Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kommune vil kun motta flyktninger fra Ukraina

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-24, 22:42   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kommune vil kun motta flyktninger fra Ukraina

Der var det så mye at jeg ikke vet om jeg orker å ta det seriøst engang. Men barn av flyktninger får altså ikke IOP med mindre de har en vedvarende lærevanske som gir dem rett på spesialundervisning. Å ha et annet morsmål enn norsk er ikke i den kategorien.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-24, 22:56   #2
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men barn av flyktninger får altså ikke IOP med mindre de har en vedvarende lærevanske som gir dem rett på spesialundervisning. Å ha et annet morsmål enn norsk er ikke i den kategorien.

Det jeg tenkte på var de generelle problemene som flyktninger har (
https://www.helsedirektoratet.no/vei...kiske-lidelser )

Og det er ikke rart at det er slik. Hele poenget med å ta inn flyktninger er jo nettopp livsforholdene deres. Men at det oppleves som vanskelig for kommunene er vel denne tråden et eksempel på?

Igjen: Jeg mener Norge skal ta inn flyktninger, men jeg tror det vil være lurt å planlegge for at det blir utfordrende på mange plan - også skole.

Gammel 16-02-24, 23:11   #3
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det Drammen gjør er selvsagt reinspikka rasisme - alle, eller ingen.
Samtidig tror jegat jeg forstår hvor him vil. Vi tar ikke imot humanitære og krigsflyktninger for at de skal være en ressurs for oss, men for at vi skal hjelpe. Problemet er jo at mange kommuner ikke har verken kvalifisert mannskap og/eller økonomi til å gjøre dette. Å rosemale det kommer man ikke videre med. Flyktninger slår stort sett inn over det meste av førstelinjetjestene i en kommune, det er utfordrende å jobbe med mennesker som ikke har et språk de kan kommunisere på, der mange har alvorlige traumer, og der man har en annen kulturell og religiøs bakgrunn, og om man kommer fra miljøer med sterk mannsdominans. Jeg forstår at folk blir slitne og føler de knekker nakken, for det er så mye, og ofte får det så store ringvirkninger når man ikke får det til.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-24, 06:55   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av P.K., her.

det er utfordrende å jobbe med mennesker som ikke har et språk de kan kommunisere på

Det er svært, svært få av flyktningene vi mottar som er uten språk. Jeg skjønner at du mener at de ikke kan norsk og/eller engelsk, men du utviser noen veldig ugreie holdninger når du omtaler det på denne måten. Det er vi som mangler et felles språk, ikke de som mangler språk.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-24, 10:08   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er svært, svært få av flyktningene vi mottar som er uten språk. Jeg skjønner at du mener at de ikke kan norsk og/eller engelsk, men du utviser noen veldig ugreie holdninger når du omtaler det på denne måten. Det er vi som mangler et felles språk, ikke de som mangler språk.

Og dette er jo et nydelig eksempel på hvorfor det blir vanskelig å synliggjøre at det er krevende for en kommune å hjelpe flyktninger innenfor rammene de har. Det skal utrolig lite til før man formulerer seg feil, og det å påpeke utfordringene som følger med å ta imot flyktninger er et ENORMT minefelt.

Hvorfor i alle dager skal kommunene få mer ressurser til å takle utfordringer, hvis det bare skyldes at folka som jobber med flyktninger i kommunen har dårlige holdninger, mens flyktninger blir stortingspresidenter? Hvis man ikke kan si at det er belastende å motta flyktninger, fordi det blir så vanskelig å formulere seg riktig nok, så er det ikke rart at problemene underkommuniseres, og at overføringene aldri kommer. Av og til trenger man noen som setter ting på spissen, for å få fram budskapet tydelig nok. Og man trenger også at flere tør å si meningene sine, uten at hver setning dissekeres og misforstås med vilje, når hovedpoenget er svært forståelig.

Her sier jo folk stort sett det samme i innleggene sine. Vi kan ikke slutte å ta imot flyktninger fra resten av verden, selv om det er ressurskrevende. Da er det oss selv, og vår fordeling av ressursene vi må gjøre noe med. Vi kan ikke ha illusjoner om at det ikke skal koste, eller velge å kun ta imot de flyktningene vi tror krever minst. Måten dette budskapet formuleres på er det som skaper reaksjoner her i tråden, innholdet tror jeg egentlig alle er enige om.

Sist redigert av My : 17-02-24 kl 10:21.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-24, 21:09   #6
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil gjerne gjenta det My skrev i et tidligere innlegg:

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Og dette er jo et nydelig eksempel på hvorfor det blir vanskelig å synliggjøre at det er krevende for en kommune å hjelpe flyktninger innenfor rammene de har. Det skal utrolig lite til før man formulerer seg feil, og det å påpeke utfordringene som følger med å ta imot flyktninger er et ENORMT minefelt.

Å ta imot flyktninger er i utgangspunktet en utgift. Hadde det vært en inntekt, så hadde det aldri vært et problem å håndtere flyktninger. Men det er en utgift. En ganske stor utgift.

Så forsvinner ikke de pengene man bruker, inn i et sort hull. Klart det kan bli arbeidsplasser av det. Klart at det kan være med på å hindre fraflytting fra småkommuner (og derigjennom holde liv i lokalsamfunn). Men det er likefullt en utgift, og innimellom en ganske stor utgift. Kan vi være enige om det?

Ellers skrev Pøblis blant annet følgende

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Forøvrig så tenker jeg at flyktningepolitkkk må handle om å bidra og hjelpe de som har et akutt behov for det, og at antakelser om hva som er lønnsomt eller kostnadskrevende ikke hører hjemme i slike vurderinger.

Dette høres fint ut, men det er jo bare tull. Selvsagt må vi vurdere hvor mye dette vil koste økonomisk. Vi må jo vurdere hva vi som land har råd til å betale for, og hva vi som land og kommuner har mulighet til å håndtere samtidig som vi håndterer de innbyggerne vi allerede har. Å ta imot ti millioner flyktninger er for mye, selv for Norge. Men å ikke ta imot noen blir for lite. Et eller annet sted mellom disse ytterpunktene må antall flyktninger vi tar imot, ligge. Norge kan ikke ta imot alle flyktninger. Å tro det er naivt. Men vi kan ta imot mange!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-24, 21:25   #7
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg vil gjerne gjenta det My skrev i et tidligere innlegg:

Å ta imot flyktninger er i utgangspunktet en utgift. Hadde det vært en inntekt, så hadde det aldri vært et problem å håndtere flyktninger. Men det er en utgift. En ganske stor utgift.

Så forsvinner ikke de pengene man bruker, inn i et sort hull. Klart det kan bli arbeidsplasser av det. Klart at det kan være med på å hindre fraflytting fra småkommuner (og derigjennom holde liv i lokalsamfunn). Men det er likefullt en utgift, og innimellom en ganske stor utgift. Kan vi være enige om det?

Som jeg har skrevet et annet sted, for meg blir det feil å omtale en gruppe som enten et problem eller ikke. Alle flyktninger blir ikke en konstant utgift. Alle flyktninger er ikke en konstant utgift resten av livet.

Derfor blir det et problem for meg å skrive at flyktninger er BARE et problem. Og det er like problematisk for meg å skrive at alle mennesker med feks downs syndrom er BARE problemer.

Gammel 18-02-24, 13:08   #8
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

eg vil gjerne gjenta det My skrev i et tidligere innlegg:

J

Ellers skrev Pøblis blant annet følgende

Dette høres fint ut, men det er jo bare tull. Selvsagt må vi vurdere hvor mye dette vil koste økonomisk. Vi må jo vurdere hva vi som land har råd til å betale for, og hva vi som land og kommuner har mulighet til å håndtere samtidig som vi håndterer de innbyggerne vi allerede har. Å ta imot ti millioner flyktninger er for mye, selv for Norge. Men å ikke ta imot noen blir for lite. Et eller annet sted mellom disse ytterpunktene må antall flyktninger vi tar imot, ligge. Norge kan ikke ta imot alle flyktninger. Å tro det er naivt. Men vi kan ta imot mange!

Jeg må svare på dette. Det er jo ikke "bare tull" - det er jo det flyktningepolitikk handler om. At det koster, gjør det ikke til "bare tull" at det er et ønske om å bidra og hjelpe der man kan, som ligger bak. OG jeg har virkelig ikke noe sted sagt at vi skal ta imot 10 millioner - det er en gigastråmann som jeg har vondt for å se hvor kommer fra. hvorfor skriver du det som svar til meg?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:58.