Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva lurer du på i dag? #02

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-23, 12:15   #1
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag? #02

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nei, og overvektige er ikke nødvendigvis sykelige.

Men avdeling for sykelig overvekt retter seg vel mot de som er sykelige, da, og ikke alle overvektige? (Hva nå «sykelig» betyr i denne sammenhengen. Jeg tolker det som «overvekt som gir konsekvenser i form av sykdom/sykelighet», men jeg har heller ikke peiling.) Og alle sykelig overvektige er vel ikke nødvendigvis spiseforstyrrede, så det gir jo mening å skille det?

Ja, og det My sa.

Gammel 22-12-23, 12:23   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Spiseforstyrrelse er en betegnelse på flere lidelser der tanker, følelser og handlinger i forhold til mat, kropp og vekt går utover livskvaliteten.

Dette er definisjonen på en spiseforstyrrelse.
Dersom man er så overvektig at det blir sykelig så har man pr definisjon en spiseforstyrrelse.
Så jeg lurer på hvorfor man velger å kalle den ene gruppa en spade mens den andre gruppa er feit.

Sånn. Takk. Fikk det ut.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv  
Gammel 22-12-23, 14:28   #3
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette er definisjonen på en spiseforstyrrelse.
Dersom man er så overvektig at det blir sykelig så har man pr definisjon en spiseforstyrrelse.
Så jeg lurer på hvorfor man velger å kalle den ene gruppa en spade mens den andre gruppa er feit.

Sånn. Takk. Fikk det ut.

Sykelig overvekt er definert som overvekt med BMI over 40, iflg Helsedirektoratet.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv  
Gammel 22-12-23, 16:49   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener du det? Jeg ser ikke helt at det trenger å være tilfelle. I alle fall ikke hvis definisjonen er som Ellisiv sier, altså BMI på over 40.

Gammel 22-12-23, 18:57   #5
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

ROS anslår at ca 20-30 % av de som er sykelig overvektige har en overspisingslidelse.

Gammel 22-12-23, 19:19   #6
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Mener du det? Jeg ser ikke helt at det trenger å være tilfelle. I alle fall ikke hvis definisjonen er som Ellisiv sier, altså BMI på over 40.

Det er ikke noe jeg mener. Der er den offentlige definisjonen.

Sitat:

Spiseforstyrrelse er en betegnelse på flere lidelser der tanker, følelser og handlinger i forhold til mat, kropp og vekt går utover livskvaliteten.

Sitat:

Sykelig overvekt er en kronisk sykdom og defineres som BMI lik eller over 40, eller BMI over 35 med vektrelaterte følgesykdommer (for eksempel høyt blodtrykk, diabetes type 2, pustestopp om natten/ søvnapné).

https://www.helsenorge.no/sykdom/psy...forstyrrelser/

Floksa er ikke aktiv  
Gammel 22-12-23, 21:03   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke noe jeg mener. Der er den offentlige definisjonen.

Disse definisjonene sier jo det jeg sier. Spiseforstyrrelser er knyttet til at tanker, følelser etc. knyttet til mat går ut over livskvaliteten; det er altså uavhengig av vekt. Man kan altså fint ha spiseforstyrrelser uten å være overvektig.

Og sykelig overvekt er det at man har BMI på over 40 (eller 35 med følgesykdommer), helt uavhengig av om man har følelsesmessige/psykiske utfordringer knyttet til mat. Man kan altså fint være «sykelig overvektig»*uten å ha en spiseforstyrrelse.

Mens det du sa, var at man per definisjon har en spiseforstyrrelse hvis man er sykelig overvektig. Og det er jeg altså uenig i. Mange med kraftig overvekt har spiseforstyrrelser, men det er to ulike ting, og man kan godt ha det ene uten å ha det andre.

Gammel 22-12-23, 21:31   #8
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Disse definisjonene sier jo det jeg sier. Spiseforstyrrelser er knyttet til at tanker, følelser etc. knyttet til mat går ut over livskvaliteten; det er altså uavhengig av vekt. Man kan altså fint ha spiseforstyrrelser uten å være overvektig.

Og sykelig overvekt er det at man har BMI på over 40 (eller 35 med følgesykdommer), helt uavhengig av om man har følelsesmessige/psykiske utfordringer knyttet til mat. Man kan altså fint være «sykelig overvektig»*uten å ha en spiseforstyrrelse.

Mens det du sa, var at man per definisjon har en spiseforstyrrelse hvis man er sykelig overvektig. Og det er jeg altså uenig i. Mange med kraftig overvekt har spiseforstyrrelser, men det er to ulike ting, og man kan godt ha det ene uten å ha det andre.

Du siterte ikke alt. Handlinger er også inkludert.
Jeg _mener_ (det er altså ikke noe jeg har belegg for ) at om man spiser seg opp til sykelig overvekt har man en spiseforstyrrelse. Uavhengig av om man er enig i eller ei. Og det er her jeg mener definisjonen av spiseforstyrrelser er enig med meg. Når man spiser så mye at man blir syk (sykelig overvekt) så gjør man handlinger som er skadelige og dermed ER sykelig overvekt definert (helt riktig) som en spiseforstyrrelse.

At mange overvektige er svært uenig (jeg var det selv, uenig altså) endrer ikke så mye. Mange med spiseforstyrrelser er ikke enig i at det er det de har.

Men poenget mitt er at man bruker er _sykt_ stigmatiserende navn, når man burde brukt noe helt annet, og anerkjent overvekt som trenger behandling som en spiseforstyrrelse også i navnet.

Jeg trodde egentlig ikke det skulle skape allverdens engasjement.
Det var bare en rant.

Floksa er ikke aktiv  
Gammel 22-12-23, 21:41   #9
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Du kan jo mene det du vil, selvsagt, men fagmiljøer, som for eksempel ROS, anslår altså at flertallet av sykelig overvektige ikke er spiseforstyrret. De mener riktignok også at det er endel mørketall, men fortsatt et stykke unna halvparten.

Og det kan hende du skulle valgt deg såpekassetråden, for der får man ofte rante litt mer i fred.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:05.