|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#721 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten Moe
I tilfelle det ikke var klart: jeg er irritert for at disse sakene tar bort oppmerksomheten fra ekte politikk, men jeg klandrer altså de som har lurt og lurendreiet, ikke de som avslører det.
![]() |
#722 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeJeg syns liksom rekken av saker aldri tar slutt, og det er litt fortvilende at det er så mange og ulike saker blant våre rikspolitikere. Jeg er uendelig takknemlig fordi vi har medier som har gravet i disse sakene. Erna og Sindre er jo en interessant føljetong å følge, særlig denne siste runden. Det er jo strengt tatt ikke en sak for offentligheten, men i himmelens navn, kunne han ikke bare si at han var økonom med utdanning fra NHH?Jeg har jo selv gått på ring skole, og jeg kjenner ingen som har brukt ring uten å ha tatt graden. Det kuleste var en kollega som hadde arvet ring nr 100 av sin grandonkel.
![]() |
#723 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeDen ringen var toppen på kransekaka. Etter at Erna la det fram som at hun visste at han var økonom og at det bare var feilføringer. Ser du ikke at mannen din går med ring? Det hadde jeg SÅ kommentert om gemalen kom med skolering uten eksamen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#724 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeProblemet med Erna/Sindre er at terskelen for løgn verkar å vere ekstremt låg.
![]() |
![]() |
#725 |
Superaktiv
Medlem siden: May 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeNå har DN funnet at Erna har skrevet at hun er gift med en siviløkonom i en hilsen til Econa (fagforeningen for siviløkonomer) sitt jubileum i 2014. Hun bruker samme unnskyldning at det må være fordi det har stått feil i annen offentlig info. Skriver hun ikke hilsenene sine selv engang? Begynner å lure på om hun kun er gallionsfigur for Høyre? Nå er det løgn på løgn og ansvarsfraskrivelser i mente. Sitatet er: |
![]() |
![]() |
![]() |
#726 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeOops. Se der ja. Fy fader for et ektepar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#727 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeSiviløkonom er beskyttet tittel.
![]() |
#728 |
Peppy!
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten Moe
Jeg synes ikke det er like ille. Man er jo ikke autorisert til å utføre særskilte oppgaver på grunn av en siviløkonomtittel. Samme med sivilingeniør. Men det er uredelig, og hadde det vært i forbindelse med ansettelse så synes jeg jo det hadde vært grovt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#729 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeDet er dårlig stil og ganske flaut, men farlig er det ikke. Stor forskjell på det, synes jeg.
![]() |
#730 |
Superaktiv
Medlem siden: May 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeDet er ikke farlig, det er uærlig og det gir deg også en status du ikke helt fortjener. Han har blitt hentet inn til å gi foredrag og diverse som han muligens ikke ville fått uten den «tittelen». Også tenker jeg litt på at han har blitt i samme jobb i 26-27 år, er det fordi han vet han ikke ville fått samme muligheter på nytt eller er han bare trofast?Arbeidsgiver sa jo at de hadde fått inntrykk av at han var siviløkonom selv om det ikke var et krav for stillingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#731 |
flisespikker
|
Joda. Men det er jo mest ved ansettelse det er relevant om man faktisk er lege også. Hvis man sier på fest at man er lege for å imponere, eller signerer aviskronikker med at man er lege for å virke mer overbevisende, for å ta to tilfeldig valgte eksempler, så blir det nå mye det samme.
![]() |
#732 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er jeg veldig uenig i. Å ta i mot råd fra en falsk lege vil ha mye, mye større potensielt skadeomfang.
![]() |
![]() |
#733 |
flisespikker
|
Ja, det var mest en spøk, derfor det med «tilfeldig valgt eksempel». (Men å drive rådgivning om økonomi kan også ha ganske stort potensielt skadeomfang.)
![]() |
#734 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeJeg gikk inn for å sjekke vitnemålet mitt fra NHH 1992. Oppgaven - eller utvidet skriftlig utredning som det het den gangen - utgjorde 12 av totalt 243 studiepoeng, altså i underkant av 5 %. Jeg tror ikke jeg hadde vært noen dårligere økonom uten den oppgaven så lenge alle andre eksamener hadde vært bestått. Men jeg hadde da vært økonom og ikke siviløkonom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#735 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Jo selvsagt. Og hadde jeg droppet et par av fagene (som har null å gjøre med alle jobber jeg har hatt) på juss, så hadde jeg sikkert fint utført jobben min i dag likevel. Men jurist hadde jeg ikke vært. Det er jo ikke helt slik jobber og faglig kompetanse fungerer.
![]() |
#736 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg er også siviløkonom fra NHH (ferdig i 1999). Den oppgaven føles som en veldig lite viktig del av utdannelsen min og utgjør virkelig ingen forskjell i forhold til hvordan jeg klarer å utføre jobbene jeg har hatt. Men det er jo ikke egentlig greia. Greia er å tillegge seg selv en tittel man strengt talt ikke har. Les: juge.
![]() |
![]() |
#737 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Ja, absolutt enig. Innlegget mitt var bare ment som et innspill til viktigheten av akkurat denne oppgaven ift. om man kan være en god leder/økonom eller ikke. Jeg tror uansett at en god leder/økonom er noe man blir ETTER at man har fullført studiet, ikke ved å fullføre det. Mer enn spesifikk kunnskap man får bruk for i en jobb, lærer man en måte å tenke på, at man er i stand til løse innviklede problemer etc og deretter er det personlige egenskaper og arbeidserfaring m.v. som gjør om man blir god eller ikke. Sånn er det kanskje i mange yrker, men jeg føler kanskje særlig at det er relevant for økonomer siden utdannelsen er så bred. Vi kan jo jobbe med ekstremt mange ulike ting, vi er som poteter; Kan brukes til alt, som vi ofte hørte i løpet av studiet. Sist redigert av liefje : 08-02-24 kl 10:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#738 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Jeg ble sivilingeniør i 1996*, og synes at oppgaven jeg gjorde (et helt semester) var ekstremt lærerik først og fremst for å lære hvordan man utfører en akademisk studie og lager rapport. Selve faginnholdet, altså det spesifikke temaet, i oppgaven er helt uvesentlig for alt jeg har drevet med siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#739 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeNår det gjelder kjedelig oppgaveskriving; så synes jeg også det sier noe om utholdenhet og stamina, evne til å fullføre.
![]() |
#740 |
flisespikker
|
Kan signere alt, bortsett fra at jeg var et år før.
![]() |
|
|