Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd #17

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-24, 11:06   #741
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråd #17

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Det er jo ikke så rart at folk sauser dette sammen. Man skal være godt inne i byråkratiets hemmelige ganger for å ha full oversikt over dette.

Og likevel er det ikke så rent få som uttaler seg svært så bastant, som om de hadde den hele og fulle oversikten.

Det er ellers ikke veldig mystisk og hemmelig at universitetene og sykehusene er statlige, at fylkeskommunen eier de videregående skolene, at Statens Vegvesen har ansvar for fylkes- og europavegene (også når de går gjennom en by) og at mange av museene drives av private stiftelser. Folk ser ei gravemaskin, og tenker "Kommunen - dette har de råd til!".

Gammel 25-02-24, 12:22   #742
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sist min jobb dro på seminar, så var spahotell det billigste valget. Enig i at hotell og robek er dårlig kombo, men at spahotell per default er sløseri er jeg ikke enig i.

Gammel 25-02-24, 12:56   #743
lego
bygger

lego sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
lego er litt kullego er litt kul
Standard

Sitat:

Det er ellers ikke veldig mystisk og hemmelig at universitetene og sykehusene er statlige, at fylkeskommunen eier de videregående skolene, at Statens Vegvesen har ansvar for fylkes- og europavegene (også når de går gjennom en by) og at mange av museene drives av private stiftelser. Folk ser ei gravemaskin, og tenker "Kommunen - dette har de råd til!".

Ny felle fra 2020, Statens vegvesen har bare ansvar for riks- og europaveg. Fylkene overtok ansvar for fylkesvegene.

Dog er det mange som ikke er klar over eller tenker på om de er på fylkes- eller riks- eller kommunal veg.

lego er ikke aktiv  
Gammel 25-02-24, 13:05   #744
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det er jo faktisk slik at de som er ansatt i en fylkeskommune eller kommune også trenger møtes på avdelingssamlinger eller dra på kompetansehevingstiltak innimellom. Hvis det skal være LITT attraktivt å jobbe der liksom. Hvis det blir ordentlig tragisk å jobbe der, så vil de beste forsvinne, og da blir de dårligste igjen til å drive kommunen. Litt viktig å huske på, og som nevnt så er ikke spahotellet nødvendigvis så dyrt. Som regel så velger kommuner det billigste alternativet på slikt, for det MÅ de i henhold til innkjøpsreglementet.

Gammel 25-02-24, 13:12   #745
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Det er omtrent som når fagforeningen skal samles (medlemmer over hele landet i samme selskap), så er det billigere å ha samlingen på Kiel-fergen t/r enn på et hotell med en overnatting. Det er faktisk halve prisen inkludert all mat.

Gammel 25-02-24, 13:38   #746
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Det er jo faktisk slik at de som er ansatt i en fylkeskommune eller kommune også trenger møtes på avdelingssamlinger eller dra på kompetansehevingstiltak innimellom. Hvis det skal være LITT attraktivt å jobbe der liksom. Hvis det blir ordentlig tragisk å jobbe der, så vil de beste forsvinne, og da blir de dårligste igjen til å drive kommunen. Litt viktig å huske på, og som nevnt så er ikke spahotellet nødvendigvis så dyrt. Som regel så velger kommuner det billigste alternativet på slikt, for det MÅ de i henhold til innkjøpsreglementet.

Altså - det er mange yrker uten samlinger og hotellovernattinger. Vi betaler selv for julebord, sommerfest, kaffe og det meste annet av velferdstiltak, og det synes jeg er helt fair. Skattebetalernes penger, de bør gå til mer direkte tiltak for elever, pasienter og innbyggeres beste enn å sende ansatte på hotell. Det er skrapet økonomisk overalt, så da må man strekke pengene så godt man kan.

Gammel 25-02-24, 14:48   #747
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Der er jeg rett og slett uenig. Jeg dynes ALLE burde få kaffe, inkludert lærere og hjelpepleiere. Jeg betaler egenandel til mitt offentlige julebord, og får lite alkohol, og det er helt ok. Nylig var vi på hotell for å bli bedre kjent med nye kollegaer etter omorganisering og finne nye måter å samarbeide på. Men jeg hadde aldri giddet å ha jobben min om det ikke var rom for noe sosialt eller faglig heving. Faktisk var det noe av grunnen sist jeg byttet jobb. Folk i det offentlige har lavere lønn og ingen bonus (som det plutselig viste seg at mange av mine venner i det private har), men at det skal være litt attraktivt å jobbe der synes jeg er en selvfølge. Men det er så klart rom for ulike meninger om akkurat det.

Gammel 25-02-24, 14:57   #748
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vi betaler selv for kaffe, mat, julebord, får ikke julegaver eller alkohol, eller noen andre goder, men vi vil visst ha de beste for barna våre likevel. Det hender noen av oss får kurs da og da er vi overlykkelige om det er hotellunsj, men ofte er det en baguette.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 25-02-24, 15:05   #749
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi gjør heldigvis masse sosialt - vi bare betaler det selv og organiserer det i stor grad selv.

Det er en god del som gjør at det er tøft å jobbe i det offentlige (hovedsakelig mangel på samsvar mellom rettigheter politikerne vedtar at folk skal ha og pengene de sender med disse rettighetene), men at vi ikke får dekket slike ting, er ikke på lista over ting jeg tenker at Staten Norge trenger å fikse. Eller i hvert fall veldig langt nede på lista.

Det burde dog være likt for alle offentlige ansatte. Irriterer meg litt over kamerat i et av departementene som har flere hundretusen kroner til å arrangere julebord for.

Gammel 25-02-24, 15:44   #750
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Idag gruffer jeg over at helgen går for fort, ikke klar for mandag.
Jeg er klar for påskeferie.

Gammel 25-02-24, 15:47   #751
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Vi betaler også alt selv.

Gammel 25-02-24, 15:52   #752
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Vi betaler også alt selv.

Da er det jo ikke noe problem.

Om Kragerø kommunes ledere betaler for spahotellet selv, vil jeg ikke tro Billa hadde irritert seg over det heller. Hvis spahotellet skal dekkes av de pengene som heller kunne gått til andre etater i kommunen, så er det legitimt å irritere seg. Veldig legitimt. Man kan diskutere ting andre steder enn på hotell.

Gammel 25-02-24, 16:10   #753
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi betaler heldigvis verken kaffe, julebord eller blåtur selv. I år skal vi delta i Holemnkollstafetten for første gang, og det betaler også skolen.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 25-02-24, 17:02   #754
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, jeg har per default (!) ingenting i mot at folk i alle typer jobber, offentlig eller privat, samles og har teambuilding. Hverken til lands eller vanns. Og gjerne på hotell MED spaavdeling. Det som blir vanskelig, er når bedrifter, ELLER kommuner, styrer mot konkurs, og ikke evner å se at det DA kanskje ikke er tiden for å ikke sette tæring etter næring og heller velge kontorets møterom og baguetter fremfor restaurant og 3-retters eller hotellopphold. For meg handler det om mangel på evne til å se signaleffekten i rollen man har fått tildelt. Litt som når Kyllingstad i Norsk Industri skal uttale seg om Stein L Hansens relasjonsbyggende jaktterreng avbildet på et konferanserom overfylt av utstoppede dyrehoder.

Gammel 25-02-24, 17:27   #755
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig, Billa.

-ea- er ikke aktiv  
Gammel 25-02-24, 17:54   #756
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Men her må man ikke blande veldferdsaktiviteter/sosiale ting med kurs, konferanser, samlinger for team eller grupper med faglig innhold.

Betaler virkelig ansatte i skolen/barnehager for kurs eller samlinger i forbindelse med planleggingsdager selv?

Gammel 25-02-24, 17:55   #757
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis man reiser langt, så. Ikke hele, men en egenandel. Eventuelt (eller i tillegg) at man sier ja til å jobbe vikartimer uten betaling.

Sist redigert av Elise : 25-02-24 kl 18:11.
Elise er ikke aktiv  
Gammel 25-02-24, 18:02   #758
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Idag gruffer jeg over at helgen går for fort, ikke klar for mandag.
Jeg er klar for påskeferie.

Jeg også.

Jeg må rett nok ha 3-4 årsoppgjør til klare for revisor og singering på årsmøtene som kommer som perler på en snor rett over påske før jeg er helt klar for påskeferie.

Men bortsett fra at jeg jobb messing ikke er klar for det. Så er jeg som person egentlig veldig klar for påskeferie. Jeg trenger den og ser frem mot den.

Helgen fikk alt for fort og jeg er ikke klar for mandag

Gammel 25-02-24, 18:02   #759
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Men her må man ikke blande veldferdsaktiviteter/sosiale ting med kurs, konferanser, samlinger for team eller grupper med faglig innhold.

Betaler virkelig ansatte i skolen/barnehager for kurs eller samlinger i forbindelse med planleggingsdager selv?

Ikke når samlingene foregår på skolen og foredragsholdere kommer til oss, selvsagt. Egenandel de to gangene jeg har vært på hotellovernatting - på 23 år.

Gammel 25-02-24, 18:04   #760
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Kurs og samlinger utenfor skolens lokaler? I beste fall er de på en annen skole og da reiser vi dit for egne penger. Å dra på overnatting/reise langt uten å få det dekket 100% hadde jeg aldri akseptert. Det er helt uforståelig for meg at noen gjør det. Jeg betaler ikke for å jobbe.

Jeg var på kurs i et annet land nettopp, men det ble finansiert av Erasmus+.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:09.