Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd #17

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-24, 10:12   #301
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gruffetråd #17

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

En bekjent hadde det. Viste seg at rotfylling måtte til. Dette har sannsynligvis skjedd ifm. et fall hvor tennene fikk seg et slag. Det var først over hodet ingen problemer, men så kom det verk, ofte rundt omkring i munnen, ikke bare akkurat der slaget hadde vært, og det viste seg å være en død fortann som måtte rotfylles.

Døde tenner trenger da ikke rotfylles, i så fall er de ikke døde. Min døde fortann er vel den eneste som ikke plager meg noen gang, så den skal jeg i hvert fall ikke gjøre noe med. Selv om den er mørkere enn de andre, nettopp fordi den er død.
Verkingen som dukker opp kommer oftest i forbindelse med at jeg har spist varm fet mat. Det meste har jeg klart å identifisere og unngå, men av og til så bommer jeg. Kan det være at tynnslitt reguleringsskadd emalje reagerer mer en vanlig emalje?

Strå er ikke aktiv  
Gammel 23-01-24, 16:20   #302
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Hadde jeg kjørt så hadde jeg vært hjemme i sofaen allerede. Men bussen har akkurat kjørt. Burde vært godt over halvveis.

Gammel 23-01-24, 16:25   #303
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

irriterende folk.

Gammel 23-01-24, 17:21   #304
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Fikk nye briller for noen måneder siden, nå ser jeg ikke en dritt!

Gammel 23-01-24, 17:29   #305
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Døde tenner trenger da ikke rotfylles, i så fall er de ikke døde. Min døde fortann er vel den eneste som ikke plager meg noen gang, så den skal jeg i hvert fall ikke gjøre noe med. Selv om den er mørkere enn de andre, nettopp fordi den er død.
Verkingen som dukker opp kommer oftest i forbindelse med at jeg har spist varm fet mat. Det meste har jeg klart å identifisere og unngå, men av og til så bommer jeg. Kan det være at tynnslitt reguleringsskadd emalje reagerer mer en vanlig emalje?

Det er noe annet enn vedkommende fikk opplyst. Rotfylling er vel noe man gjør for å bevare en tann som er død, det sier også Dr. Google. Det er visst også mulig at de skal sette på krone hvis den blir misfarget, men dette er jo såklart kosmetisk.

liefje er ikke aktiv  
Gammel 23-01-24, 19:38   #306
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har bedt om pris på vinduer, med spec. Vel de likte ikke spec-en min, så de ga tilbud på andre vinduer.
Da jeg på nytt ba om oppdatert tilbud ble jeg bedt om å komme innom for å se om jeg virkelig ville ha det jeg hadde bestilt.

annemede er ikke aktiv  
Gammel 23-01-24, 20:43   #307
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er noe annet enn vedkommende fikk opplyst. Rotfylling er vel noe man gjør for å bevare en tann som er død, det sier også Dr. Google. Det er visst også mulig at de skal sette på krone hvis den blir misfarget, men dette er jo såklart kosmetisk.

Jeg har også rotfylt og da sa tannlege at definisjonen på en død tann er en tan uten rot, og da fyller ma der rota skulle vært for at tannen ikke skal falle ut.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 23-01-24, 20:45   #308
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Dr Google sier at dersom bindevevet inni tannen får en omfattende betennelse eller skade må den rotfylles, men det er ikke det som har skjedd med min tann, den rett og slett døde av at en medelev med viten og vilje pakket en stein inn i en snøball og kastet den på meg. Ulempen er at den er blitt mørk siden den er død, men akkurat den tanna gjør ikke vondt og plager meg ikke noen gang.

Strå er ikke aktiv  
Gammel 23-01-24, 22:09   #309
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg har bedt om pris på vinduer, med spec. Vel de likte ikke spec-en min, så de ga tilbud på andre vinduer.
Da jeg på nytt ba om oppdatert tilbud ble jeg bedt om å komme innom for å se om jeg virkelig ville ha det jeg hadde bestilt.

De har sikkert hatt sin andel kunder som har feks bestilt skyvedør som er 200 bred og 140 høy og fiverse feil på vi duer og slikt og derfor vil være helt sikker før en setter igang produksjon.

Isprinsessen er ikke aktiv  
Gammel 23-01-24, 22:44   #310
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

De har sikkert hatt sin andel kunder som har feks bestilt skyvedør som er 200 bred og 140 høy og fiverse feil på vi duer og slikt og derfor vil være helt sikker før en setter igang produksjon.

De har målt selv, vi vil ikke ha det på oss. Det er åpningstype det går på. Og at det IKKE skal medføre søknad om fasadeendring.

annemede er ikke aktiv  
Gammel 24-01-24, 05:25   #311
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ilandsproblemer.

Men eldstemann kom irritert sånn etter egentlig både min og hans leggetid og sa at enten er han falsk syk onsdag eller ekte syk en uke etterpå. Hva er det nå?

Jo, isbading i friluftsliv.

Ja, hva må du ha med ? Ingenting. Eller, et håndkle å skifte bak er det eneste som står. Sier han.

Min har (som backup til skulking) altså tenkt å ha med et håndkle til å skifte bak.

Mor tenker vi må ha med noe å skifte til også. Og tørrt undertøy i tilfelle noe av det blir badet med.
Og gjerne en ullgenser til å ta på etterpå?

Det aner meg at dette blir en kamp. Trolig har nok den meldingen lagt ute hele dagen altså, men det var på det tidspunktet han begynte å gjøre lekser og derved åpenhet iPaden. Og jeg har ikke tenkt å la ham skulke

Sist redigert av Malama : 24-01-24 kl 06:45.
Malama er ikke aktiv  
Gammel 24-01-24, 05:44   #312
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Ingen søvn inatt.

Gammel 24-01-24, 06:38   #313
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Når mor får lese innlegget står der faktisk også at det er lurt å bade i ulltøy og ja med varme klær til etterpå. Se der ja, det sto ikke bare håndkle. Det ante meg at denne 15 åringen som er låst på å ikke gå uti hadde lest litt selektivt. Dessuten står det at de oppfordrer flest mulig til å bli med. Så ja, han skal ha med/på ulltøy og håndkle tenker jeg.
.men det kommer trolig tørt hjem. Greit nok.

Men han skal ha det med. Og ikke skulke.

Bahh, det er bare gruff. Det er bare meg som bare.... Ønsker meg en uke uten syke unger og unger som vil bli syke og alt er selvsagt preget av at vi mer eller mindre har hatt syke unger (søstrene hans) i to uker nå, så jeg er litt mettet.

Gammel 24-01-24, 09:00   #314
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leste ikke denne før nå, Malama, men det han trenger til isbading er:

- Sitteunderlag å stå på - det gjør alt lettere
- Ha på badebukse fra start, med ullstillongs, ulltrøye, sokker og så vanlige, løse klær utenpå det
- God, ikke trang underbukse å bytte til etterpå - en ullbokser er verdens beste ting da, men ikke nødvendig
- Varme, gode ullsokker, tørre og nye til etterpå (jeg liker å beholde et par ullsokker på når jeg bader, og skifte til tørre)
- God dunjakke er sykt deilig
- Lue og gode votter

Isbading er bra for immunforsvaret, så dette blir bra!

Gammel 24-01-24, 09:04   #315
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Generelt lurt å tenke på at ingenting av det man skal ha på etterpå skal være trangt, for det er så trøblete å tre seg litt fuktig inn i trange klær. Jeg badet innimellom spontant på løpeturer på vei til jobb før, og lærte the hard way at å tre på seg kompresjonstights etter bading, kanskje er verdens MINST flatterende aktivitet. "Stappe en pølse" var assosiasjonen!)

Gammel 24-01-24, 09:12   #316
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Leste ikke denne før nå, Malama, men det han trenger til isbading er:

- Sitteunderlag å stå på - det gjør alt lettere
- Ha på badebukse fra start, med ullstillongs, ulltrøye, sokker og så vanlige, løse klær utenpå det
- God, ikke trang underbukse å bytte til etterpå - en ullbokser er verdens beste ting da, men ikke nødvendig
- Varme, gode ullsokker, tørre og nye til etterpå (jeg liker å beholde et par ullsokker på når jeg bader, og skifte til tørre)
- God dunjakke er sykt deilig
- Lue og gode votter

Isbading er bra for immunforsvaret, så dette blir bra!

Han har ikke sitteunderlag, det hadde vært lurt. Han har friluftsliv de to siste timene og vil ikke sitte hele skoledagen med ulltøy så han har med ulltøy til å skifte og har tørre klær til å ha på etterpå, men det er altså valgfritt å faktisk bli våt, og det vil han ikke så mulig alt kommet hjem tørt.

Det hadde bare vært fint med litt nerdete forberedelsestid
Ja, altså, om han hadde lest det der på dagtid kunne jeg fått disse rådene fra deg før og sendt med ham sitteunderlag. Men han gjorde lekser sent. Trassig fyr.

Og egentåsig tenåring med egne meninger som mente det sikkert sto noe annet han trengte enn et håndkle å skifte bak fordi der ikke er garderober ute i naturen.

Han har løse klær til etterpå i det minste. Litt usikker på underbokda rett nok. Men det blir neppe noe som blir vått så det er sikkert ikke til bruk.

Jaja.

Sånn går livet. Alle ungene er på skolen, ingen er hjemme med sykt barn og minste fikk beskjed om at dersom skolen må ringe får de ringe faren, det er nok tur å jobbe overtid.

Gammel 24-01-24, 09:16   #317
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Først en gladsak: En annen nabo har forbarmet seg over den forlatte katten inntil videre, så den har i allefall et foreløbig hjem. Den opprinnelige eieren er kontaktet og har sagt hun skal komme og hente den. Hun hadde en sånn halvtam unnskyldning for hvorfor hun hadde reist fra katten. (Fant den ikke da hun skulle reise...) Det gjenstår å se...

Så dagens gruff: Hadde covid i jula. Som "vanlig" (3.gangen med covid) ble jeg ikke veldig syk, men energiløsheten går søren meg ikke over. Klarer ikke stort mer enn å gå på jobb for tiden, er helt ubrukelig. :-(

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv  
Gammel 24-01-24, 09:26   #318
Malama

Malama sin avatar

Standard

Fant ikke katten når hun skulle dra faktisk. Ehh, ja.....

Jeg hadde ikke Covid i jula, men jeg er rimelig på felgen nå.

*Nesten annenhver ag med overtid og de andre dagne hjemme med sykt barn med drøyt halv dag på hjemmekontor medfører 1)Jeg er på etterskudd i forhold til de fleste frister på jobb, for fremdriftsplanen min er lagt utfra overtid 2-3 dager i uka og normaldager de andre dagene, ikke 4 timers dager. 2)Å jobbe halve dagen når jeg er hjemme med sykt barn medfører også at det syke barnet neglisjeres deler av dagen, og at jobbing også delvis skjer utover kvelden for å kompensere, så dårlig samvittighet for å ikke være der for ungene.

Kombinasjonen drar i meg i begge ender. OG denne tiden på året ER alltid slitsom (Det gjør jo noe med overskuddet å jobbe til kl 20-21-22 2-3 dager i uken i 8-10 uker. Jeg har en mann som også jobber med regnskap så han sitter på loftet hjemme og jobber til etter jeg har lagt meg. Det tærer på oss begge. Og det tærer på familielivet, alt i skulle ha snakket om og ordnet og fikset og gjort. Jeg ser jo knapt mannen. Han drar før jeg står opp. Vi spiser middag sammen som familie de dagene jeg ikke jobber overtid, og så overtar jeg ungene mens han da jobber. til etter jeg har lagt meg. De dagene jeg jobber overtid har han ofte gått på loftet innen jeg kommer hjem.

Vi er bare i uke 4. Det skal trolig holde på slik et stykke ut i mars, tidligere var det 8 uker, men jeg tror vi snakker 10 i år. Så ikke halvveis engang.

Pust.

Gammel 24-01-24, 17:39   #319
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Da jeg våknet i morges, hadde unghunden tisset en enorm dam i gangen, som så hadde trukket inn i treningsbagen min, og alt måtte vaskes og luftes.

Hun er så dårlig til å si fra når hun vil ut, og har sikkert sittet tålmodig og ventet. Men da det gikk noen forbi i gata her for et par netter siden, var det ikke måte på så mye knurring og bjeffing det skulle bli. Jeg vurderer å la henne begynne å sove i buret igjen.

Gammel 24-01-24, 20:50   #320
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har null energi! Jeg fører logg over dagsaktiviteter og form (er på avklaringstiltak) og ser at energimangelen er konstant. Jeg er så lei av å ikke orke. Det er så mye jeg ønsker å gjøre, men etter jobb og eventuelt å hjelpe Mamsen, så finnes det ikke energi igjen!

I tillegg har jeg sykt vondt i armer og skuldre i dag (litt for mye fysisk på jobb i går).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:02.