeren. Men jeg har ikke det største batteriet.

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-05-24, 00:32   #11
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.980
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe ny bil, men hva da? Leaf? Id3? Kona?

Vi kjøpte brukt Leaf for et par, tre år siden. Den er fra 2019 tror jeg. Betalte 180.000,-.

Først de pluss-ish sidene: Den er ok å kjøre. Den er rimelig. Rommer endel.
Kjipe sider: Plæstik-fantæstic. Det er litt for lett å ødelegge ting, for det tåler jo ikke noe særlig når alt er av plast. Vi har i hvert fall aldri opplevd det før med noen av våre andre biler (alle europeiske merker). Og det er ALLTID noe som må byttes av deler når den er på service (den hadde gått rundt 50.000 da vi kjøpte den, og nå har den nok kanskje gått 60.000 og noe?). Det er vår første elbil, men vi ble fortalt av "alle" at det er liksom ikke noe som må byttes av deler på en elbil mot for en fossilbil. Det stemmer ikke i vårt tilfelle i hvert fall, men når det er sagt så har vi jo venner og bekjente som er kjempefornøyd med Leaf. Vi har kanskje bare fått en "mandagsmodell"?
Bilen er grei-ish altså, og kjørekomforten er som sagt ok. Den får oss fra A til B, men vi er glade for at det ikke er den eneste bilen vår. Men vi er veldig samstemte på at vi ikke kommer til å kjøpe Nissan igjen.

Elbil er supert og merkes godt at utgiftene til drivstoff går ned, så det kan anbefales. Nå føles det egentlig som om verkstedsutgiftene våre har gått betraktelig opp, men igjen; det er mulig det er tilfeldig for vi kjenner flere som ikke opplever det samme.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-24, 00:40   #12
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe ny bil, men hva da? Leaf? Id3? Kona?

E-golfen blir akkurat for kort,men søstersen har den og den er god å kjøre. Har spurt om tilbud på lån i banken og fått kampanjetilbud på leaf connecta. Så får vi se

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-24, 00:48   #13
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.980
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe ny bil, men hva da? Leaf? Id3? Kona?

En venninne fikk kjempetilbud på en MG med helt utrolig lav rente. Det utgjorde MYE penger i sluttregnestykket. Virker som det er kamp om bilkundene om dagen, for det selges vel lite bilder i disse dyrtider. Så du kan nok få gode tilbud rundt om

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-24, 11:28   #14
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe ny bil, men hva da? Leaf? Id3? Kona?

Jeg tror det blir en ny leaf 62 kwh.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-24, 22:50   #15
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.475
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjøpe ny bil, men hva da? Leaf? Id3? Kona?

Jeg har leaf 2015, 24 kwh og tenker at min neste bil er en Hyundai Kona 2020 eller nyere med 64kwh. Har mange som har den som er kjempefornøyde.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-24, 23:05   #16
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.584
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøpe ny bil, men hva da? Leaf? Id3? Kona?

Naboen i 80-årene er på sin andre Kona, så tydelig at de er fornøyde.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-24, 23:16   #17
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe ny bil, men hva da? Leaf? Id3? Kona?

Leaf kjøpt!

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-24, 08:48   #18
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.584
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøpe ny bil, men hva da? Leaf? Id3? Kona?

Gratulerer!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no